Krill Extra 330sc 41%

Started by Aeroparts, 2012-04-19, 18:50:12

Previous topic - Next topic

Aeroparts

#45
Då har vi tänkt lite till och fixat en bra placering för de båda tändningarna samt utgångar för de 4:a tändkablarna, förstärkt hörnen på motordomen och lättat lite på standofferna.för att få kylningen över canistrarna så satte jag dit ventilationsgälar. Gälarna är billiga Kina varianter som är kupade från början men jag rätade ut dem och fräste ner distansskummet i kroppen så att fästramen hamnar jämt med undersidan och sedan förseglade och plastade fast. så nu skall det bara på lite lack
Det går sakta men i alla fall framåt. Mycket bilder blev det men det skall ju vara en byggtråd, och så här bygger jag.
Bilderna kom tyvärr lite i oordning.
/Lennart



72.45 KB



72.23 KB



72.46 KB



75.01 KB



57.81 KB



66.48 KB



73.08 KB



63.47 KB



55.73 KB



54.03 KB



67.74 KB



55.69 KB



81.83 KB



76.21 KB



67.32 KB



81.2 KB



75.04 KB



64 KB



68.73 KB



69.78 KB



71.28 KB

Aeroparts

Ja då har vi pillat lite till och gjutit ett fäste till throttle servot och fabricerat lite stötstångsändar så nu är alla fästen hål etc till dämpare, tändning samt throttle servo gjorda.
/Lennart



63.52 KB



75.87 KB



81.55 KB



56.78 KB



80.64 KB



71.42 KB

Lonsan

Trevligt med kolstötstänger men just till trottle är det väl ganska olämpligt?


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

\"Trevligt med kolstötstänger men just till trottle är det väl ganska olämpligt?\"

Det får du nog utveckla närmare..?
Men en i Titan blir väl snyggt!! Men dubbelt så tung 5 gram.
/Lennart



69.04 KB

Aerobat

Ser väldigt fint ut[:)]

Imponerande att du till och med färgmatchar täcktejpen till förgasaren[;)]
Mvh Ulf

Aeroparts

En kvart då och då i garaget gör att det går framåt i alla fall.
Infästning av hjulkåpor, hjulaxlar samt landställ blev senaste fokus området.
De lätta titanaxlarna från Seacraft var lite för tajta i toleranserna mot de nya gummitätade hjullagren så de behövde lite handpåläggning, jag hoppas att de skall vara av den kvaliten att de inte böjer sig. Hjulet stoppas av en stoppring men har en spårring som säkerhet utanför.
Hjulkåporna fick bli fastsatta med en bult(M4)samt ankarmutter och så fick de lite förstärkning runt hålet som styr kåpan runt hjulaxeln.
/Lennart
En bild säger ju mer än tusen ord, så det blir många bilder.[;)]



64.86 KB



38.15 KB



48.64 KB



47.81 KB



48.39 KB



60.84 KB



61.81 KB



57.31 KB



45.76 KB

Lonsan

#51
Absolut trevligare med mycket bilder än med tusen ord :-P
Jo, anspeglade enkom på att gas och choke servo framlider ett hårt leverne i allmänhet med sin relativa närhet till den mekaniska oscillatorn (och i viss mån momentgeneratorn...) och i synnerhet om de är i kopplade via en helt stum och strålrak stötstång. Syns ske från tid till annan att gasservo upphör att prestera eller helt enkelt relaxerar i sin fixering.  Men egentligen så borde ju vilket sketservo som helst kunna fixa jobbet om man bara isolerade det från de apokalyptiska agressionerna avgivna av avgas aggregatets abnormt arytmiska arbete.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#52
Jo det är ju en tanke...faktiskt så har jag aldrig haft ett havererat gasservo och i våra tidigare maskiner sitter det 80 kronors futaba 3001 servon till gas/choke så vi har haft tur.
Det enda jag ser som problem är om servot skulle sitta så det vibrerar sönder trots gummibussningarna, det sitter ju mycket nära motorfästena. Stötstången ger ju ingen större påverkan på servot då den endast går till ett gasspjäll som i värsta fall rör på sig lite av vibrationerna, fast motorn rör sig inte speciellt mycket i den ledden. Servot står aldrig emot något ändläge så att vibrationen går direkt till servot från motorn via stången. I vårt fall har vi återföringsfjäder kvar så den lilla kraften påverkar servot.
Den som har kört en motor i bänk t.ex och hållit i gasstången kan nog påminna sig att det vibrerar inte speciellt mycket i stången.

Alla tips är välkomna på bättre lösningar då gärna med förklaring till varför, annars är de inte till mycket nytta.
/Lennart

Lonsan

Kan nog vara så att körning mot ändläge är boven i de fall servo gett upp.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kan man få be om en ännu närmare bild på stoppringen utanför hjulet. Har en massa detaljer jag inte kan tolka.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Det är tyvärr bara en vanlig stoppring, skulle helst haft en spännring men de är lite stora 20mm för 6mm axelhål. Utanför denna stoppring är det ett spår för vanlig låsring eller seger ring.
Det är så från början på dessa axlar från Seacraft
http://www.secraft.net/shop/step1.php?number=1197
/Lennart

Aeroparts

#56
Vad har gjorts mer..jo smärre justeringar på kabinhuvens fästen som kanske har lite mer att önska på en modell av denna kaliber.
Alla befintliga fästen togs bort och nya har monterats.
De bakre har rätats upp så de sitter rakt och fint i alla ledder vilket förhoppningsvis medger att huven kan moteras och tas bort utan besvär. De främre fästena har modifierats och kommer förmodligen ge en stadigare huvstyrning som inte vibrerar.
/LOL




44.98 KB



66.89 KB



68.67 KB



50.47 KB



71.58 KB



69.56 KB



72.46 KB

Moddade fästen.


60.47 KB



65.08 KB



74.45 KB



67.23 KB

bilder på de främre fästena kommer senare.

Lonsan

Hmm, för elflygare är ju den där typen av huvfäste helt värdelöst. Men även för bensinflyg finns det väl ett visst värde i att hålla nere antalet skruvförband som ska monteras och demonteras en eller  kanske flera gånger per flygdag? Eftersom du gärna fixar och donar, varför inte ordna till något mer snabbjobbat men ändå säkert system?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Håller helt med. Hade tillverkaren sett till att göra en huvram som fullskala composite maskinerna har så hade det varit mycket enkelt att göra en bra huvöppning och lås. Det hade gått att sätta dit gångjärn på högersidan och snabblås på vänster som Extra orginalet men det hade krävts lite mer arbete i strukturen och det ville jag inte göra på denna. Krill har gjort det enkelt med två skruvfästen bak och två krokar fram men när dessa inte sitter rakt eller passar så bra samtidigt som huven är inte direkt styv i ramen så är det inte som jag vill ha det. Och då får man försöka att fixa till det. vad jag eftersträvar med allt jag bygger är att det skall vara service vänligt och gå att använda mer än en säsong, ok om man får skruva bort två skruv till huven men man skall kunna göra det många gånger utan att funktionen förstörs. Om det sedan ser snyggt ut så är det ingen nackdel, det hade ju gått att dra ett kardborreband runt huven vilket säkert hade fungerat perfekt.
/LOL

Lonsan

Det är tråkigt när det slarvas från tillverkarens sida med sånt som inpassning av huvar och kåpor. Ännu värre när inte ens anfallsvinklar på vingar och stabbe är 100.. Jag hade drygt en halv grad skillnad mellan höger och vänster vinge. Väldigt märkligt.
Har du kollat vinklar på Extran?

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår