Centreringsproblem med skevservo

Started by SamuelO, 2012-04-15, 20:02:09

Previous topic - Next topic

SamuelO

Hej allesammans!
Nu har jag äntliget fått tummen ur och åkt ut med min Yak54 till flygfältet och taxat runt och kört in motorn en del. Motorn gick felfritt utan vidare inställning.

Men av tesen på denna tråd att döma så har jag ju ett problem också. Och saken är den att båda skevservona ibland inte centrerar rodret till fullo i vissa moment då jag t.ex hade fullt utslag och hastigt släppt spaken mot center. Är det någon som har ett hum om vad problemet är? Kan det vara så enkelt att det bara är dålig centrering på servona?

Följdfrågan på allt detta är hur farligt det är att flyga med detta problemet, då jag självklart inser att det inte är optimalt för tävling men om vi snackar vanlig \"söndagsflight\" som det troligtvis mest kommer bli i början med den.

De servon och utrustning jag använder är bl.a Hitec625MG, Futaba T10CP 2,4gHz, DPSI2001 (har även testat servona direkt i mottagaren med samma resultat). Vidare har jag utöver mina tidigare frågor endast en lite intressant fundering om roderutslag. En sak jag reagerade på medan jag taxade min yak54 var att roderutslagen var så stora att alla rörelser såsom sidroderutslag gjorde rörelserna på maskinen väldigt svajiga och hastiga. Jag har modellflygigt i över 10år, men aldrig använt \"Dual rates switch\" Men hur är det med er. brukar ni ha olika utslag när ni bl.a landar och startar gentemot när ni flyger era program? Och i så fall på vilka roder?

Tack på förhand!
//Samuel.
 

Skymic

#1
Hej Samuel!
Tycker det låter som om du har ett servoproblem, kommer inte att funka bra för presitionsflyg om inte servona centrerar, tycker du skall reklamera.
Dual rates, ja det beror på hur du flyger och ur flygplanet egenskaper är.
Brukar bli så att man inte har så stora roderutslag för programföygningen, men vissa manövrar kräver ju större utslag t ex Stall turn.
Själv försöker jag minimera knappandet men jag har en flight mode för start och landning samt en flight mode för sekvensflygning i den moden har jag dual rates på sidrodret för Stallturn. Brukar även använda mig av idle down för att ta ner tomgången lite vid landning.
Skall du även flyga Freestyle så är ju dessa inställningar ogta inte de samma som sekven flygning.


//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Jag vet inte om jag håller med ang. att du har ett servoproblem.
Om du har en mekanisk riggning som ger stora utslag på stora roder så har ett analogt servo inte den kraft och precision som digitalservon erbjuder.

Om du tar ett stillastående men inkopplat digtalservo och försöker
rubba det så stretar det emot omgående och låter sig inte rubbas något alls i princip.
Ett analogservo däremot är lite \"degigare\" i ett motsvarande test.
På fackspråk så har digitalservot en betydligt högre positionsfelsförstärkning, både
proportinellt och integrerande. (dvs korrigeringsignalen ökar över tid)

Analogservon i enklaste utförande har ingen integrerande förstärkning alls
vilket innebär att positionsfelet blir beroende på kraften och den rena förstärkningsfaktorn. Den låga cykelfrekvensen (typ 50 Hz) sätter en gräns
för hur hög förstärkning som analogservot kan ha utan att börja självsvänga.
Speciellt den integreande delen är väldigt beroende av detta.
Digitalservo jobbar med några 250-400 Hz internt vilket gör att de kan ha högre förstärkning.

Jag tror att det går att flyga IMAC med analoga servo om man bara riggar väldigt
snällt mekaniskt, typ +/- 30° på höjd vid full servorörelse, +/- 25° på skev
och kanske +/-35° på sida.

Att ha en rigging som duger för 3D och som sedan reduceras till 30-40% för sekvensflygning är väldigt långt från optimalt men trots allt möjligt med
dagens potenta digitalservon och högupplösta signaler från sändaren.
Men med analogservo betraktar jag motsvarande övning som helt döfödd, tyvärr.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår