Biela vs Mejzlik

Started by Spitfiremagnus83, 2012-10-07, 18:13:23

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Jag ska skaffa propp till min DA60. Manualen och DA förordar en Mejzlik 24x10 som ett bra val.

Men jag gillar hur Biela propparna ser ut samt deras prissättning. Kan jag ta ta en 24x10 Biela? Har hört att de är lite mer \"tunga\" och kanske inte ger samma spool up som Mejzlik. Eller är det kanske bätte och gå ner en storlek när det gäller  Biela och köpa en 23x10?

Dela gärna med er av era erfarenheter gällande Biela och Mejzlik.
 

Lonsan

#1
Hm, låt se, Biela bra look och pris, 2 av 3 rätt.
Mejzlik, bra prestanda,  1 av 3 rätt.
Lösning, måla om en Mejzlik så blir det också 2 av 3.
Med tanke på att du egentligen vill ha en
Mejzlik så blir det i princip 3 av 3 om du låter bli
att köpa en prop som du kommer att vilja byta sen....eller?
Så tänker jag i alla fall men det blir ändå inte alltid rätt från början
men chansen ökar i alla fall markant[;)]
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

 

paroos

I jämförelse med Biela kan man nog inte säga \"bra prestanda\" om en Mejzlik...så 0 av 0 typ.
Tyst, ja. Prestanda...nja.

Sedan kan vi vända på det, effektiviteten i Biela kommer till ett pris...väsnas mest av alla KF proppar.
Så vill man köra Biela, måste man verkligen proppa motorn rätt för att hålla sig under ljudbangsvarv.
Biela är ganska tungdrivna så det är tyvärr inte lätt.
Med en storlek rippar den, med nästa storlek gör det för tungt.
Jag löste det genom att gå ner i diameter och upp i stigning.
Föredrar dock 10 stigning, bromsar nice i nerförbackarna.
Men som vanligt en trade off.

Min nästa propp blir därför en Mejzlik eller PT-models. Pga att jag vill ha en tyst propp och kunna köra 10 stigning.
Får offra lite dragkraft...




//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Det krävs mer än bara jämföra \"Märket\" på propeller.
Mejzlik m.fl. gör ett antal olika propellrar med helt olika egenskaper.
En länk med bra info om Prop/Rpm/motor/mm
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=1430&page=60

Slår man ihop info från länken ovan med detta exelblad så kan man lära sig mycket.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
/LOL

paho

quote:
Originally posted by Aeroparts

Det krävs mer än bara jämföra \"Märket\" på propeller.
Mejzlik m.fl. gör ett antal olika propellrar med helt olika egenskaper.
En länk med bra info om Prop/Rpm/motor/mm
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=1430&page=60

Slår man ihop info från länken ovan med detta exelblad så kan man lära sig mycket.
http://mvvs.nl/prop-power-calculator.xls
/LOL



Gillar Excelbladet, något Peter S skulle gilla [:D][;)]

Helt plötsligt blev det lättare och köpa upp sig på några proppar och testa uppe i luften...

Vi har även lånat från varandra här i Stockholm, då behöver man inte köpa en massa proppar.

/Patric
/Patric

Spitfiremagnus83

Vilken djungel...Vad hade ni köpt?

PT-models proppen verkar ju som ett bra alternativ. NÃ¥gon mer som har erfarenhet av denna?
 

Paul

Jag hade en sån på min EF yak med DA-100, 28x10......funkade mycket bra, tyst gick den med, statiskt varvtal var ca 6100 rpm på gränsen till 6200.
PT-Modell propparna skulle jag inte tveka att köpa, men jag är ju ingen expert.....[;)]
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Är det verkligen så att kombinationen prop, effekt och ljudnivå (ripp) är så svår att få till i en bensinkärra?
Önskemålet om låg stigning för bra broms gör det hela än knepigare.
Kanske flertalet kör med för svaga motorer, bättre att övermotorisera och överproppa och låta bli
att använda fullgas liksom? Får för mig att bromsen i en prop inte bara sitter i stigningen utan även i diametern.
Behöver man än mer broms så får man kanske också överväga val av flygmaskin. Svartén körde ett tag med 16\" stigning på sin 3m YAK55.
Har för mig att det gick bra ändå.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#9
Varför inte ta och skapa en svensk Real-Rpm sida? där man kan presentera motortyp/dämpare/propeller/och statiskt varv samt eventuella kommentarer om t.ex flygplantyp och uppfattat/mätt ljud.
/Lennart

Nu finns den ;-)
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1817

Lonsan

Bra idé. Och nu i telemetrind tidevarv, varför inte komplettera med vertikal stighastighet och planets vikt.
Då kan vi döpa om till \"Real world performance\", det är ju ändå prestanda och inte varvtal som är av intresse.
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Efter att ha surfat rundor lite så följer jag DA:s rek och kör på en Mejzlik 24x10.

Såg sedan att det finns en TH version som tydligen ska ha tunnare blad, så nu är ju frågan om man ska köra TH eller \"regular\"....

 

paho

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Efter att ha surfat rundor lite så följer jag DA:s rek och kör på en Mejzlik 24x10.

Såg sedan att det finns en TH version som tydligen ska ha tunnare blad, så nu är ju frågan om man ska köra TH eller \"regular\"....





Det ska inte vara lätt när det är svårt [;)]
Jag kör en 27x10 \"regular\" på min 100cc DLE, det funkar bra. Jag har även börjat använda trebladigt 24x12 Mejzlik då den blir mycket tystare.
Tror att man får en mer lättdriven propeller om man väljer den tunna = kan nog gå upp i stigning med en lättare.
Gissar att andra vet bättre än jag, någon som vet?

/Patric
/Patric

Lonsan

Min erfarenhet av tunna blad är att det är svårare att hitta rätt gaskurva.
Om bladen är tunna och för den delen smala också så krävs det en högre hastighet (läs varvtal)
innan bladen greppar. Det blir lite turbo-kick eller ketchup effekt över det.
Speciellt på min SU-29 som jag kört med i år så har det tagit ett tag att hitta rätt kurva
för att få \"dragläge\" där jag önskar med den \"skumma\" prop jag kör med.
Hur knepigt det är att göra samma sak med bensinmotor vet jag inte med får för
mig att det kan vara enklare på ett sätt då sambandet mellan pådrag och varv inte
är lika hårt kopplat på bensin som på el.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Spontant så borde man kanske ta \"regular\" då den ger motorn lite mer last=mindre varv=mindre risk för ripp.

Ã... andra sidan har jag hört att man ska lÃ¥ta en DA varva ut ordentligt för att lÃ¥ta effekten komma till sin rätt.

Nej minsann, det lutar åt en \"regular\". Lindinger låg fördelaktigt till prismässigt och nu när euron är billig får man kanske slå till.