Utrustning för en nybörjare / återfallsflygare

Started by Eklund, 2012-04-10, 09:44:49

Previous topic - Next topic

Eklund

Hej,

Per Eklund här. Jag har hållit på med modellflyg i ett par omgångar på hobbynivå. Senaste gången var för ca 10 år sedan. Nu efter diverse villovägar har jag halkat in på modellfly igen. Jag är en person som vill ha mål och utmaningar i det jag gör så när jag hittade detta forum så insåg jag att IMAC verkar vara något för mig.

Jag har beställt en Acromaster som första maskin nu för att komma igång. Frågan är om den räcker om man vill testa på en Basic-tävling? Jag vet nu i och för sig inte om jag hinner få till tillräckligt med träning detta året för att köra en tävling, men det skulle vara sjukt kul att testa i år så att man vet vad det handlar om för att komma rustad till nästa säsong. Mitt spontana mål är att komma iväg på tävlingarna i Juli i så fall. Jag bor i Jönköping så Tidaholm ligger ju bra till.

Om det inte räcker med en Acromaster har jag funderat på om man skulle köpa en begagnad F3A maskin. De kostar inte så mycket och det gör inte så mycket om man råkar kvadda.

Det kommer dock helt säkert bli ett bygge också för nästa säsong. Om det är lämpligt att börja på det relativt snart för att kunna köra lite i år eller om man skall vänta till hösten vet jag dock inte. Synpunkter? Man kanske till och med skall bygga nu för att köra i Juli?
Risken är att jag går lite för snabbt fram då jag är duktigt sugen och full av entusiasm nu :-)

Hur som helst räknar jag med att åka och titta på tävlingarna i Helsingborg och Brännebrona.

--Per Eklund

Lonsan

Även om Acromaster är en väldigt välflygande och praktisk
maskin så är den nog bara att betrakta som en \"prova på maskin\"
rent tävlingmässigt.
Kan vara ett komplement och ett smidigt träningsredskap för lugna dagar
men kommer troligen att blåsa bort på tävling (det blåser ofta på tävlingarna...)

En begagnad F3A (i fullformat, dvs 2 x 2 meter/5kg) däremot är en riktig killer,
med en sådan har du fördel över alla \"IMAC-kärror\" men som sagt, bara OK för Basic.
Även snäppet mindre F3A-typ (1,6-1,8 m) är OK men börjar också bli vingligt på
rktigt blåsiga tävlingar.

Om målsättningen på sikt är större plan och bensindrift så är nog ett 3:e
alternativet värt att överväga, dvs att hitta en bättre begagnad 50cc-kärra
så att du bekantar dig med den typen av framdrivning.

Går du på F3A så förmodar jag att det handlar om en eldriven.
Det går bra att köra el i \"50cc\" maskiner till rimlig kostnad, \"100 cc\" klassen
tenderar att bli något dyr, ungefär som \"high-end\" bensin lösning och däröver så är det \"kämpigt\" att få till det enligt min erfarenhet då batterier och laddare börjar bli en riktigt tung post ekonomiskt och lågprisalternativen på motorer och elektronik är
få och/eller undermåliga för uppgiften.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Tackar för detta svar.

Acromastern är helt rätt något som jag först och främst tänkte ha som \"komma igång maskin\".

Då ställer jag nog in siktet på en riktig IMAC-kärra direkt då jag absolut vill köra bensindrivet och lite större maskiner framöver.
El funkar väl, men för mig är en \"riktig\" motor en förbränningsmotor. Tolka mig rätt nu så att jag inte startar någon typ av motorkrig :-)

Räcker 30cc eller är det dumt? Skall man gå på 50cc direkt?
--Per

Aeroparts

Det kanske inte är en MPX Acromaster han menar,??
det finns ju andra \"riktiga\" Acromaster flygplan på marknaden sedan lång tid tillbaka
/Lennart


54.52 KB

Eklund

Jo, det var en MPX Acromaster jag menade.

--Per

Mikael_Ingemarson

Hej Per

Kul att du hittade in här på forumet till slut.
Nu kommer du att bli helt fast i detta, jag lovar.[:D][:p]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Lonsan

quote:
Originally posted by Eklund

Tackar för detta svar.

Acromastern är helt rätt något som jag först och främst tänkte ha som \"komma igång maskin\".

Då ställer jag nog in siktet på en riktig IMAC-kärra direkt då jag absolut vill köra bensindrivet och lite större maskiner framöver.
El funkar väl, men för mig är en \"riktig\" motor en förbränningsmotor. Tolka mig rätt nu så att jag inte startar någon typ av motorkrig :-)

Räcker 30cc eller är det dumt? Skall man gå på 50cc direkt?
--Per



Om du ev missat det så är jag 100% elflygare men anser mig ändå kunna råda en del om bensin och storlek på plan (viktigt med konkurrentbevakning[;)])

Som jag ser det så är 30cc i minsta laget, prestanda blir inte riktigt tillräckliga
för att det ska kännas kul IMO. Då är F3A med eldrift eller någon annan 2m aerobatic
med eldrift betydligt trevligare.

Om anledningen att hålla sig till 30cc är kostnaden så tror jag att
det är att lura sig själv, suget efter något större kommer att infalla ganska omgående.

