Motorexperter, hjälp mig! (\"hackande\" DLE-55)

Started by Spitfiremagnus83, 2012-04-01, 17:40:26

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

#15
quote:
Originally posted by paroos

Kollade och nej, tror inte du har luftflödesproblem.
Jag har nästan identisk setup på min Pilot Extra, tja liksom \"standard\" setup som funkar ypperligt.

Har du 100-koll på nålarna?
Stiftet ser inte så moggigt ut.
Ser ut som den gått från en hygglig bandning till en rik.
Dvs elektroderna bra färg men oljigt runtom och som börjar krypa innåt.

Jag hade tunat om först.
Byt stift, skruva in nålarna tills det tar stopp.
Börja om på fabriksinställningarna:
Lågnål=1,25 varv ut.
Högnål=1,5 varv ut.

Börja där och se hur den går. Skall gå hyffsat men lite rikt.
Sedan normal tuning.

Hackar den på fabriksinställda nålar och nytt stift får man felsöka vidare. Kolla även enkla saker som: Sitter rändhatten på korrekt? Är tändhattens ledare (i botten på hatten) ok?
Sitter alla kablar i som de skall? (Har du kört motorn och dragit/vickat på kablaget?)

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se



1. Kan erkänna att jag inte har hundra koll på nålarna. Tar och återställer till fabriksinställning.

2. Stift är bytat till ett nytt.

3. Har nu ikväll gått över kabelstammen och har inte upptäckt något konstigt, dvs, inget har lossnat. Men det är ju svårt att märka en glappkontakt när inte grejerna är i gång.

4. Tittar jag på tändhatten ser allt schysst ut.

Plan of action nästa dag på fältet blir som följer:

1. \"Nolla\" nålarna och börja från början.

2. Än en gång testa utan kåpa. Har ju två kåpor och för nyfikenhets skull ska den \"lättas\" betydligt för att utröna om det är ett luftflödesproblem

3. Köra en acke rakt in i tändsystemet, alltså koppla förbi killswitchen. På så sätt kan jag se om det är den som spökar.

4. Ska röra på kablar osv när motorn är igång.

Nu ska jag lösa detta, med er formidabla hjälp. Elflygarna ska INTE få mer vatten på sin kvarn![8D][:I]
 

Spitfiremagnus83

Hittade detta på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=m6RSt3iRUSI&feature=relmfu

Kanske är powerbox killswitchen som krånglar. Vet ju att deras första batch fick returneras... Enligt HAB där jag köpte den så är min generation 2.
 

Spitfiremagnus83

Gjort ännu en upptäckt som kan vara anledningen till den taskiga gången.

Tändkabeln har plastspiral runt om sig, men på ett ställe har den pga värme smällt lite. Detta är något som har hänt sedan motorn installerades i Extran. Den bara metallen på tändkabeln har alltså legat på en kylfläns på motorn. Kan detta vara lösningen? Ivilket fall som helst så är tändkabeldragningen förbättrad!
 

Spitfiremagnus83

Liten uppdatering; åkte ut på fältet och startade motorn som hade fabriksinställda nålar.

Svår startad som f-n, när den väl tände gick den bara i någon sekund, sedan dog den.
Såhär höll den på tills mjölksyran i armen kom. När jag var nära att ge upp går den igång. Går bra, inga \"hackningar\"

Stänger av och kopplar in en acke rakt in i tändsystemet för att utesluta killswitchen som problemkälla.

Lika svårstartad som innan, men går efter en massa flippande i gång. Går bra, \"hackar\" inte.

Stänger av återigen. Tar en paus och bestämmer mig sedan att få igång motorn igen.

Nu är den minst lika omöjlig som innan att få igång, men startar. Upplever att jag kan inte få lika låg tomgång som innan.

Det börjar bli mörkt och jag packar in grejerna i bilen.

Jag är helt uppgiven. Vad är det nu? Kan tändningen vara sönder?
Har en CRRC 26cc liggande i gömmorna. Kan jag ta tändsystemet från den och testa om det funkar?

Vad tror ni?
 

Spitfiremagnus83

Testar också att byta tillbaka till ett annat stift, samma problem.

Under samtliga tester var kåpan på.
 

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Hittade detta på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=m6RSt3iRUSI&feature=relmfu

Kanske är powerbox killswitchen som krånglar. Vet ju att deras första batch fick returneras... Enligt HAB där jag köpte den så är min generation 2.



Använder själv dem, inga problem.
Har inte hört om problem efter de initiala.
Dock kan ju allt oavsett paja...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Liten uppdatering; åkte ut på fältet och startade motorn som hade fabriksinställda nålar.

Svår startad som f-n, när den väl tände gick den bara i någon sekund, sedan dog den.
Såhär höll den på tills mjölksyran i armen kom. När jag var nära att ge upp går den igång. Går bra, inga \"hackningar\"

Stänger av och kopplar in en acke rakt in i tändsystemet för att utesluta killswitchen som problemkälla.

Lika svårstartad som innan, men går efter en massa flippande i gång. Går bra, \"hackar\" inte.

Stänger av återigen. Tar en paus och bestämmer mig sedan att få igång motorn igen.

Nu är den minst lika omöjlig som innan att få igång, men startar. Upplever att jag kan inte få lika låg tomgång som innan.

Det börjar bli mörkt och jag packar in grejerna i bilen.

Jag är helt uppgiven. Vad är det nu? Kan tändningen vara sönder?
Har en CRRC 26cc liggande i gömmorna. Kan jag ta tändsystemet från den och testa om det funkar?

Vad tror ni?



Fattade inte ordningen på ovan?
Men sammanfattningsvis låter det som att den går ok nu och skall tunas...(Hackar inte längre skriver du)
Svårt så här på distans men, ökad tomgång och svårstartad, prova att öppna lågnålen \"knappt en kvart\" o kolla.



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

#22
Jo, ordningen kanske kan verka lite bakvänd... När jag kom ut till fältet ville jag börja från början, därav lät jag allting vara som det var när jag var ute senast och upptäckte problemet.

Killswitchen verkar ok. Tändning?

Slutar skolan redan 12 i morgon, så det får bli en eftermiddag på fältet. Ska ge lite mer på lågfarten, förhoppningsvis är det svaret.

Det som är lite oroväckande är att den är så sjukt svårstartad. Har alltid startat/tänt på 2-3 flipp-choke av, 2-3 flipp-redo för action.

Men det som stör mig mest är att detta kommer helt apropå. Känns att man inte kan lita på prylarna...

Edit: Jag kränger på mig gopron (har fäste som gör att den sitter som en pannlampa) och filmar hela händelseförloppet. Vi lever ju i en multimedial värld[:D][8D]
 

Lonsan

Multimedial värld och massa high tech, motortypen däremot....hör ju liksom till förra seklet. Bara en påminnelse, vill inte strö salt i såren utan bara uppmana dig till tålamod. Som alltid krävs lite extra både när man har med barn och gamla att göra ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

#24
Lonsan, tålamod is my middlename! Jag har ett elektrificeringsprojekt på g, men det börjar på ESM och slutar på Spitfire.

Till aerobatic-gas power!

I torsdags åkte jag till Airmedia och fick låna ett splitternytt tändsystem.

Idag, mellan skurar och blåsväder drog jag till fältet. Nytt tändsystem på plats, nålar fabriksinställda.

Startproblemen är borta, startar som den alltid gjort nu. 2-3 flipp choke,2-3 utan choke.

Pga väder kunde jag inte testa i luften, men på backen fungerade allting superbt.

Aningarna om att tändsystemet var kass fick jag från det här, saxat från FG:

\"Sounds like a typical DLE ignition going bad. There have been three at my club act exactly the same. Tried bypassing switches by running straight Nihm to the ignition, retuned, etc. Every one was a bad ignition and sounded just like yours. Replace it.\"

Så nu får man hoppas att vädret blir bättre på söndag så man får lufta Extran lite!
 

paroos

Perfekt!! Hoppas det funkar nu...
[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Typiskt att just den elektriska delen ska klabba...hände mig en gång för länge länge sen när jag hade en DA50R (tror R stod för Rister eller Ruskar)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Har alltid trott att det stod för Riktig motor![}:)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mikael_Ingemarson


Spitfiremagnus83

Jag ger f-n snart upp...

Den nya tändningen gjorde ju att problemen försvann förra gången. Frid och fröjd.

Drog till fältet i går. Problemen är tillbaka. Kör med kåpa på, hackar. Pallade inte skruva av kåpan, så jag vet inte om det blir bättre. Det jag märker är att felet kommer och går.

Sticker hem, gör den klassiska \"walbroförgasarfixen\", dvs, kör nippel i locket och drar in slang i kroppen. Hoppas att det ska vara det som fixar biffen.

Drar till fältet i dag.

Flyger, med kåpa och förgasarfixen. Same ****....

Tar av kåpan, gör en fabriksinställning på nålarna. Den går som en dröm, både i luften och på backen.

På med kåpan, samma skit. Hackar och går dåligt.

Har följande att fundera på:

1. Kan väl knappast nu röra sig om nålinställning?

2. Tryckförändringar i kåpan? Borde ju lösas med slangen in i kroppen.

3. Går den för varm? Innan jag satte på den nya tändningen öppnade jag upp mer hål undertill. En flygning började bra, men sedan kom hackningarna igen. Har inte satt igen hålen \"där uppe\" på kåpan. Kan det göra någon skillnad?

4. Killswitchen. Jag vet inte om jag inbillar mig, eller om mina ögon spelade mig ett spratt, men jag tyckte mig se att lysdioden som indikerar ON blinkade till på backen, och när detta hände så ryckte motorn till. Detta skedde efter landning och motorn stod på tomgång.

Ska ställa in killswitchen ordentligt. Jag pluggade faktiskt bara in den på kanal 5 och aktiverade switchen i radion, sedan funkade den. Det jag märker är att jag ibland (oftast) måste flippa strömbrytaren fram och tillbaka flera gånger för att motorn ska dö.

Ska kolla inställningarna på switchen en ordentlig runda.

Så sjukt j----la frustrerande att ha ett flygplan som inte går som jag vill. Vädret är bra och lusten att flyga finns, men den förtas när man inte kan lita på grejerna.

Vad säger ni?