Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Paul

[?][?][?]Undrar vad som kan dölja sig här under[;)][;)], bilden kommer att ändras och så småningom kommer en egen tråd...... de som redan vet får inte avslöja[:0][:0][:0]

Image Insert:

22.91 KB

Mvh Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Flyttar fortsättningen hit http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1739
för att inte sabba Pers originaltråd, som handlar om hans maskin.
Mvh Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Det börjar närma sig slutet på året och det var ett tag sedan man pysslade med maskinerna. Jag har idag vägt maskinen och den kommer väga ca 12,7 kg färdig efter det att jag vägt nästan alla ingående komponenter. Tyngdpunkten kommer dock hamna lite för långt bak vad det verkar. Har gjort ett excelark ala Pontus modell.

I höstas vart det också en del problem med buller på fältet i Habo och det är nu hårda krav på att följa tidsreglerna om man har förbränningsmotor, eller åtminståne tvåtaktare. Detta har gjort att jag nu funderar på en el-setup eller en Valach 120 4T. Det extra kilot som Valach\'en har i nosen skulle ge en rätt perfekt balans i planet utan att behöva vikta något extra.

Så här ser vikterna ut.


DA120:

70.9 KB


VM 120B2-4T :

76.3 KB

Lonsan

;-) :-)

Lite vikter om du vill planera el:

P25: 1250 gr, position ca 100 mm längre fram än en 2t
Reglage ca 250 gr, läge ungefär där du har TP för en 2t
Lagom acke ca 3100 gr, läge bestämdes du med kalkylen
Tror du glömt spinner och prop.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ser ut som att ett elalternativ blir några hekto lättare än 4t men inte når ner till DA120 torrvikt.
Jag räknar bort halva Rx ack vikten, tändacken, gasservo.
Den föreslagna motorn Predator 25 klår VM120 men får det lite svettigt att matcha DA120.
Vill du ha den powern så gäller Predator 30 som väger 300 gram till men då har du äkta 11hp ut till proppen om du kör 12s.
Jag kör 14s till den motorn men det är för mycket, har strypt till max 95% pådrag för att inte komma över 210 A.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

om nu Tp hamnar rätt med en Valach 120 4T i näsan så är
valet ganska självklart, eller ? ? [:D] [8D] [:D]

/Perra

 

Eklund

Uppdaterat lite vikter. Jag hade bommat propeller, spinner och gasservo. Säkert något mer.

Nu landar DA120 på 13 kg, VM 120B2-4T på strax över 14kg och en elsetup strax under 14 kg. Jag har labbat runt lite med placeringar och alla varianterna verkar fungera utan extra vikter.

Efekten med en DA120 kommer räcka mer än väl så en Predator 25 räcker säkert med. Jag hoppas kunna ha maskinen ett par tre år och jag lär inte komma högre upp än sportsman så man behöver nog inte tokmycket power. Därför tror jag också att en VM 120B2-4T kan räcka effektmässigt.


DA120:

68.39 KB

VM 120B2-4T:

74.62 KB

Elsetup:

72.03 KB

Mikael_Ingemarson

Hej Per

Kul att se att tråden vaknat igen.[:)]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Eklund

Har mailat Toni Clark idag angående dragkraften i VM 120
Svaret var \"the static thrust you can expect is 20 to 21 kp.\"

Det måste väl räcka för en 14kg\'s maskin för att flga Basic och Sportsman?

--Per

Eklund

Har surfat runt lite och hittat dessa ungefärliga siffror i dragkraft:
DA100 - 22Kg
DA120 - 27Kg

Jag har också följande citat:
\"A thrust to weight ratio of approx 2 to 1 will usually provide unlimited vertical performance\"

VM 120 är nästan i paritet med en DA100. En DA100 räcker ju bra för Sportsman så jag är nästan övertygad om att det räcker.
Man fär väl skicka in maskinen på en bantningskur i värsta fall :-)

Eklund

Ytterligare lite siffror:
\"At the last IMAC contest of the season I brought my digital fish scale and tested the static thrust of a couple of planes equipped with DA100 gas motors. One was about 40 lbs and the other was about 43 lbs of thrust.\"

43lb = 19,5 Kg

Lonsan

AJDÅ!   ...Valach 210 som jag övervägde ett tag till 3m SU-31 anges till \"bara\" 37 kg,
det kändes inte bra när jag vet att jag kan få 50+ (snart är man där på flera sätt...)

För P25 redovisas upp till dryga 22kg (226 N) på Plettis hemsida med en sån där ding RASA fäll-snurra som jag envisas med att använda...
Har hört rapporter där man fått ut 23 kg med 3-bladig Mejzlik från den mindre Terminator 30/8 (50 cc ersättare...)
Så, med rätt snurra på P25 så har du garanterat över 25 kg, med P30 så är 30 kg möjligt.
Hmm, och med P50 har man ju faktiskt över 50 kg och men P37 talas det om en bit över 40 kg...verkar finnas ett någorlunda system bakom...


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

TUNG post:

Landställ+Hjul & axlar+sporställ = 876 gr!! (över 6% av totalvikt)

Just dessa bitar ser jag alltid över, brukar finnas mycket att göra.
På min stora SU-26 så ligger jag dock på liknade siffror trots allt (6%)
Men det är för att jag till sist satt på ett par PEMA 150mm hjul som väger hela 300 gr/st(!), mest för att få frma TP den där lilla sista biten.
Det finns alternativ som väger hälften eller mindre men 150 hjul blir ofta tunga.

Sen ska betänkas att på en Extra så går det åt mindre ställ, den har ju motorn högre osv.
Se om du inte kan spara in några hekto.
Jag gjorde egna ställ till min 2,3 CARF Extra (9,5 kg\'s kärra), de hamnade i kolfibervikt på bara 170 gr, vet inte vad axlar och hjul vägde in på.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

#58
Japp, landstället är första delen att se över när man skall börja jaga vikt.
Själva stället är förmodligen i någon typ av aluminium och riktigt tungt.
Har aldrig byggt något med kolfiber själv, men det skall väl inte vara omöjligt att lära sig.

Lite lösryckta funderingar:
Med tanke på ljudet och att störa grannar kör jag gärna en elsetup. Det som väger emot mest är flygtid kontra laddningstid. Känslomässigt ligger dock en förbränningsmotor bättre till.
Prislappen för Motor/Fartreglage/2 omg. ackar. är i samma härad som en Valach 120. Sedan tillkommer diverse laddare och nätaggregat.
Det finns el framdraget på Habo-fältet.

Da120 har jag redan, men den borde inte vara svårsåld.


--Per

Paul

Hur driftsäkra, och hur mycket service kräver dessa fyrtaktare i förhållande till våra 2 takts motorer, kanske ganska nytt att dessa börjar komma, används de ofta som tävlingsmotorer utomlands redan nu[?]
Förstår om du vill ha tufft ljud, men en DA-120 är nog bara att tanka och flyga i all evinerlig tid, finns inte jättemycket som kan krångla eller gå sönder i en traditionell tvåtaktare.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC