Sbach 342 107\" med JC120

Started by Guzzten, 2012-11-21, 21:02:47

Previous topic - Next topic

Guzzten

Man är ju inte ensam om att ha en Sbach....
Jag var dock helt ensam om att flyga 30cc förra året, hela säsongen. Och det tycker jag gick riktigt bra. Det var lärorikt och skoj. man flyger på ett annat sätt med en liten maskin än med en stor tro jag mig veta nu.
Jag har ju gått hela sommaren (igentligen sedan Södertälje 2011...) och suktat efter en stor maskin. Påldalen 2011 flög jag med ett höstlöv (Kyosho Edge 540 med en .40 i näsan.) Den lättade i alla fall...

Den 9:e Juni i år (2012) såg jag en annons på ett av forumen. En uppackad 107\" Sbach till vrakpriset 7000 svenska! Ett snabbt samtal till regeringen gav klartecken. Vagnen hyrdes på väg hem från jobbet, tanten hämtades och det bar iväg till Stockholm för att inhandlas flygplan!

Allt utom kroppen fick plats i min C5a. Det packades in i, av landstinget utlånade, lakan och filtar. Jösses så glad jag var! första anhalt blev att visa upp maskinen för farsan i Åkersberga, när man endå är i träsket.

Sent om sider kom vi hem efter en synnerligen regnig natt på E4an tillbaka till Tranås. Nu uppstod dock ett problem. Klockan var mycket, runt 01. Jag skulle jobba på morgonen, maskinen måste in i hobbyrummet. Problemet var att jag inte \"hunnit\" göra plats för den.

klockan 0234 var jag klar och kunde med ett stort leende somna.

Under dom följande dagarna Hände igentligen inte så mycket, annat än att man gick ner i hobbyrummet och bara glodde... Så stor var ju \"dom andras\".. Eller hade jag bara ett litet hobbyrum?


Nåja. Landstinget lånade ut ytterligare lite lakan och lokala brädgården tillstod med prima virke så att bordet kunde förlängas och täckas. Nu var det dax att börja plocka i godispåsarna, pussla med lösa delar och förundras över vilken fin kvalitet det var.




Efter ytterligare dräggel och lite pill stod hon då äntligen på egna ben. Vilken pjäs. En helt magnifik uppenbarelse. Nu såg man att det var ett flygplan. Nu saknas bara resten.....


Fortsättning följer.

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Paul

Kul att du är på gång, Anders[:)] uppdatera ofta och mycket. Ska bli kul att följa bygget.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Guzzten

Lite har man ju pillat på maskinen, även om man inte haft så mycket att göra, igentligen, eftersom jag inte hadde annat än just..... maskinen [:)]

Sporren skruvades på plats och sidrodret kollades att det passade.


Vingarna och stabbhalvorna packades upp, kontrollerades och fick roderhornen ditlimmade med epoxy


Motorkåpan åkte på och kontrollerades. Jag fick köpa lite nagellack för att bättre på lite små flagor som gått i plasten, annars var dom helt OK

Funderingar kring vilken motor jag ska ha i den har farit runt i huvet hela sommaren. DLE, MVVS, ZDZ, mfl har alla haft sina förespråkare. Och jag har tittat, lyssnat och försökt få en blick för vilken. Alla har sina för och nackdelar. Jag har ju dessutom en DLE30 i min lilla, och den går ju bra! Det lutade mest åt en DLE111 med canistrar.
Medans funderingarna flummade runt i knoppen fixade jag lite med motorkåpan.



Jag lyckades även sy ett skydd till fenan. Det kommer att bli såna på hela kärran senare.


Efter finalen i Göteborg blev det mycket beslut att ta inför nästa säsong. Jag skulle ju vara med på NM nu. Då måste jag ha den stora maskinen klar. En lätt huvudräkning (MYCKET överslag) tyckte att det saknades runt 20 papp till flygfärdig. Vad skulle jag prioritera? Och hur ska jag få fram pengarna? [:)]
Åter till motorproblemet. VILKEN skulle jag ha? Nätet (\"alla\" forum) sa DLE111 eller DA120. DA´n gick bort pga pengarna. en kväll satt jag och letade efter lite reservdelar till min lilla maskin och trillade in på AircPro, där den en gång är köpt. Där hade dom en JC120EVO för en mycket rimlig peng. efter en del mail och letande på forum slog jag till. Paketet anlände efter 2 dagar, då det var den sista på hyllan. 1000lappen billigare än DLEn avgjorde. Att Håkan dessutom lyckades fixa ett landställ till min lilla maskin på 3 dagar inför Göteborg hjälpte till också.
Jag kan helt ärligt säga att det är den största motorkartongen på min hylla!


Blänkande vacker fick den (faktiskt!) stå på matbordet för att kunna beundras från alla håll, av alla, inkl katterna.


Motorn monterades på Brandskottet, som hade förstärkts lite på baksidan. Så har ju ni stora grabbar gjort!



Passa in, justera, fila, passa in, justera, fila... Och så blir det fel i alla fall! Efter mycket småjusterande var jag nöjd och motorn passade med kåpan!


3mm clearing får räcka. Passformen är inte riktigt 100 så det ser bättre ut med lite spalt. Och det finns inget som irriterar mer än när det skrapar i!


det blir nog att jag skaffar ett luftfilter och tratt till förgasaren. Detta hål är gjort för att suga in skit!


Tändmodulen, kablar och lite slang monterades och nu kunde jag för första gången provköra motorn! Jag vann ju en 28x10 i Göteborg, så den borrades och sattes på plats.


