Overkill för söndagsflygare

Started by Lager, 2012-11-15, 22:58:24

Previous topic - Next topic

Lager

[/quote]

Nämen...
woow... ! !
vilket härligt färgschema du valt ! !
Extran blir ju faktiskt mycket trevlig i dessa färger,
kanske dags att dra iväg ett mail till Krill, slurp... [:p] [:p] [:p]

/Perra
[/quote]

Kul att höra!

Mest kul om man (eller Krill) har lyckats omvända någon [;)]
/Lager
 

Lager

Vad tror ni om att använda Hitec 7955 på alla roderytor utom sida, där 7950?
/Lager
 

paroos

Är det två skev servo?
(Frågar för på ex. Kents C-ARF Edge är det bara ett)

Isåfall blir det kalas!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lager

Japp, två per skev.
Tack för svaret!
/Lager
 

Lager

#19
En fråga som nog diskuterats tidigare:
Vilken är den tystaste setupen 100-120cc?

Vi har missnöjda grannar vid fältet, så det är väl bäst att inte utmana ödet i onödan.

/Lager
 

Paul

Nu vaknar snart Pontus, med den frågan[:D].........
Han kommer som vanligt att propsa på en massa olika elmotorer, den ena värre än den andra, med olika sifferkombinationer som ingen hört förut. [:o)][:D][:I]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lager

Ja...det får man vara beredd på när man ställer såna frågor [;)]
El är ju förstås ett alternativ....men inte så kul [:(]
 

Lonsan

För given prestanda så ger alltid den motor med mest vridmoment tystast resultat då den följaktligen kan förses med snurra med såväl större diameter som stigning och därmed leverera givet drag och hastighet vid lägre varv.  Vad jag förstått så är dock inga av de vanliga 2t motorerna portade så att de funkar särskilt bra om de lastas så att de varvar ut på lite lägre varv (sådär en 5000 varv t ex) utan får ofta proppas lite mildare och \"strypas\" genom att man inte använde fullgas.
Rent teoretiskt ska en 120 ge 20% mer vrid än en 100cc så om man bara knör vridmomentstoppen till rätt region så ger en 120 cc samma uteffekt vid 5000 RPM som en 100cc vid 6000 RPM. En inte försumbar bonus är att en snurra med större stigningsförhållande per automatik har högre verkningsgrad.
Jag anser att sättet att nyttja 2t bensinare i dagsläget motsvarar var man var på 1970-talet inom F3A. På 80-talet var det långslagiga 2t och stora stigningar (minns skumma snurror typ 11x10). Sen tågade väl 4-taktarna in och nu dominerar eldrift helt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Om man tycker det är kul på marken med bensinlukt, brumm-brumm och närkontakt med proppen och motorn under startproceduren så har jag inga argument.
Väl i luften förstår jag dock inte vad som skulle vara mindre kul med el, respons, kraft och kontroll är överlägset men tyvärr, vill man göra rök så är det tyvärr väldigt dyrt. Tillbaks på marken kan man byta ack och starta igen betydligt snabbare än man tankar och bankar igång en bensinare.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ja just ja, lite konstiga siffror:
P30+CCICE2-160HV+12s2p5000-6000mAh
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

\"Väl i luften förstår jag dock inte vad som skulle vara mindre kul med el\"

Det gör jag.......[;)]


/LOL[:D][:D][:D][:D][:D]

Lager

Kanske enkelt och snabbt att byta batteri, men man behöver ju ha ganska många accar för att kunna flyga flertalet rundor, eller ha ett elverk och heffaladdare = dyrt eller dyrt och krångligt.
Bensin är ju och andra sidan inte gratis det heller, så där kan man väl kanske hämta hem en del om man kör el.

/Lager
 

Lager

quote:
Originally posted by Lonsan

Ja just ja, lite konstiga siffror:
P30+CCICE2-160HV+12s2p5000-6000mAh



Nu går vi till avdelningen för dumma frågor.
Innebär det 2 st 6-cellsaccar om vardera 5000mAh?
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

\"Väl i luften förstår jag dock inte vad som skulle vara mindre kul med el\"

Det gör jag.......[;)]


/LOL[:D][:D][:D][:D][:D]


Det där var väl lite orättvist jämfört[V]
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Lager

Kanske enkelt och snabbt att byta batteri, men man behöver ju ha ganska många accar för att kunna flyga flertalet rundor, eller ha ett elverk och heffaladdare = dyrt eller dyrt och krångligt.
Bensin är ju och andra sidan inte gratis det heller, så där kan man väl kanske hämta hem en del om man kör el.

/Lager


Om du seriöst överväger el kan jag hjälpa dig att hitta rätt.  Det finns många recept men jag tog fasta på \"overkill\", vad tillägget söndagsflygare gör för kravbilden får du precisera. Hur många flygningar gör du på en säsong? Flyger du ensam och vill kunna dra 5 flygrunder utan pause mellan? En sak är dock säker, det kostar med stort elflyg, speciellt om man ska skaffa allt runt på samma gång.
Max 300 tecken, 272 återstår