Om andledeningen är att det känns stort med 50cc kärra a 2,2 m så förstår jag
dig, vi har alla känt så men det går över snabbt...[;)]

Det går bra att hävda sig med 50cc även en bit uppåt i klasserna, en 30cc däremot
är nog att betrakta som ren Basic är jag rädd.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Mikael: Jag är helt införstådd med att jag kommer att bli helt fast. Det har i princip redan hänt [8D]

Lonsan: Bra med rådet att inte gå på 30cc. Jag känner mig själv så om det är som du beskriver hade den nog inte blivigt långvarig. Pengarna för en 50cc kärra är ok (så länge man inte går i backen för ofta). Det jag är mest fundersam över är transporter. En 30cc går nog in i min Astra kombi, men 50cc känns tveksamt. Åker man på ett släp med 50cc maskiner eller går det att transportera på taket eller inne i bilen?

Alternativet som du skriver är ju en lite mindre elkärra då. Fast tusan vad jag skulle sakna ljudet!

--Per

paroos

#8
Det skiljer inte så mycket i kostnad mellan en bra 30cc maskin och en 50cc maskin. Flygmässigt är det däremot stor skillnad.
Det finns en magisk gräns strax över 2m i vingspann där kärrorna blir väldigt mycket mer stabila. Sedan ökar det därifrån med storleken.
Det är ingen slump att piloter väljer större och större modell ju högre upp man går i klasserna och ju mer duktig man blir = ställer högre o högre krav på materialet.

Själv tycker jag att dagens 100-120cc storlek på modeller, 2,6-2,7m är den ultimata kompromissen gällande: Hanterbar storlek, Flygegenskaper och Ekonomi.
Nästa storlek som vi kallar \"40 procentare\" så blir det dyrt vare sig man vill inse det eller ej...
Idag kan man sätta ihop en mycket bra 100cc kärra för runt 25000kr, allt nytt vilket är fantastiskt och en av framgångsfaktorerna för IMAC och coola aerobatic bensinmodeller i allmänhet.
(Tack för det Kineser!)



//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

quote:
Originally posted by Eklund

Tackar för detta svar.

Acromastern är helt rätt något som jag först och främst tänkte ha som \"komma igång maskin\".

Då ställer jag nog in siktet på en riktig IMAC-kärra direkt då jag absolut vill köra bensindrivet och lite större maskiner framöver.
El funkar väl, men för mig är en \"riktig\" motor en förbränningsmotor. Tolka mig rätt nu så att jag inte startar någon typ av motorkrig :-)

Räcker 30cc eller är det dumt? Skall man gå på 50cc direkt?
--Per



Självklart![^]

PS.
Idag har de flesta 50cc avtagbara stabb halvor precis som de större. Du får in en 50cc i en Astra kombi utan problem. Jag får in en 2,7m Sbach i en Opel Zafira. (högre men lika lång)
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PPS
Hjärtligt välkommen i g(alen)emenskapen![8D]
DDS

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Eklund

Tackar så mycket Patrik.

Då vart också det sista potentiella problemet löst. 50cc, here we go [:)]

paho

Vill inte förvirra dig mer men jag gick upp en storlek i år (100cc), jag hade samma dilemma som du med att få plats med planet i bilen, jag letade efter ett bra och välflygande plan som jag skulle kunna få plats med. Både i hobbyrummet och transport. Det var nära att jag fortsatte även denna säsong med min 50ccare Extra 300 SHP.

Jag hittade det ultimata planet, en Pilot Rc Extra 260 100cc, den är 2,30m lång och har en spännvidd på 2,70m, den är inte mycket längre än ett 50cc-plan. Det är stor skillnad på 50cc mot en 100cc även fast 50cc passar väldigt bra till IMAC. Jag är helnöjd med flygegenskaperna och den stabilitet som planet har.

Vad du än väljer så tror jag att det blir bra, när det kommer till kritan är det den som har tränat mest som har bäst chans att vinna. Känner man sitt plan väl så vet man hur man hanterar det i olika situationer.

/Patric
/Patric

Eklund

Lät klart intressant med Extran, men 100cc får nog vänta lite. Det måste ju finnas utrymme för uppgraderingar också :-)
De första åren lär det inte heller vara modellen som sätter begränsningarna. Jag har MYCKET att lära, med det skall bli en väldigt rolig resa.

--Per

Spitfiremagnus83

Kolla i min trad, \"Det hander något extra osv osv\" i byggforumet. Forvisso min andra 50cc maskin, men jag ser mig fortfarande som nybörjare. Manga tips om hur man ska losa saker och ting.

Kan bara rekomendera extreme flight extran. Den får en medioker pilot som mig att se bra ut....

Jag har lärt mig att det inte lönar sig att snåla pa servon. Kör 7955tg och jag borjar fatta vad folk menar om att karran kanns låst i manövrar. Den gör precis som jag vill.

Annars finns ju pilotrc extran som också är snygg. Det som jag gillar med pilotrc:s scheman ar att det gar att hitta fullskala versioner med samma (nastan) schema. Lite skoj! Extreme flighten har ju ett \"påhittat\"


(skrivet från ipad, så bokstäver kan se skumma ut.)