Hangar 9 Extra 300 - 35%

Started by Eklund, 2012-07-09, 21:42:46

Previous topic - Next topic

Eklund

Suget efter att sätta ihop en helt ny maskin själv har varit väldigt stort egentligen från det att jag bestämde mig för att börja med IMAC. Efter mycket funderingar och läsande på nätet så fastnade jag till slut för en H9 Extra 300. En i mina ögon otroligt snygg maskin och med potential att flyga kanonbra.

Då euron står bra i kurs för tillfäller så slog jag till och gjorde en beställning från Tyskland. Maskinen skall byggas i höst/vinter för att bli tävlingsmaskin nästa år.

Förhoppningsvis kommer paketen i slutet av veckan och då hinner jag kanske med en uppackning med bilder innan tävlingen i Kil, annars blir det veckan efter.

Nästa del att fundera på är vilken motor man skall satsa på. Jag har väl egentligen tre alternativ som det ser ut nu.

Alternativ 1 är 3W-110 iB2 CS. Detta verkar vara en riktigt bra motor. Just nu är det kanske favoriten.

Alternativ 2 är en DA120. Fördel är att modellen är designad med denna motor. Borde vara smidigast.

Alternativ 3 är ZDZ 100B2RV-J när den släpps. Jag gillar verkligen zdz'as nya motorer. Blir 100-kubikaren lika bra som 180 kubikaren så är det en riktig goding.

Jag får suga på den karamellen ett tag till.
--Per Eklund

paroos

Om kostnaden inte spelar roll...lägg alt. 1 och 2 i en hatt och dra en...[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Får man fråga var i Tyskland du beställde ?
//Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Det går bra. Här beställde jag.
http://www.cmc-versand.de/en/Horizon/35-Extra-300-ARF-3-Boxes-Hangar9-arnr-61-HAN1055.html

Frakten var dess utom riktigt bra tycker jag, 39 EUR.

Förmodligen blir man lika nöjd med både alt. 1 och 2. Båda ligger innom budget och det är ungefär samma pris. Risken är stor att jag inte kan hålla mig så länge så att det hinner komma ut vettiga tester på zdz\'an.

--Per

Paul

Tack för det Per, såg ju billigt och bra ut......kanske en annan av drömmarna ändå kan gå i uppfyllelse.
//Paul M
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Mikael_Ingemarson

#5
Grattis Per

Blir spännande detta här[:p]


//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Lonsan

Hmm, med tanke på vad fin-2t kostar så kanske alternativ E också går att överväga?
För priset av en 3w med kanisterdämpare och annat smått och gott får man in även en high-end eldrivning med åtminstone en uppsättning ackar.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Det är härligt att se din entusiasm för el-drift. Jag backar nog dock på detta av två anledningar.

1. Jag är uppvuxen med modellmotorer och älskar verkligen en förbränningsmotor.
2. Det viktigaste för mig. I går körde jag ca 10 tankar i sträck när jag tränade och försökte trimma in modellen. Det är otroligt skönt att bara behöva tanka någon minut och sedan upp igen i 10-15 minuter.

Sedan måste jag säga att jag är väldigt road av elektronik också så det talar ju för en el-drift.
När man kan köra en elmotor på någon typ av bränslecell där man slipper laddtider blir det dock en annan fråga, fast igen så kör jag nog hellre en fyrtakare när det kommer något konkurenskraftigt där.

--Per

Lonsan

4-takt kommer att hända mig. Tycker att det finns grejor som duger redan. Enda smolket är att de trots allt måste gå på oljeblandad soppa.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

#9
Efter en dags surfande i regnvädret så har 3W\'s aktier förstärkts gentemot DA 120.
Det är en del som klagar på vibrationer i DA\'n. Alla gör det inte, men några personer som verkar trovärdiga från vad dom skrivit tidigare på olika forum är inte helt nöjda.

Nu skall man inte gå helt efter vad andra skriver och DA 120 är fortfarande väldigt intressant då den har används vid designen av planet, men det skall inte vara så svårt att få dit en annan motor.

Efterforskningarna och funderingarna går vidare :-)

Skymic

Vet inte om du lyssnade till gången i Tims 3W 106 CS eller Rikards 3w110 i Tida holm.
En fröjd förvörat tysta och vibrations fria med med en mjuk tomgång.
Jag som inbiten 3w gube skulle ju sjävklart gå på en 3W 110 cs, med en 3 bladig snurra på den så trorjag inte du hittar något med en jämnare gång och suverän kraft..
[:)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Eklund

Jodå, jag både såg och lyssnade på bägge [:D] Det är en starkt bidragande orsak till att 3W är favorit just nu.
Innan Tidaholm hade jag inte kikat så mycket på dom, där av en ganska grundlig genomgång av för och nackdelar!

--Per

Spitfiremagnus83

#12
Visste inte DA hade rykte om sig att vibrera, har du någon primärkälla?

Egentligen ett lyxproblem, men jag tror att jag hade valt DA:n. Känns mer, hur ska jag uttrycka mig, rock n roll än 3w:n. Samtidigt är det något kliniskt över 3w. Tyska män i vita rockar och bomullshandskar som monterar sina motorer i fabriker rena som operationssalar.

(jag är en sucker för reklam och marknadsföring, och ovanstående baserar jag på filmer och reklamer jag sett från de båda firmorna. )

Jag är också en sucker för plug n play lösningar. Alltid skönt att köpa enheter som är byggda för att lira tillsammans. Det medför snabbare bygge och mer möjlighet att flyga. Som jag har förstått det s
 

Lonsan

Hallåå!
Kan det vara så att 3Wns högre vikt (typ 8hg) liksom bidrar till att vibrationerna stannar i motorn i stället för att gå vidare till planet?
Montera DA:n stumt direkt i en 8hg stålplatta så lär den lugna ner sig också...
Min spaning är nog att DA gått för långt i viktjakten, gäller speciellt då 85:an, 170:an och 120:an.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Hej Magnus helt klart är inte din dator eller liknande plug and play för är det bara jag som ser allt så här.
Jag är också en sucker för plug n play lösningar.

Med så många saker lösta på detta forum så måste väl detta gå att lösa,inget illa ment med det är jobbigt att läsa.

Själv var jag mycket imponerad hur mjukt och tyst Rikards 3W setup gick,och den räckte ju till i okända Advance programmet tyckte Carl i alla fall, men nu är det ju svårt att jämföra 100,110 och 120cc motorer med olika dämpare , propellrar etc. Så ser man en fungerande setup som ger tillräcklig kraft lågt ljud med rätt propeller fin gång så skulle det vara en kandidat för mig.
/Lennart