Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Eklund

Oj, Tackar för det tipset!
Då gör jag om och gör rätt. Man lär sig något varje dag !!!

--Per

Eklund

Nu borde det funka.

Ruggade krökar med först sandpapper och sedan lite extra med fil.
Mycket teflontape.
Värmt slangen ordentligt med värmepistor.
Dubbla klämmor på kröken.


Paul

#137
Detta tror iallafall jag på[;)], och dubbla klämmor är ju jättebra. [:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Fortfarande inga målade roderhorn, men nu när man ändå är i farten med bafflingen så var jag tvungen att sätta lite färg på den. Det blir ju rätt mycket trevligare.

Nu har jag gått från lite ångest att tillverka en baffel, till att blinga den [:p]
Leder detta måne till målade roderhorn med [:D][:D][:D]


Eklund

Jag hann även med att fixa till det sista i kabeldragningen. Nu är det helt ok funktionsmässigt, även om det inte är lika snyggt som på många andra byggen.


Eklund

Nu skall maskinen vara helt klar för premiär. Jag har kört motorn 15 minuter idag utan läckage eller att någon kanister vred sig. Motorkåpa monterad och inget verkar heller vibrera loss.

Jag har varit ute i kväll och kört 3 ackar med Acromaster som uppvärmning (heter det så när man blir så jäkla kall ???) i snålblåsten så nu skall jag nog våga mig upp även om det blir lite vind i morgon. Jäklar vad maskinen hoppade och skuttade och vid en landning så stod maskinen still i luften på något mellan kvart- och halv-gas [}:)]


Eklund

Äntligen premiär!!!
Startade kl 9 hemifrån i morse och anlände Brännebrona kl 10.45
Jag var då ensam på fältet. Skruvade ihop maskinen och  runt 11:30 lyfte maskinen för första gången.
5 klick på skevrodertrimmen och ett par på höjdrodret så gick maskinen rakt och fint. Det var lite pirrigt att landa första gången men det gick helt utan problem.

Jag har hunnit med 6 starter idag varav en slutade med deadstick;( men tack vare Brännebronas generösa fält gick det bra :)
Är inte riktigt överens med motorn ännu. Den har stannat vid nästan varje landning. Den gick bra på förmiddagen men den verkar ha gått torrare allt efter som.
I slutet av dagen hade jag öppnat lågvarvsnålen ett halvt varv och fullfart ett kvarts varv mot ursprungliga inställingen. Teorin är att det kanske är någon ski som kommit in i förgasaren. Den gick i alla fall bra påbacken igen det sista innan jag åkte.

Hur som hellst är jag bara så glad att jag har kommit igång och ser fram mot Helsingborg nu :)

Mikael_Ingemarson

Och här kommer en bild på ekipaget.
Image Insert:

44.9 KB



//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

paroos

Härligt Per!!! Grattis!

Självklart trivs inte en DA på ZDZ flygfältet, kom med den till HBG så skall den få kärlek av DA maffian![;)][:D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Eklund

Tack patrik. Båda jag och motor kommer till Helsingborg. Vi får se om det hjälper med lite fler DA-anhängare i närigheten. Den känner sig kanske lite ensam [8)]

Det enda kruxet med det i så fall är ju att jag blir tvungen att byta till ZDZ när jag skall flyga på Bränne [:0][8D][:D]

Mikael_Ingemarson

Låter som en alldeles utmärkt lösning[:D]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Lonsan

quote:
Originally posted by Eklund

Äntligen premiär!!!
Startade kl 9 hemifrån i morse och anlände Brännebrona kl 10.45
Jag var då ensam på fältet. Skruvade ihop maskinen och  runt 11:30 lyfte maskinen för första gången.
5 klick på skevrodertrimmen och ett par på höjdrodret så gick maskinen rakt och fint. Det var lite pirrigt att landa första gången men det gick helt utan problem.

Jag har hunnit med 6 starter idag varav en slutade med deadstick;( men tack vare Brännebronas generösa fält gick det bra :)
Är inte riktigt överens med motorn ännu. Den har stannat vid nästan varje landning. Den gick bra på förmiddagen men den verkar ha gått torrare allt efter som.
I slutet av dagen hade jag öppnat lågvarvsnålen ett halvt varv och fullfart ett kvarts varv mot ursprungliga inställingen. Teorin är att det kanske är någon ski som kommit in i förgasaren. Den gick i alla fall bra påbacken igen det sista innan jag åkte.

Hur som hellst är jag bara så glad att jag har kommit igång och ser fram mot Helsingborg nu :)




Kan trösta dig med att även mina elmotorer börjat anta samma uppförande i början
av sin tjänst.
Krill SU-29 jag flyger nu hade jag väl en 4-5 deadstick på i början innan jag
skruvat rätt på parametrar i reglage och radio. Sen har den gått bra en 150 flygningar.
Likaså nyinsatta GP YAK55, 4-5 deadstick pga konstigheter med timing och rampning som fick ändras.
Du kan ju fråga Herr Jönsson också om hans elektriska deadstick + smoke förra året... ;-)



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Tyvär Micke, det verkar som att motorn funkar på Brännebrona nu [:)]. Stannade till på hemvägen från Mariestad idag och flög fyra tankar. Inga tjuvstopp längre. Riktigt gött. Nu tror jag att motorn är något rikt ställd, men hellre det.

Det var riktigt blåsigt och lite besvärligt att landa så jag ville inte utmana ödet med mer än fyra flygningar. Dock känns det väldigt skönt att man vågar sig upp trotts blåst. Det hade jag inte gjort förra året.

Nu hoppas jag på lite lugnare väder så att man kan försöka trimma in maskinen. Det är svårt i blåst för mig åtminstone.

Tack för uppmuntran Pontus. Inte för att det hjälper att andra har problem men lite medkänsla sitter aldrig fel[:I]

--Per

Eklund

Apropå baffling sprang jag på denna tråden:
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=57122

Bafflingens utformning har rätt så stor betydelse!

Aeroparts

Nähäää.....kan inte vara möjligt.[^][^][^][;)]
/Lennart