Grannarna lämnade sina lövräfsor när jag rev eld på järnet i trädgården! Alla utom närmsta finnen. Han stod och fånlog över staketet och tyckte att jag kunde minsann hjälpa han att blåsa hans löv till MIN trädgård, inte tvärt om! till saken hör att jag körde den med avgasriktarna som följde med. Man kan lika bra vara utan dom.

Motorn har gått över 1 timme nu på marken. Jag upplever den som stark, lättstartad och att den svarar bra på nålarna. Jag kör den på 95 blyfri (PREEM) och en 160kr/lit 2T olja för \"professionella motorsågar\". 2% olja i soppan.

Just nu jobbar jag häcken av mig för att få råd med resten. Servon och radio står på listan. Det lutar åt en \"snikning\" och Power HD 16kg servon från Autopartner för att få den i luften. Radion blir till 99,9% en MPX Royal PRO 9 med pult och 7,2V mottagare. en uppgradering av servona får komma under året.
Detta ska drivas av lipoaccar och nån typ av reglering som start, för att serdan kunna gå på high voltige senare.

så mycket längre än så har jag inte kommit än. Jag håller ju även på att reparera min lilla efter fadäsen i Götet. Just nu ser det ut så här i mitt hobbyrum


Fortsättning kommer.

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Paul

#3
Annars kan du kanske köra med dessa servon från Autopartner, Hitec HS-5585MH 17.0kg 0.14s, det är ju ungefär samma värden men bara 100 kr dyrare, dessutom så får du ett märkes servo som förmodligen är bättre.
http://www.autopartner.se/hitec-hs5585mh-170kg-014s-p-15974-c-432.aspx
Notera att vi är en del som haft problem med Power HD, känns kanske synd att riskera servotrubbel i en så dyr kärra[;)]
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1683&SearchTerms=yak,55



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paho

quote:
Originally posted by Paul

Annars kan du kanske köra med dessa servon från Autopartner, Hitec HS-5585MH 17.0kg 0.14s, det är ju ungefär samma värden men bara 100 kr dyrare, dessutom så får du ett märkes servo som förmodligen är bättre.
http://www.autopartner.se/hitec-hs5585mh-170kg-014s-p-15974-c-432.aspx
Notera att vi är en del som haft problem med Power HD, känns kanske synd att riskera servotrubbel i en så dyr kärra[;)]
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1683&SearchTerms=yak,55



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Håller med Paul där, jag skulle inte våga lite på Power HD igen.

Jag köper mina Hitec-servon från England, det är mycket billigare där. Det är t.om. billigare i England än att köpa samma servon från Kina!!!

Kolla runt lite och jämför priser, det är som du säger \"Inte den billigaste sporten\" så man kan vinna på att leta lite.

/Patric
/Patric

Lonsan

Håller med ang servo, om du känner dig trygg och nöjd med din Turnigy 9X så föreslår jag att du prioroterar bra servon först. Om du vill ha en Multiplex RoyalPro
så antar jag att det kommer att finnas en hel del begagnade så fort MPX börjar leverera
ut nya Profi...[;)]
Ang HS-5585MH så tycker jag att det är för klent som enkelservo på skev och sida, således
behöver du 7 st. Dessutom så har det vanlig järnkärnemotor vilket gör
det lite mindre exakt i centrering och reaktionstid. Tror också
att precision på växellådan (dvs glapp) är lite sämre än servo från  \"premium serien\"
dvs alla som börjar på 77xx eller 79xx.
Vidhåller att 5 st 7954SH är bästa värde.
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Ett tips är att kolla Als hobbies i England. Köpte 4st 7955TG för det facila priset av 2300 kronor. Overkill i en 50cc kärra kanske, men jag ville ha bra grejer..
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Jag kommer inte flyga den med min Turnigyradio! Visst, den funkar men inte till så dyra maskiner. Jag kommer köra på dubbla skev och dubbla sidoroder servon. Jag har fått tag i 4 stycken av Thulin som jag kommer testa noga på marken i maskin innan jag gör mått annat. Motorn ska gå några timmar till innan jag släpper upp den i luften så vibbrationstester kommer det att bli.
Jag vill ju ogentiles inte skola nått men har inte råd med \"värstingprylar\" till allt på en gång. Tanken är att jag ska uppgradera maskinen under drift så att säga. Och då hamnar nog det som satt i den i den lilla. Alla tips och råd läses dock med uppmärksammade ögon!

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

LOL, hur fick du 260pund att bli 2300 SEK??
Det kostar ju frakt också.
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

#10
Då har priset gått upp, kollade min gamla order och den låg på 245 £. Billigare än att köpa här i Svedala i vilket fall som helst.

Pundets värde var på min sida med bör tilläggas!
 

paho

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Då har priset gått upp, kollade min gamla order och den låg på 245 £. Billigare än att köpa här i Svedala i vilket fall som helst.

Pundets värde var på min sida med bör tilläggas!



USA har utförsäljning idag, Black friday tror jag att det heter.

/Patric
/Patric

Paul

Hej, om du inte redan har canistrar och krökar (kanske passar din motor) så säljs det ett begagnat paket här.
http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=29902


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Guzzten

Tack Paul! Dom har jag lagt bud på!

// Anders

/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

En fråga: Var ska TP vara på en 107\" Sbach om man väger in den i hobbyrummet UTAN vingar? Jag har ju under året sett flertalet olika placeringar av accar och mottagare. Generellt kan jag väl påminna mig om att \"alla\" har varit framtunga och man har fått placera saker bakom cockpit.

Kan man få en vink?

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar