Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Lager

#60
Lite mer underhåll är det ju förstås. Ventiler ska justeras och smörjas (Kedjespray!) med visst intervall. Ytterst enkelt att utföra. 3h intervall tror jag det är, vilket i och för sig kan tyckas vara lite.
/Lager
 

Paul

Efter var tolfte till femtonde flygning, då får du ha loggbok, så ni med Valach håller reda på era serviceintervaller. [;)][:I]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lager

quote:
Originally posted by Paul

Efter var tolfte till femtonde flygning, då får du ha loggbok, så ni med Valach håller reda på era serviceintervaller. [;)][:I]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Ja...loggbok måste man ha[8D] Ska kolla mer på det här med intervallet, om det är så lite som 3 timmar. Det blir ju en del skruvande trots allt.
 

Lonsan

Det enklaste är att planera för enkel åtkomst och att smörja en dutt före första flygning och efter sista varje flygdag.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

#64
quote:
Originally posted by Paul

Hur driftsäkra, och hur mycket service kräver dessa fyrtaktare i förhållande till våra 2 takts motorer, kanske ganska nytt att dessa börjar komma, används de ofta som tävlingsmotorer utomlands redan nu[?]
Förstår om du vill ha tufft ljud, men en DA-120 är nog bara att tanka och flyga i all evinerlig tid, finns inte jättemycket som kan krångla eller gå sönder i en traditionell tvåtaktare.



Detta är naturligtvis helt rätt. Enklast både byggmässigt och driftmässigt är en DA120. Men då har jag inte gjort något åt buller-biten som är upprinnelsen till funderingarna.

Vad som lockar mig mer är en vad det verkar otroligt stabil och låg tomgång på fyrtaktaren. Jag hade 3-4 motorstopp förra året pga. dålig tomgång. Detta kan leda till onödiga haverier. Sedan är säkert en tvåcylindrig motor mycket stabilare än en enstånka så det är kanske inget problem i praktiken.
Man får också en motor som vibrerar klart mindre. Inte heller något jätteproblem, men det känns bra.

Jag är tyvär fortfarande tveksam till all hantering runt ackar för elflyg. Jag kan inte komma ifrån och flyga så ofta, och när jag är på plats vill jag vara effektiv. Det är väldigt synd för jag gillar allt annat runt el. (utom prislappen möjligen då)

Lonsan

Det tar ett tag att få ordnat och bli rutinerad med elflyget.
För att få svung i det så måste man minimera kopplingspunkter och lösa delar.
Ackarna ska inte fästas och kopplas som separata paket i kärran eller
till laddaren utan packas på plattor och vara färdiga att kopplas med
bara 2 kontakter.
Laddningen, spar tid om man kan ladda hela paketet i serie och inte behöver
ha mittuttag och dubbla laddare/Duo laddare.
Laddeffekt på 1000 W är ett målvärde för 100-150 cc kärror, för 50 cc
får man mycket flyga även om man bara når upp till 500 W.

Har man laddat 2 paket hemma är det svårt att \"flyga ifrån\" laddarens kapacitet om man
dimensionerar som ovan.
Jag laddar nästan aldrig hemma, börja med att sätta på laddning, när kärran är monterad
så är i allmänhet acken klar. Sätter igång nästa, flyger, och sedan är nästa klar.
OK, det tar 20-30 min att fylla upp men när jag flyger så brukar jag sällan vara helt ensam så några minuter socialande och upplåtelse till andra att flyga så blir det
i princip aldrig någon väntan på ladding, mycket oftare är det att vänta på att nån 3D heli ska krascha klart eller så[:D]

När man sen ska hem så går det snabbare att packa, inget att tanka ur och ingen avtorkning.
Ja just ja, behöver heller aldrig tänka på att hålla laddning i Rx ackar och tändacke...
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Ja vänta på att en 3D Heli ska krascha har man ju gjort [:D]
Jag har svårt för dessa maskiner som far omkring som bålgetingar med adhd i luften. Jag är rätt ofta själv när jag flyger, men kan man ladda på 20 minuter så är det ju ok. Man kan ju behöva lite paus emellan flygningarna ändå. Kan jag slå dig en signal? Känner att jag skulle behöva diskutera detta lite djupare. Det är lätt att fatta beslut på en massa förutfattade meningar.
--Per


Spitfiremagnus83

Tänker på det här med ljudnivån DA-120 vs Valach.

