CARF SU-31 38.5% electric

Started by Lonsan, 2012-07-31, 12:52:17

Previous topic - Next topic

Lonsan

Beräkning av sidoroderlinkagegeometri:
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#91
quote:
Originally posted by Lonsan

Beräkning av sidoroderlinkagegeometri:




woow... [:0] [:0] [:0]

så i alla fall teoretiskt binder det inte vid något utslagsläge nu alltså ?

hur påverkar detta flygtiden ?
 

[8D]


/Perra
 

Lonsan

Fått på min lyxiga sporre.
Styrning får bli via pinne bakåt, sidorodret är ju...stort[:p]

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Montering av motorkåpa, använt öljetter + nylonskruv, totalt 15 st M5.
Bör hålla[:I], nylonskruven håller bara inne öljetterna som är för Ø6.5 hål.



Fick kolla stuket med sporre och kåpa:

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Mitt stjärniga motorfäste lite närmare slutligt utförande...



...nu också inlimmad enligt konstiga regler[|)]

Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#95
sååja...
riktigt snyggt Pontus ! [:p]

där snackar vi äkta lowrider sporre [8D]

men det ser lite tungt ut, jag menar biten som håller i hjulet,
några fler lätthål där kan nog lätta den 4 - 5 gram skulle jag tro... [:D]


/Perra  
 

Lonsan

En skur bilder tema sidoroderservovagga.



Lättviktigt bygge av kolat balsa:


Lite extra ply att för servoskruvarna:


49 gr[:0][:0]...de för-gjorda lätthålen måste filas upp ytterligare (det landade på 46 gr[:I])


Hmm, ser litet ut där nere i botten av baljan...ska det behövas ett tredje servo månne?


Men det blir ju ändå 74kgcm tillsammans om man använder \"små blå\" av märke F...!!!
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#97
quote:
Originally posted by Speedbird

sååja...
riktigt snyggt Pontus ! [:p]

där snackar vi äkta lowrider sporre [8D]

men det ser lite tungt ut, jag menar biten som håller i hjulet,
några fler lätthål där kan nog lätta den 4 - 5 gram skulle jag tro... [:D]


/Perra  




Jag har hotat den med filen men pallade inte, den är ändå den lättaste på marknaden.
JJ-tailwheels t ex är som blydragg i rumpan jmf denna. OBS att det är en \"enkelsving\"
så den ser lättare ut från andra hållet.
Det går en vertikal skruv rätt genom styrleden som ser ut att vara ca M5 (eller 10-32)
De ska bytas till alu men hade ingen med rätt längd. Spar i alla fall 3 gr[:p]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator ??/X

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Beräkning av sidoroderlinkagegeometri:




woow... [:0] [:0] [:0]

så i alla fall teoretiskt binder det inte vid något utslagsläge nu alltså ?

hur påverkar detta flygtiden ?
 

[8D]


/Perra



Indirekt påverkar det genom att jag med \"perfekt\" geometri inte tycker att jag behöver
en sån därninga bling-arm som tar linkrafterna. Det spar ju XXX? gram (50?)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Dax att förbereda årets pyrotekniska insats...gott nytt!
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Gott nytt på dig med! Oj vad det rycker i köptarmen när det gäller en kompositkärra. Har ju fått jobb nu, så det ligger nära till hands. Krill får snart släppa sin 50cc extra 330sc, c-arf har ju också en som är fin.

Jag bara snackar strunt. Öl-champagne-gin&tonic sätter sina spår.....

[:I]
 

Lonsan

Hmm, filat en dryg timme på sporren, den blev 1.2 gr lättare, när jag byter till aluskruv rasar det som sagt av 3 gr till
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

Jaa [:D] 4,2gram lättare, bra jobbat Pontus !

/Perra
 

Lonsan

Tack, gör 0.5 mm på TP och 0.2 s på flygtiden. :-)
Snart får man gå ner i ack-kapacitet för att inte få överdriven flygtid.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan
Snart får man gå ner i ack-kapacitet för att inte få överdriven flygtid.



Ja överdrivet lång flygtid... det vore ju ett jobbigt problem...[:)]

/Perra