Overkill för söndagsflygare

Started by Lager, 2012-11-15, 22:58:24

Previous topic - Next topic

Lager

quote:
Originally posted by Speedbird

Om bara en mottagare tappar signalen så går inte F/S in,
Och ett totalt signalbortfall på Futabas 2.4ghz system med två mottagare ombord är mycket ovanligt enligt min erfarenhet [:)]

/Perra



Problemet är att med denna uppkoppling så jobbar mottagarna helt oberoende av varandra. Ett skevroder och ett höjdroderservo per mottagare. Gasen har ju bara ett servo som måste kopplas till en av mottagarna. Det går ju använda två servon till gasen och bygga en mekanisk variant av F/S. Vore i och för sig kul att bygga :-)
Här på forumet finns säkert kompetens för att lösa problemet på något sätt.
I Gripen finns tre redundanta kanaler i styrsystemet och börjar någon fula ut så röstas den bort. Vore bra om det fanns en Y-kabel som väljer den signal som har högst värde (=mest gaspådrag)
 

Speedbird

#106

quote:
Originally posted by Lager

Problemet är att med denna uppkoppling så jobbar mottagarna helt oberoende av varandra. Ett skevroder och ett höjdroderservo per mottagare. Gasen har ju bara ett servo som måste kopplas till en av mottagarna. Det går ju använda två servon till gasen och bygga en mekanisk variant av F/S. Vore i och för sig kul att bygga :-)
Här på forumet finns säkert kompetens för att lösa problemet på något sätt.
I Gripen finns tre redundanta kanaler i styrsystemet och börjar någon fula ut så röstas den bort. Vore bra om det fanns en Y-kabel som väljer den signal som har högst värde (=mest gaspådrag)



Jobbigt med en box som tar bort flera av fördelarna med 2 mottagare...

i detta fall skulle man alltså kunna köra med 1st 14kanals mottagare
in i boxen och uppnå samma driftsäkerhet som med 2st av de mindre  
( 7kanal ?) mottagarna ? ?

på den gamla 35mhz tiden var det väll mera motiverat med 2st mottagare uppdelat som du beskriver ?
men nu med 2.4ghz känns det som man kan komma undan med 1st Futaba mottagare in i boxen vid en sådan setup... ?    

jag har på detta vis i min 50cc C-arf 2,3 meters Extra 330 och
2,2 meters Sebart Sukhoi 29 och det fungerar väldigt bra i dessa kärror [:)]

/Perra
 

Lager

Ett bra sätt tycker jag....om man bortser från gasen.
Finns det andra sätt att lösa det på, S-Bus borträknat för tillfället?
 

Lager

Fått lite gjort idag [:D]

Image Insert:

83.3 KB
Limmat roderhorn

Image Insert:

62.66 KB
Lackat roderhorn enligt 2013 års IMAC-regler [;)]

Image Insert:

72.44 KB
Satt ihop ett verktyg för motorcentrering. Fem försök med en spridning på max 0,5 mm tyder på att det funkar [:D] Återstår dock att se hur bra det blir när motorn är på plats.

Sov gott!
/Lager
 

Lonsan

Skruven borde väl också lackas?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

quote:
Originally posted by Lonsan

Skruven borde väl också lackas?


Lugn...jag är inte färdig än.
 

Lager

Image Insert:

85.64 KB
Lite Krill standard-bling

Image Insert:

58.73 KB
Hade gått att göra öppningen smalare, men det inträffade en tankevurpa [}:)][:o)]

Image Insert:

66.52 KB
Efter tips från Lonsan[:D]
 

Speedbird

#112
till de skruvarna behövs inte någon Loctite [:D]

/Perra
 

Lager

Jigg för limning av roderhorn:
Image Insert:

74.88 KB

Ska ta upp ett hål för ytterligare ett roderhorn innan jag limmar.
Under borde väl bli bäst?
/Lager
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

quote:
Originally posted by Lonsan

Ska du ha 4 linor??


[?]
Den här vajerkopplingen funkar nog inget vidare med bara ett roderhorn.
http://secraft.net/shop/step1.php?number=1161

 

joenella

quote:
Originally posted by Lager

quote:
Originally posted by Lonsan

Ska du ha 4 linor??


[?]
Den här vajerkopplingen funkar nog inget vidare med bara ett roderhorn.
http://secraft.net/shop/step1.php?number=1161





Det kræver 2 rorhorn, det er nok det bedste system på markedet idag.
 

Lonsan

Jag tycker det är riktigt onödigt med dubbla roderhorn.
Ett gaffelfäste med snabbkoppling är mindre pillrigt att jobba med.
Lindinger har dessa i olika storlekar, det enda jag använder. Dock så har
min nya SU-31:a dubbla horn så där är jag lite rådvill. Att kapa bort ett från fabrik
inlimmat roderhorn känns inte helt rätt heller.

Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

Iofs ganska enkelt att modda mina (redan inhandlade) ändstycken till gafflar, om man nu vill undvika två roderhorn.
 

Lager

Frestande att börja borra, men jag väntar nog tills motorn dyker upp (i mars ??[:(])
Image Insert:

66.58 KB