GÃ¥r det inte att fÃ¥ till en tillräkligt tyst setup med bra canisters och en rätt propp? Ã,,r 4 taktaren verkligen sÃ¥ mycket tystare?

Sedan är det ju skillnad på den upplevda ljudvolymen kontra dB. Vet att vi i Malmö klubben stötte på patrull. Men det uppmätta värdet låg under riktvärdena, även fast grannen som störde sig hänvisade till det upplevda ljudet.

 

Lonsan

Om jag fick välja bort EN motor från IMAC-scenen pga av ljud...så blev nog DA-120 det andra valet.
Förstavalet... ;-) ?
4t får vi väl bilda oss en uppfattning om, är det inte ljudet som är en av huvudanledningarna att de ens finns?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Om jag går över till el så är det mest praktiskt att \"elifiera\" den andra kärran med. AA Extran väger bara 4,8 Kg inklusive alla servon och mottagare, och mottagaracker. Den skulle ju väga in runt 8 Kg med en komplett elsetup och det känns trevligt.

--Per

Lonsan

Hade varit ganska kaxigt att stoppa i en Advance 30-10 eller XTRA 30-9 EVO II i en 50cc kärra.
Egentligen F3A motorer men 12 kg dragkraft till 7 kg kärra lär ju räcka. Kanske för lätt?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Har kollat upp ljudrestrektionerna nu. I stora drag ser det ut så här:
Fredag kväll + helgkvällar (efter 19?) och Lördag + Söndag före kl 10 inga plan med förbränningsmotorer.
I övrigt inte över 94-96 db 3 meter ifrån och en meter upp i luften från planet.
Det sätter inga jättebegränsningar så en förbränningsmotor skulle nog funka. Fyrtakt eller tvåtakt spelar enligt dessa regler egentligen ingen roll, mer än att man tar lite större hänsyn med fyrtakt då de inte blir lika ettriga.

Jag har där emot läst på ordentligt och fått lite tips (tack Pontus!!!) vad det gäller el.
Skummt nog blir jag mer och mer sugen på el. Trodde aldrig det skulle hända [:I]

--Per

Eklund

Pusselbitarna för en elsetup börjar falla på plats.
Jag har äntligen hittat ackar som jag tror skulle funka och som har ett rimligt pris. Det jag tror på är ett fabrikat som heter Gens ace. Jag har letat runt massivs nu och jag hittar egentligen ingen som har något dåligt att säga om dom.


Budgetalternativ
Gens ace 5500mAh 22.2V 25C 6S1P
890g st -> 3560g för en packe.
690:- / st -> 5530:- för en uppsättning
Energi/Vikt kvot -> 132/14 = 9,43

Bästa alternativ
Gens ace 5800mAh 44.4V 45C 12S1P
1637g -> 3274g för en packe.
2050:- / st -> 8200:- för en uppsättning
Energi/Vikt kvot -> 139/13,7 = 10,2

Lonsan

Bara hört bra om Gens Ace. Buller proof.
Bra med kapacitet som är över 5000 när man vill köra 12s i 100cc.
Men det finns å andra sidan 5000 och 5200 som ligger på 120gr per cell.  Kolla vad det ger för kvot på hela planets vikt.

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Psst, med 25C ackar kan du räkna bort ca 2% i gångtid och ca 5% i toppeffekt jmf med 45C.
Detaljer, jag vet, när man ska besluta sig så är det alltid nåt liter som får det att tippa rätt till sist.
Räknar jag ihop allt så ger 5800:orna 11% mer flygtid än 5500:orna.
Priset skiljer ju dock mer, ev har du tillbaks det på att 45C:arna kommer att hålla längre.
Om du tror du kan komma ner i 14kg totalvikt, kolla in Desire 5200 eller Vapex 5000. (eller annan 5000 cell med typvikt 120/cell)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår