Hjälp: Problem med Powerbox Royal (Spektrum)

Started by Aerobat, 2012-05-24, 10:31:31

Previous topic - Next topic

Aerobat

Hej alla experter!

Efter rätt mycket frustration och en flugen tävling med ett plan som trimmar om sig själv i luften hoppas ja att någon har en idé om var detta kan vara för fel.
Delar av text nedan på engelska (del av korrenspondens med Powerbox systems). Tyvärr skjuter PB ifrån sig och vill ha det till att felet är utanför PB. Dock talade jag med Krill igår och han berättade om 2 kunder som haft liknade problem.

Ursprunglig felbeskrivning
Stabben har 4 servon, två på varje halva. Varje halva är kopplad till en kanal i sändaren (ELEV+AUX2) som i sin tur har vars sin matchgrupp på Powerboxen. Servona på varje halva matchas sedan i Powerboxen.
Problemet. Efter inställning ser allt perfekt ut. Men efter en flygning kan (8 flygn av 10) trimmen för ena halvan flyttat sig ett par snäpp. Inte mycket, men tillräckligt för att jag måste trimma emot med skev och att kärran går snett i del manövrar.
Väl nere så justerar jag om (testat subtrim, balancering och att justera om PB). Men det ändrar sig ändå. Har provat 2 boxar. Samma sak.


Och här är vad jag gorde igår
So, I spent a couple of hours in my workshop yesterday evening.
This time I measured output pulse from PB. I measured 2nd elevator half (AUX2).
On power on pulse was 1500ms.
I test to move sticks and release, small and hig rates etc. It always stops at 1500ms.
Trim is set to finest in JR12x, which corresponds to 2ms. This trim change is small but clearly visible on control surface. There is no slack or centering problem there.

Then, after 20min, output has dropped to 1497ms. Om control surface it is smaller (perhaps 1 third or half) than what I experienced in field. On the field I estimate it was about 6-8ms.
I turn on and off a couple of times, still 1497ms.
Then I powered only receiver (TX off), still 1497ms. So I dont think it comes from TX.

Then I turn off and wait a while. Suddenly it is back to 1500ms. Seems random.

So, now I changed setup so all 4 elevator servos run on 1 channel (A-Elev). Then at least if they move, both stabs will move the same. More difficult to get perfect setup since it is not possible to balance halves in radio. And this is not the way the PB Royal is supposed to be used.

Baserat på denna test kan man konstatera:
1. Det är inte sändaren
2. det är inte servona
3. output signalen från PB ändras, om än mycket lite
...

Några idéer??
Mvh Ulf

Aeroparts

Hej Ulf var det bara på Royal Spectrum som de hade haft problem??
/Lennart

Lonsan

Jag tycker det lutar mot ett fel i aritmetiken, dvs att PB\'ns program ev. jobbar med bristande upplösning och att
det i alla fall under vissa förhållande uppstår avrundningsfel helt enkelt. Nog inte lätt att få ett erkännande på den punkten.
Kan tänka mig att felet du ser skulle kunna uppstå i de fall där man kör med PPM i mellanleden, dvs
använder en vanlig mottagare och skeppar över PPM till PB. Då skulle man kunna tänka sig
att såväl den av mottagaren genererade PPM-signalen driver och även att PB\'s mätning av PPM varierar.
Detta i så fall om man har en drift i processorfrekvensen. Så länge det är
en kristall som genererar tidbas så är det försumbart (typ +/-50 ppm temperaturdrift ger 0,05µs)
men om istället en keramisk resonator används så kan det handla om +/- 0,3%. Det ger alltså 1µs per 0,1%.
Ibland finns det också inbyggd oscillator i microcontrollers men de driver flera % och är alltså
inte användbara om det handlar om att mäta eller generera exakta pulslängder.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

quote:
Originally posted by Aeroparts

Hej Ulf var det bara på Royal Spectrum som de hade haft problem??
/Lennart



Enligt Krill hade de två andra \"vanliga\" Royal. Exakt samma problem att de behövde centrera om.
MEN, problemet ska enligt uppgift endast uppträda vid 2 mottagare, dvs. om en tas bort inget problem.

Svaret från Powerbox idag var det tråkiga... Han tyckte att det var löjligt att bråka om 3ms (även fast det handlade om kanske 8ms på fältet). Personligen tycker jag att det är jävligt irriterande att flyga om ena stabbhalvan flyttar sig ett par mm. Speciellt om man har köpt marknadens dyraste mottagare. Han ifrågasatte också hur jag kunde mäta så noggrannt. Jag är ingen expert, kopplade bara in min Hitec programmerare. Det var kanske fel? Men den visade helt stadigt och mätningen stämde ju exakt med hur rodret flyttade sig.
Mvh Ulf

Lonsan

Det hade varit intressant att veta om Spektrum satteliterna genererar ett PPM-pulståg eller en \"PCM\" kod.
Svaret att det bara är problem vid 2 mottagare (vid icke Spektrum varianten) tyder på att
det skiljer lite från mottagare till mottagare \"hur lång en microsekund är\" så att säga.
Uffe, har du testat att köra på bara en (och samma) satellit? Vet att du måste rycka dem efter uppstart.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Jepp,

igår ryckte jag enligt
rx4-3-2-1
dvs ingen kontakt eft rx1 bort
tryckte sedan i rx4 igen och sedan alla i bakvänd ordning
signalen dead-on hela tiden
Mvh Ulf

Lonsan

Bra, en sak till utesluten

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår