Motorexperter, hjälp mig! (\"hackande\" DLE-55)

Started by Spitfiremagnus83, 2012-04-01, 17:40:26

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Inte hittat filmburk, men en snusdosa kanske fungerar lika bra.

Malmöfältet nästa, återkommer i kväll med ev framsteg!
 

imacse_peter

Magnus,
Det är folk på Vankiva vid 14-tiden...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Spitfiremagnus83

Kanon Peter, jag sätter mig i bilen mot Hässleholm nu. Ses!
 

Spitfiremagnus83

Hemkommen från Vankiva. Vilket fint fält och vilka trevliga männsikor!

Tim \"RPM\" hjälpte mig från start. Motorn tunades så att de gick perfekt.

Flög en sväng, allt funkar prima. Efter en stund, kommer hackningarna.

Kent var snäll och lånade ut en 6v acke som kördes rätt in i tändsystemet. Allt funkade kanon, så här bra har aldrig motorn gått. Ett j***a tryck med andra ord.

Landar, matar in 6v acken in i killswitchen. Upp igen, funkar bra tills ljudvolymen ökar.... spräckt kröken... Kanske var det nålskruvandet som skrämde i gång motorn så att kröken inte pallade mer[:D][:p]

Så nu lutar allt åt att min Lipo från desire power är den felande länken, ELLER killswitchen.

Ska testa med ett vanligt Nihm i veckan. Jag hoppas och tror att det är Lipon som är problemet.

Tack till ni som hjälpte mig i dag, ovärderligt!
 

Lonsan

#49
Inte utan att man funderar på om ett microservo kopplat till en mekanisk brytare vore en bättre lösning än dessa killswitchar...krångel med killswitchar verkar vara mer regel än undatag.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Jag hoppas också att det är tändaccen[;)]
Jag skrev ju det igår.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

paroos

Tycker killswitchar funkar finfint.

Magnus, jag trodde redan att du testat med annan acce?

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Jo, fast inte alls så metodiskt som jag och Tim gjorde idag.
 

Spitfiremagnus83

Gjorde en liten upptäckt nu ikväll när jag plockade bort kåpan. Jag upptäckte att där själva vevhuset sitter ihop, alltså bakstycke med främre delen av vevhuset, så kunde jag se spår av olja som sipprat ut ur skarven. Inte mycket olja, men tillräckligt för att se.

Nu är jag kanske ute på djupt vatten. Motorn går bra ett tag, gjorde det idag och gjorde vid senaste testen på malmöfältet, men går sämre efter ett tag.

Min teori, motorn blir varm, \"springan\" öppnar sig lite, kompression åker ut det hållet, motorn blir otät, och hackar.

Fast det kanske inte spelar så stor roll? Vad tror ni?

På Vankiva i dag enades ju vi om ett tändrelaterat fel, men man kan ju aldrig veta....
 

Larsson

Att en cylinderfots eller vevhuspackning \"svettas\" beror oftas
på risig inpassnig men påverkar inte gången, och blåser en av
dessa packningar går det konstant dåligt.
Mitt bett ligger fortfarande på regulatorn[:)]

Rpm
Rpm

Aerobat

Hej Magnus!

Efter att ha läst ditt ursprungliga inlägg tycker jag att det kan vara värt att kolla en sak som jag inte ser har varit uppe. Jag har visserligen inte hört din motor, om den misständer är det ju en annan sak, men går den jämt på marken alt i luften utan kåpa och ojämnt med kåpa så testa detta.
För att en Walbro ska arbeta optimalt måste trycket på \"membransidan\" av förgasaren vara någorlunda jämt. På många motorer finns därför en nippel där man fäster en slang som leds in i kroppen. Tror inte DLE55 har en sådan. Min DA100 gick inte bra i min SU29 förrän jag fixade detta. Den funkade i planflykt men i knivegg var det som om någon skruvat ut nålen ett halvt varv. Det är enkelt att varmlödda på ett litet mässingsrör, tar 15min.
Se bild:


Image Insert:

83.09 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Aerobat

quote:
Originally posted by Aerobat

Hej Magnus!

Efter att ha läst ditt ursprungliga inlägg tycker jag att det kan vara värt att kolla en sak som jag inte ser har varit uppe. Jag har visserligen inte hört din motor, om den misständer är det ju en annan sak, men går den jämt på marken och i luften utan kåpa men ojämnt med kåpa i luften så testa detta.
För att en Walbro ska arbeta optimalt måste trycket på \"membransidan\" av förgasaren vara någorlunda jämt. På många motorer finns därför en nippel där man fäster en slang som leds in i kroppen. Tror inte DLE55 har en sådan. Min DA100 gick inte bra i min SU29 förrän jag fixade detta. Den funkade i planflykt men i knivegg var det som om någon skruvat ut nålen ett halvt varv. Det är enkelt att varmlödda på ett litet mässingsrör, tar 15min.
Se bild:


Image Insert:

83.09 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com

Mvh Ulf

Spitfiremagnus83

Ulf, been there, done that. Har fäst en nippel och dragit in slangen in kroppen. Men jag tackar för tipset!
 

Aerobat

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Ulf, been there, done that. Har fäst en nippel och dragit in slangen in kroppen. Men jag tackar för tipset!



Ok, så du har löddat dit nippeln, jag hade inget minne av att jag såg det på dina bilder.

//Ulf
Mvh Ulf

Spitfiremagnus83

Inte så lätt att veta, den monterades innan resan till vankiva.