En Yak mindre:-(

Started by Aerobat, 2012-05-27, 18:56:22

Previous topic - Next topic

Aerobat



Image Insert:

85.96 KB

Surt, men så är det ibland. Haveriorsak: felande höjdservo. Power HD 9150. Låste i lätt dy´k på ca 40 meter. Gick spikrakt i 45 graders vikel i backen. Första och sista gången jag använder ett sådant på en kritisk funktion.

//Ulf
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

Träligt[xx(]
Jag har också en del såna servon liggande, får väl bli gas och choke hädanefter då.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Aerobat

Inte ens till det[:(!]

PS. De satt i när jag köpte kärran.
DS.
Mvh Ulf

Lonsan

Ändå lite märkligt att ett sån\'t servo (16 kg metallväxel) lägger av i ett sån\'t plan.
Man kan undra om det var fräscht eller har tjänstgjort i nå\'n bensin eller glödkärra i sitt tidigare liv.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael

Riktigt trist.... - är servot helt dött?

Skulle vara intressant att förstå mer i detalj vad som gått snett i servot.


/Mikael

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Rimsby

Trist att se Uffe. Man får väl ändå säga att det var \"rätt\" Yak som gick i backen, nya tag......
 

Aerobat

Ang servona kan kanske Per i Kalmar svara på det. Han byggde kärran.
Det felande servot var inte helt dött. Det hade ställt sig på ca 20% dyk. Höjd på spaken - ingen rörelse. Full dyk - servot rörde sig lite oregelbundet.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

Mikael

quote:
Originally posted by Aerobat

Ang servona kan kanske Per i Kalmar svara på det. Han byggde kärran.
Det felande servot var inte helt dött. Det hade ställt sig på ca 20% dyk. Höjd på spaken - ingen rörelse. Full dyk - servot rörde sig lite oregelbundet.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com



Ok - beter det sig likadant mot en servotestare nu efteråt, eller verkar det \"fungera\" igen?

mvh,

/Mikael


-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Par A

Hej
Trist och tråkigt, maskinen flög mkt bra.

Eftersom jag nämns i denna tråd så får jag förklara vad jag vet om det hela.

Jag köpte maskinen beg i min tur på RCFF, Den var i nyskick och nämda servo satt i från start, PHD 9150. Jag var mkt nöjd med maskinen och gjorde ca 20 starter. Allt fungerade som det ska.


Sedan bytte jag den mot en maskin med en kille från din klubb i Helsingborg och sedan kom du över den.

Kan försöka få reda på om servot var nytt i maskinen från den förre ägaren men det kan bli ett detektivarbete, det var förra sommaren jag köpte den.

Som sagt, trist.
Hoppas det ger något uppslag.

Mvh
Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Aerobat

Ok,

tack för info. Trodde att du byggt kärran.
Jag var lite nyfiken eftersom jag visste att du flugit lite och Bent + jag endast ca 10 flygningar. Då var det knepigt att ett servo skulle paja. Men kanske har de gått mer.
Mvh Ulf

Spitfiremagnus83

Har hört om en kärra på ripa mfk där sidan låste sig i ändläge.... Servot, ett powerhd 9150.
 

Paul

På min förra 50cc Yak, började ett höjdservo att flippa helt okontrollerat med max-utslag, den var inte rolig att nödlanda, men det gick.
Efter detta lovade jag mig att aldrig mer använda dessa servon....... Power HD 9150.
Så blev det med, och egentligen är ett Hitec servo inte så mycket dyrare.
Detta är min uppfattning[;)]
//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

joenella

Nu ved jeg jo ikke hvad der er brugt som strømforsyning på modellen, har erfaret at nogle PHD servoer har svært ved og klare mere end de 6,0V.
Men trist og se en fin maskine gå i jorden af den grund.
 

Aerobat

5,9V har de kört på i denna kärran.
Mvh Ulf

Mikael_Ingemarson

Hej

Jag hade en Goldwing YAK55M 50cc med 5st Power HD 9150.
När jag bytte mottagare från 35 till 2,4 och höll på och programmerade mittpunkter och ändlägen på byggbänken.
Då började ena skevservot att spöka, det rörde sig bara från mitt och mot ena ändläget. Efter en stund skenade det ut mot ändläget och tvärdog.
Försöker man vrida det för hand känns det som motorn skurit, det går jättetrögt. Jag hade tur som råkade ut för detta när maskinen stod i hobbyrummet.


//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer