Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Eklund

DesirePower
DesirePower 5200mAh 6S 35C V8
752g -> 3008g för en packe.
1145:- / st -> 9160:- för en uppsättning (går kanske att få lite rabatt)
Energi/Vikt kvot -> 125/13,5 = 9,3

Eventuellt kommer man ner i samma pris som Gens ace 5800mAh med rabatt, men det är fortfarande klart sämre kvot och lägre C-tal.

Jag tror after mycket letande att Gens ace blir svårslaget.

Aerobat

#76
Känns som den här tråden börjar spåra ur lite[;)]
Från början var det 3W, DA och Valach som jag verkligen såg fram mot att få se i IMAC nästa år. Nu mest el-snack[:(]

Bästa alternativ?
1L Pet-flaska + 200L Shell V-Power + 5L RedLine Racing
2kr + 3000kr + 500kr = 3502kr
Då klarar du 2 säsonger eller nästan 275 flygningar med en DA120.

Tyckte jag läste tidigt i denna tråd:
\"1. Jag är uppvuxen med modellmotorer och älskar verkligen en förbränningsmotor.
2. Det viktigaste för mig. I går körde jag ca 10 tankar i sträck när jag tränade och försökte trimma in modellen. Det är otroligt skönt att bara behöva tanka någon minut och sedan upp igen i 10-15 minuter.\"

Vill inte vara negativ mot el, det är en intressant teknik om man gillar det, men kanske inte det optimala ännu om man vill flyga mycket och strulfritt (vet att jag kommer att få stryk av Pontus nu). Jag har iaf aldrig sett någon stor elkärra flyga 10 flygningar på 1 dag eller vara uppe i 15min...

/Ulf

Mvh Ulf

Eklund

Jag fårstår att detta verkar veligt. Det är nämligen precis så jag känner mig. En enorm beslutsångest som just nu lutar åt el.

Elsnacket har sin upprinnelse i bullerproblem. Det var en hel del rabalder och upprörda känslor i höstas med ägarna av marken till fältet och jag tänkte försöka dra mitt strå till stacken och inte känna mig som en skurk om jag försöker köra lite senare på kvällarna.
Jag håller fullständigt med om att enklaste och billigaste är att köra på DA120, speciellt eftersom jag redan har den.
Valachen hade jag också gärna testat, men jag tror tyvär att den är i klenaste laget. Vill se den in action innan jag köper en sådan.

Valet är inte spikat ännu. Jag vill vrida och vända på detta så att jag fattar rätt beslut utifrån mina förutsättningar. Det jag ser är att det skulle förmodligen funka tillräckligt bra med el vad det gäller drifttid, men till en högre kostnad.

Frågan är om man kan få till en DA120 med Proflow kansistrar och en trebladig propeller så att bullernivån blir acceptabel?
Bra att du ifrågasätter i alla fall. Det får mig att köra igenom alternativen lite till.

--Per

Mikael_Ingemarson

quote:


Bästa alternativ?
1L Pet-flaska + 200L Shell V-Power + 5L RedLine Racing
2kr + 3000kr + 500kr = 3502kr
Då klarar du 2 säsonger eller nästan 275 flygningar.


/Ulf





[^][^][^]

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Spitfiremagnus83

Tror de där proflow burkarna har sålt mycket i USA just på grund av de är byggda i usa och du vet hur jänkare är, \"buy american...\"

Kolla andra canisteralternativ, kanske finns något tystare alternativ där? Jag har en 3W m55, som jag är mycket nöjd med.
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Aerobat

Känns som den här tråden börjar spåra ur lite[;)]
Från början var det 3W, DA och Valach som jag verkligen såg fram mot att få se i IMAC nästa år. Nu mest el-snack[:(]

Bästa alternativ?
1L Pet-flaska + 200L Shell V-Power + 5L RedLine Racing
2kr + 3000kr + 500kr = 3502kr
Då klarar du 2 säsonger eller nästan 275 flygningar med en DA120.

Tyckte jag läste tidigt i denna tråd:
\"1. Jag är uppvuxen med modellmotorer och älskar verkligen en förbränningsmotor.
2. Det viktigaste för mig. I går körde jag ca 10 tankar i sträck när jag tränade och försökte trimma in modellen. Det är otroligt skönt att bara behöva tanka någon minut och sedan upp igen i 10-15 minuter.\"

Vill inte vara negativ mot el, det är en intressant teknik om man gillar det, men kanske inte det optimala ännu om man vill flyga mycket och strulfritt (vet att jag kommer att få stryk av Pontus nu). Jag har iaf aldrig sett någon stor elkärra flyga 10 flygningar på 1 dag eller vara uppe i 15min...

