Niilo Thulander

Started by Niilo, 2012-08-16, 13:17:07

Previous topic - Next topic

Niilo

Namn: Niilo Thulander
Ålder: Född 1941

Klubb: Ystads Radioflygklubb

Hur länge har du flugit R/C?
Sedan slutet på 50-talet med ett längre avbrott på 80- och 90-talet. Ägnade mig mest åt fullskale motor- och segelflyg då.

Främsta merit?
Vunnit tre SM och ett NM i de enklare RC-klasserna under 60-talet. Flög även lite F3A. Tävlat framgångsrikt i hang i början på 80-talet.

Varför gillar du aerobaticflygning?
Har alltid facinerats av avancerad flygning.

Vilket är ditt favorit aerobatic-plan?
Vet inte än! Har precis börjat med en Extra 300, 50 cc.

Tävlingsmodell?
Inledningsvis Pilots Extra 300L.

Om modellen / utrustning?
Futaba T8FG Super, S-bus system och en DLE-55 i nosen.

Hur ofta tränar du?
Jag försöker flyga minst en gång i veckan.

Målsättning?
Nå upp till medelgod standard och delta i någon IMAC-tävling under 2013.
 

Niilo

Min målsättning för 2013 uppfylldes! Någon har sagt:"Om du står vid målet för din färd - varför stanna där?"
Så jag flyger vidare med min EXTRA 330SC 35%-are och kämpar på med "Sportsman". 2014 blev inte vad jag förväntat mig, men tåget går vidare!
Niilo  (med en god portion av finsk sisu!!)
 

Niilo

Mina problem med en bråkande högerarm fortsätter! Försöker hitta en lösning med hjäp av läkarexpertis. All träningsflygning har fungerat bra men vid den ökade anspänningen på tävling är det kört. Klart att jag har åldern mot mig, men jag är än så länge fullt frisk. Säsongen 2015 beslutade jag att lägga ner mest pga av ovanstående. Än så länge har jag inte gett upp helt. Flyga kommer jag att göra - tävla? ;)
 

paho

Kör hårt Niilo, du vet att du alltid är välkommen att tävla med oss. Hoppas du får ordning på din arm.

//Patric

/Patric

FelixContentus

Aj aj ! Låter inte kul.
Min erfarenhet är att läkare är ganska dåliga (läs värdelösa) på hjälpa till med så kallade inflammationer i axlar och muskelfästen. Har för mig att de brukar ge Naproxen som lindrar lite varefter de tar till kortison när det inte hjälper.
Försök få en remiss till en sjukgymnast och besök en Akupunktör innan du tar emot kortison. Akupunktur är grymt effektiv mot värk och man slipper biverkningar.

Niilo

Naturligtvis blev jag mycket glad över din omtanke! Problemet är inte att jag har ont eller så utan det består i att jag får rätt kraftiga muskelkontraktioner i armen med en frekavens på  3 - 5 Hz. De verkar uppstå vid en viss psykisk anspänning och gör det mycket svårt att styra med högerspaken. Släpper jag ner armen och låter den hänga försvinner problemet direkt, men så fort jag skall ta tag i spaken sätter det igång igen. Det händer inte alltid men tillräckligt ofta för att vara riktigt störande!
Problemet sitter väl i huvudet men det kan man ju inte utan vidare ta bort!!! :D :D
 

paho

Har du provat att flyga med sändaren långt ned som jag sa i Bränne?

Jag tror att akupunktur kan vara något för det brukar göra så att muskelspänningar släpper. Jag har haft problem med en trilskande jumske och efter ett par behandlingar så kan jag nu gå ordentligt...

//Patric

/Patric

Niilo

Dina tips är mycket intressanta! Jag kommer att testa och experimentera en hel del i höst och till vintern. Många gånger är lösningen enklare än man tror! ;)
 

jornat

β-blockare ?
Helt ofarligt i små doser. Kan vara värt att prova
 

Niilo

Jag blir verkligen glad för alla tips jag får! Beta-blockerare använder jag redan av andra orsaker, visserligen i mycket små doser. Skall diskutera detta och en del annat med min läkare som jag skall träffa om ett par veckor. Tror nog att jag skall komma till rätta med detta innan nästa säsong börjar!! ;D
 

Niilo

Läkaren (den tredje) slog fast att mina problem ej är psykiska så huvudet får väl sitta kvar! ;D Däremot sa han direkt att betablockerare med all säkerhet kommer att fungera. Detta går ju bara att testa i "skarpt" läge, så det blir mycket intressant att se hur det hela avlöper! 8)
Jag tar redan en mycket svag dos men det är helt otillräckligt, enligt läkaren.
 

paho

Lycka till Niilo

//Patric

/Patric

Niilo

Just nu behandlar SMFF om den medicin jag tar kan betraktas som doping om jag använder den under tävling. Är det så är det sluttävlat för min del! Nåväl - har väl ändå övervägt att inte tävla längre men jag får se. Svaret jag får från SMFF blir ju vägledande för alla som av någon anledning är ordinerade Beta-blockerare, varför jag kommer att redovisa detta.
 

paho

Det finns många idrottsutövare som behöver medicin för att klara sig och som får dispens för den medicin denne behöver. Jag tycker att SMFF bör överväga till din fördel så du kan vara med oss och tävla. Kolla om Micke Scander kan prata med styrelsen annars ringer jag. Syns i sommar...

MVH
Patric Holmström

/Patric

Niilo

Har testat nya medicinen lite på träning - känns hoppfullt! Är jag och LX:en OK tror jag nog att jag dyker upp på någon tävling nästa säsong! Är ju bara 75 bast då!! 8)