Overkill för söndagsflygare

Started by Lager, 2012-11-15, 22:58:24

Previous topic - Next topic

Lager

#255
Här kommer ett bättre soundtrack från dagens flygning på Karlskronafältet. Filmat av klubbkompisen Tobbe Andersson med en GoPro3.
Nu börjar jag få fason på motorn som är väldigt känslig på nålarna.
 

Kent

Låter gött Jonny

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lager

#257
Ja den morrar gott :-)
Måste också påpeka att jag inte flyger på fullgas hela tiden ;-)
 

Lonsan

Va kör du för soppa och oljeprocent? Är inkörningen klar? Hur många gånger har du justerat ventilerna?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hur blev det med vägningen?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

#260
quote:
Originally posted by Lonsan

Hur blev det med vägningen?


Vägde faktiskt maskinen idag när minstingen sov (föräldraledig)....räknade med att hamna kring 13,7-13,9 kg.... normalvikt för en 2,6 metare ~12,5 kg(?)+ tyngre motor +3-bladare i trä +2 hg bly (fy!), - en canister..mm.
Jag vägde enligt "väga hund metoden" på en digital badrumsvåg och hamnade då på 14,6 kg!!! Ska kolla med någon referensvikt för att se så att inte vågen spelar mig ett spratt...man kan ju nästan hoppas att den gör det!
Nu ska det bantas dock...
Bara genom att byta till en lättvikts 2-bladig kolfibersnurra borde man direkt minska vikten med dryga hektot och indirekt kunna minska rumpblyet med halva hektot.
Ska även korta avgaspiporna, som ju blivit onödigt långa.
Bli av med blyet ser jag som en ganska enkel match....kanske inte ens behöver flytta bak batterierna. Tror även att det är ok att flytta fram CG något.
Ner till 12,5 kg hade jag nog inte kunnat komma med en DA120 ens....undrar hur andra lyckas?

Bränslefrågan:
Jag har kört med både ASPEN och Shell V-power.
Maxvarv på backen ökade med 200 till 4800 rpm när jag gick över till V-power. Dock inte uteslutet att det är en justeringsfråga.
Inkörningen är klar (kört knappt 6 timmar) och kör på 3 % enl rekommendation.
Ventilerna har jag justerat många gånger, men det har dock rört sig om små justeringar. Det finns ju bara ett värde angivet (0,1), utan toleranser.
Enligt Gerhard Reinsch (hos Toni Clark) bör man inte överstiga 0,125 dock och innan man kommer dit så bör det inte vara några problem att åka i 2-3 timmar (gäller inkörd motor). Kanske ännu längre?
/Jonny
 

Aeroparts

Häftig!! Det där med vikten tycker jag inte att du skall vara så orolig för.
Det är ju bra med lätt maskin men har du inga problem under flygningen eller landning etc och inte känner direkt att det skulle vara undermotoriserat så lägg inte så mycket vikt vid detta[;)]
Man kan ju inte direkt säga att den landade som en \"bomber\" extra precis.
Om vi skulle tala om vad vår 74\" yak väger så kan den ju inte ens flyga enligt vissa forum och vår 110\" yak är helt oflygbar den också. Ok den är 2.8m men vingytan är nog ganska lika och den väger mer än din extra kan jag ju säga.

Lager

quote:
Originally posted by Aeroparts

Häftig!! Det där med vikten tycker jag inte att du skall vara så orolig för.
Det är ju bra med lätt maskin men har du inga problem under flygningen eller landning etc och inte känner direkt att det skulle vara undermotoriserat så lägg inte så mycket vikt vid detta[;)]
Man kan ju inte direkt säga att den landade som en \"bomber\" extra precis.
Om vi skulle tala om vad vår 74\" yak väger så kan den ju inte ens flyga enligt vissa forum och vår 110\" yak är helt oflygbar den också. Ok den är 2.8m men vingytan är nog ganska lika och den väger mer än din extra kan jag ju säga.


Kärran flyger jättebra, men blyet känns onödigt och jag ska försöka få bort det.
När man räknar på det, så är det ju inte så mycket vikt man måste ha bort från näsan för att kunna ta bort blyet.

Vore ju intressant att höra var andra har hamnat viktmässigt med sina 2,6-metare. Tillverkarnas angivna värden verkar ju vara lite putsade....eller?

/Jonny
 

Aeroparts

Kan du ta bort dödvikt med hjälp av att fördela utrustningen så skall den ju väck och borde väl aldrig varit där från början.
Fint flög den i alla fall. grattis!
/Lennart

Lager

quote:
Originally posted by Aeroparts

Kan du ta bort dödvikt med hjälp av att fördela utrustningen så skall den ju väck och borde väl aldrig varit där från början.
Fint flög den i alla fall. grattis!
/Lennart

Blyet var i första hand för att testa tyngdpunktsläget innan jag vidtog ytterligare åtgärder, i kombination med viss lättja.
Hoppas fortfarande kunna få bort blyet utan att skicka bak batterierna i bakkroppen, vilket ju skulle leda till annan dödvikt (långa kablage, besvärliga fästanordningar, ev åtkomstluckor etc).
Finns annat att göra förutom att fördela utrustning.
-Lättare propeller, som sagt (nuvarande väger 335 g)
-Kasta spinnern. Inte så kul, men den väger 130 g och sitter på fel ställe ;-)
-Kasta choke-servot eller byta till ett betydligt lättare.
-Korta avgaspiporna något, vilket eventuellt också förbättrar prestandan.
/Jonny
 

Aeroparts

På 41% Extran är det en del som sätter sidoroderservona bak, men det är kanske ont om plats på 35% maskinen.
/Lennart

Lager

Nu har jag vägt kärran med bättre våg och hamnar på 14,3 kg. Åt rätt håll åtminstone :-)
Jag har inte fått nys om vikter på andras 2,6-metare....verkar var lika känsligt som att fråga efter en kvinnas vikt ;-)
/Jonny
 

Papmehl

Halloj! Min EF extra med DA 100 med halv tank väger 14,4 kg. Men jag upplever den inte som tung när jag flyger den. Den har tillräckligt med prestanda tycker jag så jag bryr mig inte så mycket om vikten. Om jag vore du så skulle jag känna efter mer hur den flyger och om du tycker att kraften räcker till istället för att jaga några hekto här och där :) förresten jäkligt fin kärra du har :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lager

Tack Mattias! Nä...flyger kärran bra så är det ju inte så mycket att fundera över. Nog mest en reaktion av att jag förväntade mig en lägre nuffra på vågen.
/Jonny
 

Lager

Jättepropeller monterad! Ser lite större ut på bilden. Blev en Fiala 30x12. Ska testa och utvärdera innan spinner monteras. Den här propellern ska, enligt TC, vara outstanding för Valachen....återstår att se. Lonsan har redan dissat den [B)][;)]
/Jonny