Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Eklund

Under en långpomenad i går kväll kom jag på den bästa lösningen för min del. Det blir el-drift, men inte fullt ut.
Jag kommer sätta el i den lilla AA Extran. Det blir betydligt billigare och jag har en maskin som jag kan träna med när som hellst. Dessutom lär jag mig hur det funkar med eldrift. Jag är faktiskt rätt mycket inne på Pontus resonemang att innom ett antal år kommer nog el vara dominerande även i IMAC. Men det vet man som sagt inte.

H9 Extran kommer bestyckas med DA120\'an och då har jag en tillförlitlig tävlingsmaskin och en maskin jag kan använda då det inte är några bullerproblem.
Detta är för mig det bästa av två världar och det känns idag som min optimala lösning!

Angående kanistrar. I och med att jag sätter el i AA-extran så tror jag att jag har en uppsättning MTW TD75 kanistrar också att testa med. Den ena kan eventuellt vara en 3W. Har jag ett komplett par har jag ju lite som jag kan testa med.

Eklund

Nu är jag klar med ett par andra höst/vinterprojekt så det är dax att börja aktivera sig på allvar med byggena. Jag har samlat på mig i princip allt material för de båda maskinerna nu och jag har så smått börjat fixa till fraktskadan på Extran.

Jag fick dock tråkiga nyheter angående Multiplex Profin\'n. Den kommer INTE före påsk och det finns fortfarande inget datum för när den verkligen kommer.
Kan inte vänta längre på den nu då jag måste komma igång med alla installationer i båda maskinerna så efter lite snack med Pelle på autopartner och en del surfande så blir det en Multiplex Royal Pro 16 i stället. Det blir ju även rätt mycket billigare.

Lonsan

Tråkigt den dröjer, att inte kunna skeppa ut 1 år efter lansering på Karlsruhe är dåligt. Nu tappar de ett års försäljning även om den skulle råka komma i juni/juli, nog många som avvaktar med att byta radio mitt i flygsäsongen.
Mest retligt är att den tidigare aviseringen (februari 2013) avhöll dig från att elektrifiera stort :-(
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

#93
Nu är det som det är, och det är kanske bra att känna på detta med el lite mer i lugn och ro.

Har monterat motor och försökt väga in tyngdpunkt idag på AA-Extran. Den blir baktung och jag behöver nog dela på ack-paketer för att inte behöva lägga bly i nosen. Det skall inte vara några konstigheter, men är det någon som vet vart man kan hitta lämplig krympslang? Alternativt kan man nog sätta tape runt packarna om man är lite försiktig när man delar packarna och återanvänder det som finns.

Här är planet temporärt monterat för tyngdpunktskontroll:


Här är ackpackarna i orginalutförande. Det är egentligen två packar som är lagda i rad med var sina anslutningar:

Lonsan

Vet inga svenska ställen förutom ELFA som har stora dimensioner hemma.
Däremot finns det här
Lindinger.at Schuebeler-jets.de och batt-mann.de
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Tillbaka till trådens huvudämne, Extra 300 35%.

Efter helgen i Såtenäs så har bygget äntligen kommit igång på riktigt. Fraktskadan är fixad och det blev ok, men inte perfekt, så nu behöver man ju inte vara så nervös för att skada en helt ny och fläckfri modell när det är dax för premiär [:I]





Det har även kommit i servon i stabbarna.


Eklund

Det går frammåt. Inte så snabbt men kör man lite varje kväll så går det rätt bra. Nu är sidroderservo på plats och kablar dragna till höjdrodren. Smidigt med Emcotecs kontakter.

Eklund

#97
Nu har jag provmonterat motor och kanistrar. Det är på det berömda håret att det går med standard infästning. Kanistern skall ju inte röra sig i längsled så mycket så det borde funka. Man kan ju flytta infästningen också, men det är rätt mycket pill med det och tid jag inte har just nu i alla fall.
Jag funderar på om man skulle investera i MTW-kanistrar i alla fall.


Paul

Hej Per, man ser kanske inte riktigt konstruktionen, men förmodar att det är det bakre partiet på canistrarna, värmen brukar göra att canistrarna blir något längre. Det kanske är positivt, så att speciellt den ena isåfall ej ramlar ur sitt fäste.  Hoppas jag inte har fel med mitt antagande. [:I]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

#99
Efter nästan en månads stillestånd på hobbyfronten och väldigt rubbad tidsplanering har jag äntligen kunnat bygga lite igen. Jag har färdigställt AA Extran så när som på att tyngdpunkten inte är justerad och att ett ackpaketet skall fixas till. Nu har jag en maskin som jag kan flyga med i Helsingborg! Det lär inte bli mer än ett par trimrundor innan dess så det blir en Åka-och-lära-med-förhoppningsvis-fint-väder-och-avkoppling-tävling [:)]

Nu äntligen kan jag ta upp bygget med min riktiga maskin. Kanske hinner jag bli klar med den också innan Helsingborg [:D]



Mikael_Ingemarson

Kämpa på bara heja heja[:o)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Eklund

Fick riktigt mycket gjort i helgen så nu börjar jag tro att H9-Extran kan bli klar till Helsingborg.

Vingarna är klara med servoinstallation, intrimmning av servon och en översyn av klädsel så den att de inte har några bubblor.

Kabeldragning är i princip klar.

Test av tyngdpunkt utförd. Excelarket jag gjorde stämmer väldigt bra. Ackarna måste fram så långt det är möjligt. Även om ackarna ligger så långt fram det går är det tveksamt om tyngdpunkten hamnar på rekomenderat ställe utan bly i nosen om jag monterar piloten som följer med.

En sak gick dock lite för fort. Indikeringslampan för tändningen hamnade några millimeter för långt bak så vingen tar i den [}:)]. Får flytta och försöka fixa lite plast eller någon dekal som täcker det gamla hålet.

Återsår att fixa:
Dra slangar från tank. Saknar tyvär antingen ett tredje rör till tanken eller en T-koppling för att kunna slutföra detta.
Fixa någon fastsättningsplatta för ackarna som går att ta ur.
Ta ur spinner för propellern.
Montera kanistrar och krökar





Placering av ackar för att få något så när rätt tyngdpunkt.

paho

Oj, den placeringen av accar är inte rolig. Hoppas du har tänkt sätta accarna inne i kroppen, att ha dem där är trixigt när du ska ladda.

Strålande fin modell, ska bli spännande att se den i luften.

/Patric
/Patric

Eklund

Det var bara för att kolla TP. Dom kommer hamna på en platta inne i nosen som jag kan dra ut för att kunna ladda smidigt :-)

Jag börjar bli riktigt sugen nu !!!

Eklund

#104
Nu är batteriplattan och fäste klart. Det bloir en plattas om kommer att gå att dra ut väldigt enkelt så laddningen blir smidig.



Nu fattas bara porpeller och en (eller två) kanistrar. Sedan skall jag kunna väga av tyngdpunkten och med lite flyt kan jag köra en premiärsväng nästa helg.