CARF SU-31 38.5% electric

Started by Lonsan, 2012-07-31, 12:52:17

Previous topic - Next topic

paroos

Mycket intressant och häftigt!

Men en tanke som poppar upp är ju att om det verkligen funkar, borde vi inte ha sett detta redan på alla fullskala kärror?
Där bränslebesparande åtgärder överskuggar allt annat.
Winglets (på vingar) har ju varit i drift i ett antal år nu och tänker att det har ju forskats på mer effektiva proppar i snart 100år...De mest moderna jag sett är av varierade Scimitar typ, alltså kraftigt svepta bakåt. Likså tror jag det finns nån helikopter som har nån typ av winglets på bladen.

Utan startmotor kan det bli lite hårigt gällande slå igång förbränningsmotor och undvika winglets...[:D]
Perfekt för el dock.

Spännande!![8D]


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Winglets är svåra att designa rätt och också en hållfasthetsmässig utmaning. Därför har det tagit lång tid för dem att slå igenom kommersiellt men är numera nästan standard på trafikflygplan. Har provats på vindturbiner också men inte varit ekonomiskt. Alltså en lösning med ett antal om och men. Tyvärr är vädret skit och jag själv nerbäddad pga feber så provning blir inte denna helgen :-(
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Jo visst wing-lets funkar ju och är en komersiell succe.
Eftermontering för att sänka förbrukningen har också blivit vanligt, ex. på gamla Boeing 767 och 757or.
Men propp-lets verkar inte gångbart...i alla fall inte än!

Skall bli kul att följa dina prov...

Är själv också kass...Krya på dej![xx(]

[:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Propp-lets... :-) ja så ska det kanske heta?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Lonsan

Propp-lets... :-) ja så ska det kanske heta?



Nu med skydd[:D]



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Så äntligen lossande det[:p][:p]
Huv limmad.


Älskar att göra hål, spar ju vikt också kommer man åt allting lättare också.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Inga fästen för Valchen ännu[;)]

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Seg sågning med sticksåg, 3 lager 6skits ply + kolfiberlaminat.
Mycket dökött kvar ändå, överväger allvarligt att kapa bort rubber och sätta ett eget spant.



Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ackfästen....ujujuj, om någon kunnat förmedla känslan av stök, bök och \"det här kommer aldrig att bli klart\" så hade det kanske blivit en Valach ändå...[:(!]

Nu är håltagningarna uppe i omfattning så att strukturen börjar bli instabil, dvs
det måste plastas in spant och strävor med tiden.
Målsättning är alltså att byta ack genom att lyft på övre halvan av motorkåpan.
Vet inte hur det ska lösa f.n. Blir mycket pyssel att göra snabbfäste till motorkåpan
men in gengäld hoppas jag kunna låta huven vara skruvad, det är redan färdigt från fabrik.




Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#39
quote:
Originally posted by Lonsan

Ackfästen....ujujuj, om någon kunnat förmedla känslan av stök, bök och \"det här kommer aldrig att bli klart\" så hade det kanske blivit en Valach ändå...[:(!]

Nu är håltagningarna uppe i omfattning så att strukturen börjar bli instabil, dvs
det måste plastas in spant och strävor med tiden.
Målsättning är alltså att byta ack genom att lyft på övre halvan av motorkåpan.
Vet inte hur det ska lösa f.n. Blir mycket pyssel att göra snabbfäste till motorkåpan
men in gengäld hoppas jag kunna låta huven vara skruvad, det är redan färdigt från fabrik.



ujujuj [:D]
vad mycket enklare det hade varit med en Valach 210 eller DA-250 i nosen på denna Pontus...

strukturen nu instabil... [:0] tilläggslaminering... [:0]
så gick det med den viktbesparningen [:D] [;)]  

/Perra
 

Speedbird

#40
Tycker det skulle kännas säkrare att \"tanka\" med ackbyte genom huven istället för att mecka loss motorkåpan var gång...
men för att få tp rätt är det nog smidigast...
närheten till Vestas vingarna där framme i nosen inger lite respekt ! [8D]
34,5x20\" 3b ! ! [:p] [:p] [:p]



/Perra
 

Lonsan

Mmm, tankning genom huvlucka hade går att lösa men trubblet är att koppla ihop kontakterna.  Eftersom motorkåpan är tvådelad och övre halvan är enorm så går det lätt att lasta ackar den vägen när väl alla detaljer är lösta. Givetvis ska motorkåpan gå att lossa och fästa utan verktyg eller skruvar.
Än så länge har jag rensat bort 250 gram, tanken är att ackfästet i sig kommer att bidra till att återställa styrka och styvhet.
Ett helt annat koncept som jag övervägt är att, likt många andra elkonverteringar jag gjort, att låta motorkåpan vara bärande och låta motorn sitta i ett spant längst fram. Så har jag gjort på KRILL SU-29:an. Men den har mycket kortare kåpa.
Ska jag göra så på denna kärra krävs en lucka i motorkåpan för att kunna koppla in ackarna.
Tusan, nu vet jag inte alls hur jag ska göra :-(

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Kan man inte bara ha kontakterna bakåt? frågar en som bara flyger små elflygplan.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Jo, det kan man i och för sig men det innebär förlängning av reglagets kablar med ca 40 cm.
Det går att lösa men det handlar om en total kabelarea på 18mm2. Det ger en extra vikt på ca 150 gram bara i kabel. Dessutom måste man bestycka kabeln med klasar av elektrolytkondensatorer på åtminstone 2 ställen. Gör man inte det så riskerar en för stor spänningsrippel vilket ger både ökad värme i ackarna, orsakar kraftiga störningar och även kan förstöra fartreglaget. Det går visserligen att förlänga på motorsidan också och då flytta reglaget bakåt. Längre motorkablar kräver inte kondingar (får absolut INTE ha det) men på grund av TP vill jag helst inte flytta 300 gram reglage 40 cm längre bak.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

#44
Oj[:0],,, Mr Magneto....[:)]
Ja du vet ju vad du sysslar med, alltid spännande att få reda på varför ibland ( som man tror ) enkla lösningar inte är att föredra.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC