Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

Fasen också nu ligger jag efter här med.[}:)]
Det får bli att lägga på ett kol i helgen.[:p]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Eklund

Söndag närmar sig med stormsteg och det gäller att ligga i nu så att det kan bli premiär i helgen.

Jag var uppe i Mariestad idag då Micke fick leverans av propelrar igår. Jag plockade även med mig ett par nya kanistrar. ProFlow-kanistrarna var en aningen för korta så jag vågade inte köra med dom.

Jag kom hem vid 9-tiden och då var det bara att sätta igång att jobba. Micke hade även en liten bit rör till tanken så jag började med att färdigställa tank- och bränsleslang-installationen.

Sedan blev det installation av kanistrar och krökar. Jag vart lite konfunderad ett tag då det var lite glapp mellan teflonslang och kanister, men en vända med varmluftpistolen avhjälpte det problemet.

Nu ser det betydligt stabilare ut med de nya kanistrarna.




I morgon blir det invägning av tyngdpunkt och den sista dragningen av kabel.

Fredag får bli motortest och justering av roderutslag och sedan är det klart [:D][:D][:D]

Det låter dock för bra för att vara sant. Undrar vad jag har glömt[?]
--Per

Skymic

//Micke


Eklund

Just de ja. Det var något som man kan klassa som ett mellanting mellan glömt och förträngt.[:o)] Tack Micke !

Vi pratade lite om det när jag var och hämtade kanistrar och propeller i går kväll. I värsta fall gör jag premiär utan baffling, men jag skall försöka fixa detta innan. Det lär dock inte hinnas med en tjusig glasfibergjutning utan det får bli en plywoodvariant. Nu får det bli funktion före bling [:D]

Skall kanske lägga ut lite mer bilder i kväll för lite kollektiv granskning så att jag hinner åtgärda uppenbara missar innan helgen.

--Per

Eklund

Nu är propeller borrad och spinnern är också fixad.
Jag har börjat malla på bafflingen, men orkar inte mer i kväll.

Lonsan

Anar samma bling nojs med baffling som med lackade roderhorn
Är inte så himla noga, vi flyger ju inte i öknen som de gör \"over there\" ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Det har du faktiskt väldigt rätt i. Åtminstone innan högsommaren slår till (för det blir väl varmt i sommar???) så klarar sig säkert motorn bra.

Jag kan dock få en positiv bieffekt med bafflingen. Troligen hamnar min tyngdpunkt lite lånkt bak om jag har vägt rätt på alla delar och mitt excelark är rätt ifyllt. Bafflingen skulle kunna erätta eventuellt bly i nosen om jag vill få dit min orginalpilot som följde med maskinen. Det blir invägning i kväll och efter det vet jag åtminstone om det behövs vikt.

Aerobat

Den klarar nog ett par flygningar så där utan problem.

Den här kärran har vunnit i Tucson och EXFC...

Image Insert:

85.55 KB
Mvh Ulf

Aeroparts

Ja..skit i bafflingen, och under inkörningen är det ju inte viktigt heller..motortillverkaren har ju helt fel..skit i tillverkarens rekommendation om inkörnings olja och blandning också.[?][?][?]
DA manual.
Cooling is critical to motor performance and longevity. Allow as much cooling air as
possible in from the front of the cowl. Allow an opening at least 2 1/2 times larger at
the rear or bottom of the cowl for the hot air to escape. Air must flow through the
cylinder fins to properly cool the motor. Air ducts can be made from thin plywood,
fiberglass, or aluminum sheet to guide and force air from the front inlets to and
through the cylinder fins. Don't let the air take the easy way out! Make it go through
the fins.


Om du har några som helst tvivel om att baffla eller ej, så läs alla inlägg på forumen om detta.
Enda orsaken till att inte baffla skulle möjligen vara att man gjort bafflingen på så fel sätt att den bara förstör p.g.a att man inte haft förståelse för vad man vill åstakomma med densamma,har sett ett antal exempel på detta.
/Lennart
ps. En ny DA är ju inte så dyr och de ju en super service, tyvärr så gäller nog inte garantin för överhettning.


Eklund

Det är bra Lennart. Back on track med bafflingen [:)]

Det skall inte vara så himla svårt att få till en funktionell baffling i plywood så det hinner jag nog innan premiär.


--Per

Aeroparts

#115
Ursäkta ironin, men tycker inte att det är ok att föreslå något som t.o.m går emot tillverkarens rekommendationer om det inte skulle höja kvaliteten eller säkerheten.

Premiären kan ju inte vara viktigare än att maskinen skall fungera ok utan att förstöra något.
Lycka till.
/Lennart

Aerobat

Det var väl knappast någon uppmaning att skita i bafflingen?
Jag skulle aldrig våga gå i clinch med dig Lennart i detta ämne[8)]
Det viktigaste kan ju knappast vara maximal kylning utan att motorn opererar vid rätt temperatur.
Jag undrar om inte många av våra motorer arbetar vid för låg temperatur delar av säsongen.
Mvh Ulf

Aerobat

Tyckte var lite kul att DA:s största affischnamn flög så i flera år...
Man kan kanske tolka det på olika sätt.
Mvh Ulf

Larsson

quote:
Originally posted by Aerobat

Det var väl knappast någon uppmaning att skita i bafflingen?
Jag skulle aldrig våga gå i clinch med dig Lennart i detta ämne[8)]
Det viktigaste kan ju knappast vara maximal kylning utan att motorn opererar vid rätt temperatur.
Jag undrar om inte många av våra motorer arbetar vid för låg temperatur delar av säsongen.



Här tog du fem poäng hos Larsson[;)][:D]

Rpm
Rpm

Eklund

Ironin var klar och tydlig och det hade jag inga problem med!

Jag hade inte tänkt att strunta i bafflingen, men som Ulf skriver så till provflygningen lär den helt säkert överleva om jag inte hunnit med. Några basicrundor med med 10 graders yttertemperatur är en vesäntlig skillnad mot att stå i någon öken i USA och hovra.
Kan tänka mig att DA också måste skriv som dom gör. Man kan ju bli stämd för mindre i USA [:D]