H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Lonsan

Konstruktionen är säker, när aluminiumet spricker så tar träbitarna över så vi är långt ifrån en kritisk lösning.
Troligen kommer det att märkas på ljud och vibrationsnivå när aluminiumbiten ger upp.
Frågan är varför aluminiumbiten är där överhuvudtaget, egen idé pga fet motor eller en efterkonstruktion av H9 pga bristande styvhet i träkonstruktionen?
Jag hade nog satsat på att förstärka med mer trä istället om det får plats.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Konstruktionen är nog bra, den är byggd för att passa DA 150/170 utan att göra något, och hade jag kört med någon av dessa skulle jag bara skruvat fast och varit glad, men eftersom jag karvat bort lite för ZDZ-förgasaren ville jag för att det är roligt......-att hitta på något eget. Jag tror på detta[:I]
Som alla vet så gör jag bara \"ROLIGA GREJER\"[^]
Med vänlig hälsning, Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Indiskt Tempel, ja ett sånt har jag även i planet, det kommer följa med mig överallt.
Där bor en snäll Gud, som vill mig väl hela året[:D]

//PM
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Igår kväll fortsatte mitt korståg i förstärkningens tecken.....


Några extra dit limmade lister, och sen fastlaminerad glasfiberväv, på insidan av motorboxen. [^] (alltså i nederkant där hålet tagits upp, för att förtydliga )
Med vänlig hälsning, Paul Madej
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Hmm, i ett inlägg från forna dagar så hånades vi komposit-freak för att vi i förebyggande syfte höll på med att förstärka våra maskiner...typ \"varför förstärker alla sina kompositkärror, är de inte färdiga från fabrik?\"[B)]

Så nu ställer jag så klart frågorna:

1. Bedömer du det som en dålig/vek konstruktion?[xx(]
2. Är det dåligt utfört? (dåligt tillpassat, för lite lim etc)?[:0]
3. Har du förändrat väldigt mycket och måste kompensera för det? (i så fall är det ju inte förstärkning...[:I])

PS. ta inte för hårt på detta, jag skriver inlägg mest för att hålla fingrarna varma[;)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

quote:
Originally posted by Lonsan

Hmm, i ett inlägg från forna dagar så hånades vi komposit-freak för att vi i förebyggande syfte höll på med att förstärka våra maskiner...typ \"varför förstärker alla sina kompositkärror, är de inte färdiga från fabrik?\"[B)]

Så nu ställer jag så klart frågorna:

1. Bedömer du det som en dålig/vek konstruktion?[xx(]
2. Är det dåligt utfört? (dåligt tillpassat, för lite lim etc)?[:0]
3. Har du förändrat väldigt mycket och måste kompensera för det? (i så fall är det ju inte förstärkning...[:I])

PS. ta inte för hårt på detta, jag skriver inlägg mest för att hålla fingrarna varma[;)]


Hej Pontus, jag tar inte så hårt på detta, men vet inte vilken av dina tre frågor som är mest riktig??? - Jag svara alternativ tre, med viss reservation att jag kanske inte ändrat så jätte mycket. Grejen är nog att jag gillar att ändra lite och \"förstärka\" , alla våra flygplan ser ju nästan lika dana ut på utsidan, om det så är en Yak eller Extra, de är alla konstfygnings plan, med lite olika design. Så den lilla personliga touch som jag kan få lägger jag helst på vitala delar...... då mår jag bra och vet att jag gjort med mina mått det bästa för att det skall funka utan problem under en lång tid[8)] Sen blir det kanske några yttre personliga ändringar, ( som tex att måla rut ramen i silver[?])
Ytterligare tycker jag att det är kul att lägga ut lite bilder, man sitter här själv och pular och kan ju få tips och komma på ännu bättre lösningar genom all kunskap som ni gamla IMAC-rävar besitter, genom olika kommentarer, så fortsätt gärna att värma dina fingrar, ju fler inlägg, desto mer levande forum.
Jag vill som Zlatan, säger..... Lära mig ännu mer och utvecklas och bli bättre. (både på att bygga och flyga..... jag är ju bara nybörjare )
[;)][:)][:I]
Med vänlig hälsning,
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Däremot så har jag tidigare haft problem med fästen till motorkåpor som vibrerat sönder, så här väljer jag att PU- limma dit små stödklackar.



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Uthål/Kylhål, bör man satsa på fler, typ ett eller två spant till? Enligt manualen har de tagit på bredden, dvs. fyra bredvid varandra, tycker dock det är ganska fult. ( fler kylhål kommer givetvis att tas upp i motorkåpan för att kyla motorn ) Vidare så är pip-tunneln oerhört lång, skulle ni satt en väg så att den blir kortare?

[;)][;)][;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Det följde tom. en träskiva som man antingen kan täcka över hela tunneln med eller förkorta den. Så nu blev det så här[:I]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Man kan ALDRIG limma/försärka för mycket...

GÖTT Palle, bara HÄLL I LIM!!![}:)][8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja gör det så blir det till sist en kompositkärra, de består ju av lim och väv.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul


[:p][:p][:p]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Den där bilden ger ett smått porrigt intryck...
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Dude...You need to get out more...[;)]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Paul

Detta är porrigt däremot, kortat av krökarna, så nu är de enligt manualen, ca 8-9 tum, dessa värden är exakt föreslagna om man kör DA-170 och MTW TD 110. Så det borde ju funka på en ZDZ-180 med, provmonterar allt, canister fästet skall limmas, sedan lackning. [:p] Kul när det går framåt......




--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC