Extra 300, R.I.P snyft

Started by Eklund, 2012-07-13, 13:26:55

Previous topic - Next topic

Eklund

Som sagt, oflytet den senaste tiden har eskalerat till nya höjder.

Var ute på en sista träningsdag idag innan resan till Kil.
Det gick bra att flyga mellan regnskurarna och detta var 3:e starten för dagen. Jag hade precis startat och gått upp i en omvänd halvkuban. På nervägen i halvlopen tillbaka slutar höjdrodret att svara och maskinen går rakt ner i backen.[xx(][xx(][xx(]

Jag har försökt att göra en haveriutredning och det finns några alternativ.

Jag tog inte med mig sändaren när jag hämtade planet då det låg rätt långt ut i ett sädesfält och det var VÄLDIGT blött så jag testade inte radion på haveriplatsen. När jag släpat hem delarna testade jag radion och då var den stendöd. Jag upptäckte då att en av de två strömförsörjningarna till mottagaren var ur. När jag kopplade in sladden igen så fungerade radion. Jag har nu testat och konstaterat att den ena strömförsörjningen i mottageren fungerar inte!

Felorsak nr 1 kan altså ha varit att en kontakt har vibrerat ur mottagaren, men den kan också ha åkt ur när jag släpade hem planet.

Felorsak nr 2 kan ha varit något allmänt/tillfälligt fel eller störning på sändare eller mottagare.

Felorsak 3 kan vara att jag har fått någon typ av blackout. Det sjuka är bara i så fall att jag är halvvägs runt och på väg tillbaka i halvkubanen. I slutändan hade jag klar panik och är inte helt säker på vad jag försökte göra men att jag drog fullt höjd under vägen ner är jag rätt säker på. det är ju dess utom nästan en inbyggd reflex om det börjar gå åt skogen.

Det kommer nog några haveribilder också om jag lyckas ladda över bilder från iPhone direkt till forumet eller om jag kan få över dom till jobbdatorn.

--Per

Kalle_Flygare

Fy f_n vad tråkigt Per! :(

 

Eklund

Ja, skit händer och nu har det hänt en hel del på samma vecka.
Det är bara att ta nya tag. Man skulle nog inte flugit idag. Det är ju fredagen den 13:e [:0][:0][:0]

Här är ett par bilder på bedrövelsen



Image Insert:

47.17 KB

Image Insert:

48.96 KB


Image Insert:

49.73 KB

Spitfiremagnus83

Usch vad tråkigt.... Hoppas du kan rädda lite servon och sladdar till nästa bygge. Motorn, hur är det med den? Av bilderna att döma ser det ut som om den inte gått spikrakt ner, utan \"pannkakat\" rätt ner på stället.

Skulle du till Simmelsberga och Göteborg? Om det krisar så kan du låna min kärra. Den är ju nästan identiskt med din, så du kommer säkert flyga den galant.
 

Eklund

Tack så mycket Magnus. Jag skall inte till Simmelsberga, Jag har jour på jobbet då under semestrar, men jag skall till Göteborg.
Jag hoppas att jag löst det akuta innan dess. Det enda är att jag har nu blivigt väldigt osäker på radion. Det blir väl automatiskt så efter en krash. Jag har bokat upp mig på Multiplex nya radio så jag kommer inte byta til något annat under tiden innan den dyker upp.

Jag får se om jag vågar låna en maskin. Jag är ju fortfarande ganska ny på detta och om man skulle förstöra någon annas maskin skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv.

Maskinen hade kanske 60 graders vinkel ner i backen. Jag hade kommet över lodrät linje nedåt när det ballade ur.

Det bästa vore att hitta en begagnad maskin utan innanmäte då servon är ok, och vid en snabb titt verkar motorn ok med. Jag har dock inte orkat gå igenom prylarna ordentligt ännu. Det blir ett glas tröstande rödvin nu och lite Tour De France på TV.

--Per

Spitfiremagnus83

Jag har faktiskt en tom great planes Yak54 som jag har haft en dl50 i. Hade tänkt ha den som reservkärra \"in case off\". Nu står den bara på mina föräldrars vind och används inte. Den kanske är ett alternativ? Vet inte vad den kan betinga för värde, det kan vi prata om du är intresserad.
 

Eklund

Nu har jag plockat ihop resterna. Motorn verkar helt ok. Det är ingen jord någon stans på motorn och den känns helt normalt när man drar runt den. Kanistern har fått en liten buckla, men det lär inte påverka funktionen. Det enda som hänt runt motorn är att en lödning har släppt i kröken.

För att komma igång riktigt snabbt kunde man ju köpa en komplett begagnad maskin men dilemmat är om man vågar köra med radion i en stor maskin igen. Mottagaren är utesluten att återandvända för min del då ena batterianslutningen inte fungerar.

Jag skall fundera nästa vecka i Kil så får vi se vad det kan ge för strategi framåt.

--Per

Aeroparts

En av de två batt anslutningarna?
Vad har du för system?
Det skall väl inte spela någon roll om en inte går det är ju därför man har två?
/Lennart
(Nyfiken)

Eklund

Jag har en Hitec Optima 9 mottagare. Man kan driva mottagaren från vilken servoutgång som helst. Sedan finns det en separta batteriingång för att driva enbart mottagaren.

Jag testa lite igen och mottagaren är nu konstaterad död. Jag kopplade in mottagaren + ett servo. Anslöt BIC-en och slog på.
Då pep det i BIC-en och sa att det var overload. Jag slog av och sedan när jag skulle slå på BIC-en igen så var den också död [V]

Det är vist inte slut med skiten ännu!!!

Nu vet jag inte om jag vågar röra mig mer idag.

--Per

Kalle_Flygare

Fy vilken otur du har!

Man blir så less när sånt händer!

:(

 

paroos

Rest in peace baby!![:(]

Image Insert:

31.03 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Rest in pieces... Per, det löser sig-when life gives you sour lemons, make lemonade!
 

joenella

Du har en død servo, som har trukket for stor strøm ud af din strømforyning.
Check dine halerors servoer.
 

Gullberg

Bara att bryta ihop och komma igen vilket Per visar. [:)]

Han är numera ägare av en Extra 300SHP från Above All/Fullkontroll.
Bild från Per\'s snabbvisit i Trelleborg, så nu är han snart i luften igen.
Lycka till!

Image Insert:

71.58 KB

//Jonny Gullberg

www.krill-model.com/eu/en/
www.desertaircraft.com/
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Kalle_Flygare

Above All Extran flyger mycket fint! Trevlig kärra! :)