H9 Sukhoi 26MM, 3,1 m, från Östersunds modellhobb.

Started by Paul, 2012-08-07, 12:56:24

Previous topic - Next topic

Paul

Där ser man, ska vi mäta ngt annat[?] det var ju ganska kul.....
men min längsta linjal är bara 70 cm, så välj ngt kortare[:)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Kent

Din Sukhoi är alltså diskvalificerad för IMAC, synd Paul, det är bara
att börja med ett nytt projekt [8D].

Lugn, du hinner med det också.

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Paul

Hangar 9 is proud to introduce the Sukhoi SU-26MM 3.1m ARF: the first world-class competitive Sukhoi model. The Sukhoi SU-26MM 3.1m is a Pro-Class giant scale aerobatic model designed for IMAC competition and 3D pilots with class-leading performance. This new contest-proven precision and 3D aerobatic aircraft is the latest edition to the Hangar 9 product line.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Kent

OCH ?

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Paul

Fattar ej[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Om vi mäter något varje dag, och typ börjar den förste december tom julafton, så får vi ju en julkalender[:p][:o)][^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Fattar ej[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Det verkar som att mina 42 cm är helt i skala för en SU-31.

SU-26 är nog lite mindre mullig.

Min Airworld SU-26 är ju en skalamaskin så jag antar att den är \"rätt\"
Den är ca 40 cm på tjockaste stället och Spv 315.
För spv 310 blir det då drygt 39 och tar vi bort 10% så landar vi på 35,5...[:)][:)]
Så du behöver inte byta projekt...[^]
Men jag tycker såklart det är synd att de gjort en \"slickepinne\" av en den
annars så mysmulliga förlagan[;)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Fattar ej[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Det verkar som att mina 42 cm är helt i skala för en SU-31.

SU-26 är nog lite mindre mullig.

Min Airworld SU-26 är ju en skalamaskin så jag antar att den är \"rätt\"
Den är ca 40 cm på tjockaste stället och Spv 315.
För spv 310 blir det då drygt 39 och tar vi bort 10% så landar vi på 35,5...[:)][:)]
Så du behöver inte byta projekt...[^]
Men jag tycker såklart det är synd att de gjort en \"slickepinne\" av en den
annars så mysmulliga förlagan[;)]


Har heller aldrig varit orolig för detta eftersom den är designad av proffs som i huvudsak sysslar med IMAC[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Nä såklart, men det hade varit kul om det kom någon som använt de 10%-en på ett mer oväntat sätt någon gång[;)]


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

Tänkte jag skulle göra lite idag, men fått en släng av \" Pontus körafast sjukdom[:)]\"
Så det blev att mixtra lite med tx och rx, och här måste någon hjälpa mig, fattar noll[:(!]

Kopplade ihop mottagaren och DPSI 2001 RV, allt funkar bra, men på denna enhet finns en utgång som heter \"Power out, oreglerad\" så då tar jag den och kopplar in i en av avsedda batt- ingångar på MPX rx. Det står nämligen..... Varning, koppla aldrig ett rx batteri på någon av servoutgångarn, sedan en sladd från rx till DPSI och därifrån till servo, allt funkar, sedan av nyfikenhet så drar jag ut matningssladden till mottagaren och allt funkar lika bra ändå, ........ Men märker att nu får nog servona de 5,9 volt som jag vill ha, för när man stoppar i battkabeln igen, så hör man att servona går rappare.
Men om man inte har matningsksbeln i så överskrider man ju varningen, snälla kan någon duktig hjälpa mig att förstå[8)][?][8)]

Dessa Gabriel armar på 1 resp 1,25 tum kommer jag att använda, för att berätta något positivt som jag begriper mig på[;)]



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lager

quote:
Originally posted by Lonsan

Nä såklart, men det hade varit kul om det kom någon som använt de 10%-en på ett mer oväntat sätt någon gång[;)]


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se


Ser ut som en J22:a [:D]
/Lager
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Tänkte jag skulle göra lite idag, men fått en släng av \" Pontus körafast sjukdom[:)]\"
Så det blev att mixtra lite med tx och rx, och här måste någon hjälpa mig, fattar noll[:(!]

Kopplade ihop mottagaren och DPSI 2001 RV, allt funkar bra, men på denna enhet finns en utgång som heter \"Power out, oreglerad\" så då tar jag den och kopplar in i en av avsedda batt- ingångar på MPX rx. Det står nämligen..... Varning, koppla aldrig ett rx batteri på någon av servoutgångarn, sedan en sladd från rx till DPSI och därifrån till servo, allt funkar, sedan av nyfikenhet så drar jag ut matningssladden till mottagaren och allt funkar lika bra ändå, ........ Men märker att nu får nog servona de 5,9 volt som jag vill ha, för när man stoppar i battkabeln igen, så hör man att servona går rappare.
Men om man inte har matningsksbeln i så överskrider man ju varningen, snälla kan någon duktig hjälpa mig att förstå[8)][?][8)]

Dessa Gabriel armar på 1 resp 1,25 tum kommer jag att använda, för att berätta något positivt som jag begriper mig på[;)]



--------------------------------


Till att börja med måste man alltid ta bort skyddsplasten från sändardisplayen....[:D]
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL

[/quote]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

\"Till att börja med måste man alltid ta bort skyddsplasten från sändardisplayen....\"
[:I][:I][:I]Man vill ju inte slita på den nya.........[;)] Tur förresten att du är botad, och kommit igång med bygget i full fart[}:)]
SuperPerra ända borta ifrån Gotland har hjälpt mig i min svåra stund[:0]
Efter ett samtal med honom, har jag följt hans råd: att plocka bort pluskabeln mellan Rx och DPSI, nu har jag då endast minus(jord) och styrkabeln(signal) mellan enheterna. Mottagaren får oreglerad 2 cells LiPo ström, servona är kopplade i DPSI:n och genom den får de sin reglerade ström på 5,9 volt..... med pluskabel och allt.[:o)][:o)][:o)]
Nu har jag ju ingen voltmätare, men det här känns nog rätt.
Bara att veta att det funkar och hur, är stort för mig[:X]

Heja Super PEEEERRRRRRRRRRAAAA[^][^]

(((Kanske ändå köper en PowerBox BaseLog, och ställer upp den så servona får 7,4 volt, det klarar 7955TG med all säkerhet, lite försvinner nog i alla långa kablar, men får se framöver.)))

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paroos

Varför inte säkra servo armar som låser/klämmer med sido skruv?
(ala Secraft/SWB)


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja just så, den oreglerade högre spänningen knatade över till Rx och vidare tillbaks
till DPSI. Eftersom batterierna och regulatorerna inte leder baklänges så \"vinner\" den högre spänningen från Rx helt enkelt, så länge det inte behövs så mycket ström men
hade du fortsatt så med en massa servo så hade du till sist nog brännt av Rx matningen, i alla fall om det var en tunn kabel och bara UNI-kontakt i någon av ändarna. Men
om \"Power ut oreglerad\" är en M6 kontakt och du matar mottagaren också via M6 så får du troligen oreglerat på alla utgångar på DPSI med bra kapacitet då du då skickar över oreglerad plus genom alla kanaljer från Rx till DPSI.
MEN, det är nog inte så det är tänkt, DPSI 2001 RV är ju en 1000 år gammal konstruktion som tillkom innan det fanns LiPo och HV-servo. Jah tror inte att den oreglerade utspänningen
är till för att driv Rx (manualen kanske säger nåt om detta) utan mer är till för att
kanske driva rökpump el dyl.
Principiellt känns det fel att mata Rx med oreglerad och högre spänning men har kanske
ingen negativ inverkan så länge du kapar plusledarna.
Men det går utmärkta att driva mottagaren vi servoutgångarna så länge man inte har en massa strömkrävande servo direkt kopplade till mottagaren. Varningen gäller fallet om man skulle få för sig att mata mottagaren via bara en servoport och har många servo
direkt i mottagaren, då blir limiten för alla servona tillsammans 5A.
Om du behöver köra något servo direkt på mottagaren och vill att de också ska gå på 5.9V
så ska du INTE kapa plusarna mellan DPSI och Rx och givetvis inte nyttja Power ut oreglerad.
Men, som sagt, först måste skyddsplasten av från displayen[B)]

Max 300 tecken, 272 återstår