/Ulf





...vänta bara, har ett jobb att sköta just nu[}:)][}:)][}:)][}:)][}:)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Kollade igenon dina tabeller också... Kannornas placering kan väl inte vara +100 bara, de borde väl hamna längre fram? Du kan ju välja lite kortare varianter.

Men visst om buller är prio 1 så är el svårslaget även om jag tror att en DA120 med rätt propp + bra trottelhantering kan flygas relativt tyst.
Sura grannar brukar alltid hitta nya saker att klaga på, det är min erfarenhet.
Mvh Ulf

Eklund

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Tror de där proflow burkarna har sålt mycket i USA just på grund av de är byggda i usa och du vet hur jänkare är, \"buy american...\"

Kolla andra canisteralternativ, kanske finns något tystare alternativ där? Jag har en 3W m55, som jag är mycket nöjd med.



Låter Proflow mer än 3W eller är det en gissning?

--Per

Eklund

quote:
Originally posted by Aerobat

Kollade igenon dina tabeller också... Kannornas placering kan väl inte vara +100 bara, de borde väl hamna längre fram? Du kan ju välja lite kortare varianter.


Det är rätt, det känns som att dom bör hamna något längre fram. Har bara höftat dom.

quote:

Men visst om buller är prio 1 så är el svårslaget även om jag tror att en DA120 med rätt propp + bra trottelhantering kan flygas relativt tyst.
Sura grannar brukar alltid hitta nya saker att klaga på, det är min erfarenhet.



Problemet i det här fallet är att \"dom sura grannarna\" äger fältet om jag har förstått det hela rätt!
Nu har ju ändå klubben kommit överens med dom så i praktiken kan vi flyga där. Det är mer av hänsyn som jag funderar vidare, och om man vill flyga på tider då det är motorförbud.

Spitfiremagnus83

Det är en ren gissning. Min empiriska undersökning sträcker sig till klipp på youtube.... så egentligen borde jag kanske vara tyst. Men jag är hemma med förkylning och ville bara ha lite fart på forumet...
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Kollade lite snabbt nu när jag kom hem. Det stämmer nog rätt bra med +100mm på kanistrarna. Utblåset kommer nästan rakt under vingröret.
--Per

Aerobat

quote:
Originally posted by Lonsan

----charging....



... Förstår att det tar tid. Oskarshamn reaktor 2 är ju stoppad. Eller har det kanske ett samband med din laddning?[:)]
Mvh Ulf

Lonsan

quote:
Originally posted by Aerobat

quote:
Originally posted by Lonsan

----charging....



... Förstår att det tar tid. Oskarshamn reaktor 2 är ju stoppad. Eller har det kanske ett samband med din laddning?[:)]



Det fossila bränsle som används med minsta möjliga effektivitet i en 2t tog ju några 100 miljoner år att bildas varav 3 miljoner års produktion för närvarande används varje år.  Så ok, en halvtimmes laddning är ju länge att vänta jmf att använda \"färdigladdad\" gammal energi. Strulnivån är mycket subjektiv, eltekniken i den form som används är ju relativt ny och det finns mycket att lära och ny kunskap tillkommer varje dag. Med den gamla 2t tekniken så tuffar det på för det mesta men när det strular så samlas expertisen med 1000-tals samlade driftstimmar och bankar och slår och vänder och vrider, i de flesta fall sprallar det igång, för det mesta med känslan av rena happeningen. Så vill inte jag ha det i alla fall. Ta en koll på andelen eldrivna plan på pallplats på NM. Bara att inse, eldriften kommer att ta över scenen, vill man bygga erfarenhet nu eller sen om denna drivkälla är ett personligt val. Förutspår ett mellanspel med 4t drivning precis som det gick i F3A
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Det finns en väldigt enkel lösning på valproblematiken.
Låt 10% regeln gälla även propstorleken. Detta skulle i ett slag omöjliggöra 2t motorisering i dagens utformning och lösa eller markant förbättra den under mattan sopade ljudproblematiken.
Max 300 tecken, 272 återstår