CARF SU-31 38.5% electric

Started by Lonsan, 2012-07-31, 12:52:17

Previous topic - Next topic

Lonsan

Miss igen...försökte använda medskickade grejor men ack vad man blir besviken...[:(]
Servon sitter i olika nivåer, som en trappa, för att man ska
kunna sätta ihop dem med stötstång med kullink i en ände och vanlig gaffel i andra.
Bara det att medskickade armar är för tjocka för gaffellinkarna[:(!]
Dessutom så är hålen för stora, glappar!
Om man sen vill använda en kullink eller annat fäste till linorna
som inte angriper mitt över materialet (som en gaffel) så visar
det sig att vävbakeliten har för dålig vridstyvhet.

Så det blir att göra egna armar i kolfiberplatta...som vanligt[xx(]



Servorondellerna är Gabriel, de är fin-fina i alla fall[:)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

Futabaservon! Nu har jag missat något igen.

Servoarmarna ser ut att komma från 50-talet. Sågade ur höljet från någon radioapparat eller så.
/Lager
 

Paul

#107
Ja Pontus är lite gammalmodig[:)]......(han målar inte ens roderhornen, det som är så poppis)......... köra med gamla Utaba-servon och gamla kretskort från radioapparater[;)][:)][:)][:)]
Nä, men ärligt talat, tråkigt att du inte kunde använda medföljande armar, alltid merjobb att ständigt behöva tillverka nya produkter.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

#108
Hmm, ja C-ARF envisas med att använda detta material till såväl servoarmar som roderhorn.
Det är ju väldigt slitstarkt och det nöter inte på pinnarna i metallinkar. (vilket glasfiber gör)
På min gamla 2.3m CARF-Extra så var det enkelarmar på alla roder så jag körde
med vanliga M3 metallinkar i 3 år utan att det blev glapp. På den kärran var tjockleken
också rätt för att funka mer metallinkarna.

Servona, ja, jag tänkte så här:

1. Stabben bara gjord för 1 servo per halva = stort kraftbehov
2. Hålla nere vikt och komplexitet på sidoroder = bara 2 servo = stort kraftbehov
3. Likadant skevarna, bara 2 servo per roder och ganska feta roderytor = stort kraftbehov
4. Standardmått för att slippa ändra på förgjorda servofästen.

Således, kändes som det var behov av att gå upp ett snäpp från beprövade 7955TG/7954SH
Några av alternativen: 7950TH, JR8921HV, BLS157HV, ???

Tyvärr har jag bevittnat (senast för 5 dagar sedan) allt för mycket strul (glitchar, självsvängning) med 7950(eller 7945) så de åkte bort först.[:(]
JR är bra men sägs vara ganska strömtörstiga och de är ofta lite glappiga
i lådorna, vilket stör mig lite...[:I]
BLS157 känns fräsch, är något starkare och något snabbare.
De sägs också vara hyfsat strömsnåla, vilket ju är positivt på många sätt.
Något märkligt med tanke på min vikthets så är de också de tyngsta alternaivet (77gr)
Med en 2\" arm går det att skönja ett litet, litet glapp i lådan, när det
gäller total glappfrihet i metallådor verkar det bara vara Hitec som kan knepen.
Max 300 tecken, 272 återstår


joenella

 


Lonsan

Ordning på torpet, vävbakeliten måste BORT!!

Har nu färdigställt viktminimerade, geometrioptimerade, hållfasthetsmaximerade och klimatkompenserade servoarmar[:D]

FÖRE:



EFTER:

34.16 KB

Jag saknar ord...mmm[:I][^]



En förklaring till att bygget inte framskrider snabbare är att min lediga tid till stor
del går att till att flyga, laga och bygga dessa combatmonster åt mig och båda grabbarna[}:)][}:)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Pssst, användandet av alu respektive titanskruv och mutter sparade bara det ytterligare 6 gr jmf stål. Så 25 gr minus :-) Ni ser, många bäckar små...
Tyvärr är stötstängerna M3 gängstång i vanligt bonnjärn.
Max 300 tecken, 272 återstår

Kent

Vadå vävbakelit? Älskar detta material, det luktar så gott när man sågar/filar i det (nästan lika gott som bensin). Comp ARF levererar fortfarande (tror jag) servoarmar i detta material.

SU 31\'an blir nog fin ändå


Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Skymic

#115
Allt ser bra ut förutom staketet i nosen som sitter ivägen för Valachmotorn[;)]
Omålade roderhorn[:0][?][:(]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Aaah, precis 1 månads inläggsuppehåll.
Nu får paroos akta sig för nu lägger jag i högväxeln mot nästa mål, 3000 posts[}:)][}:)][:X].


Vingar har blivit dekorerade:





Och givetvis är roderhornen olackade så att man inte döljer eventuell spricktillväxt eller dåliga limningar[;)]



vänta, måste gå och lacka naglarna...

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

vänta, måste gå och lacka naglarna...

[:)][:D][8D]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Lager

Börjar osa komplex ;-)
/Jonny
 

Skymic

Varför ha färg på  kärran överhuvudtaget[B)]verkar overkill, det kan ju dölja spricktillväxter[:D][;)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke