Sbach 342 107\" med JC120

Started by Guzzten, 2012-11-21, 21:02:47

Previous topic - Next topic

Aerobat

Det Patrick skriver är bra utgångspunkter. Jag har några ytterligare råd.

Det första är att läs en del av de otaliga trådar om trimning som finns. Sök på FlyingGiants t ex.

Det andra är att TP påverkar kärrans beteende ganska mycket. Börja med TP i främre läget av vad tillverkaren rekommenderar så får du lättare att hitta en bra setup.

Något som jag tror är väldigt vanligt är att använda större roderutslag än nödvändigt. För att flyga IMAC krävs ganska små utslag. Ett problem med detta kan bli att IMAC utslagen kan vara i minsta laget för en säker landning (se flight modes nedan). Om du inte tänker flyga 3D, använd kortast möjliga armar. Jag tippar att 1"-1.25" armar funkar bra. Se till att linkaget är glappfritt. Och som Patrick sa, se till att använda så mycket som möjligt av servots utslag som möjligt. Om servona är programmerbara kan du ställa upp utslaget med programmerare. Annars justera upp i sändaren. Jag kan ställa till 150% i min sändare. Skruva upp tills servorna slutar röra sig (med sändaren alltså, programmeraren kan ibland justera längre än vad som är lämpligt).

När det gäller sidorodret, använd INTE maxutslag för IMAC. Det kommer garanterat vara för mycket. Jag tror att jag använder ungefär 35% av maxutslag. Det räcker till alla spinn och snappar jag gör. Även till Stall turn. Om TP är rätt ska inte det vara något problem. Ska du inte göra snappar kanske det är lämpligt att ha lite större utslag.

När det gäller flight modes, dual rate etc. är detta ju också väldigt individuellt. Jag har läst till vissa mycket duktiga flygare som switchar manuellt för spinnar och snappar. Jag fixar inte det, glömmer bort det när jag är stressad.

Bara för att ge ett exempel, så här är min nuvarande setup:
Flight mode switch i position 1 + gas tomgång: Flight Mode 1 – IMAC läge med kanske 3-5% extra utslag
Flight mode switch i position 1 + gas ÖVER tomgång: Flight Mode 2 – IMAC
Flight mode switch i position 2: Flight Mode 3 – Landning, kanske 15% större utslag
Flight mode switch i position 3: Flight Mode 4 – 3D Max utslag
Expo: ca 30% flight mode 1-2, sedan försöker jag ställa in så att känslan kring mittläget blir samma i övriga modes.
Ovanstående innebär att jag aldrig skiftar manuellt under sekvensflygning. Landningsläget använder jag då det känns nödvändigt.

Hoppas detta hjälper något.

//Ulf
Mvh Ulf

Larsson

Expo: ca 30% flight mode 1-2, sedan försöker jag ställa in så att känslan kring mittläget blir samma i övriga modes.

Supertips [:D]


Rpm
Rpm

paroos

Tror bästa tipset är: Experimentera!
Finns ingen färdig patentlösning, vi är alla olika med olika flygstil, preferenser etc.
Olika modeller/flygplanstyper kräver olika \"trimning\" (utslag, expo etc)
Ändringar på en bef. modell (TP, propeller ex.) kräver ofta ändrad trimning.
M.a.o. enda sättet att lära sig, är att lära sig själv genom att testa sig fram!
Inte ens samma modell i samma storlek går att jämföra mer än till viss del. Varje bygge blir unikt, varje pilot är unik.

Börja som du har din 30cc Sbach, utgå från det.
Var noga med TP. Att få till en bra/rätt TP (enligt din flygstil) är oerhört kritiskt för lyckad IMAC flygning. Börja lite nostungt och testa.
Gör ett \"nödläge\" till att börja med, dvs en kopia på din orginal setup i ett nytt flight mode. Öka utslagen något på höjd o skev.
Ifall du upptäcker att startläget på orginal flightmode hade för små utslag så den blir trög manövrerad, kan vara onödigt stressande vid första landningarna med ny modell. Dessutom bra om du får motorbortfall = sämre roderverkan, inte bra att ligga på gränsen då.

Testa testa testa, ledsen, men det tar en säsong att trimma in en IMAC kärra för tävling...[|)]
[:D]
(Mao man är som vassast med en kärra när den är intrimmad och sitter i ryggmärgen, dvs inte första säsongen man tävlar den. Därav kasst att byta kärra/köpa nytt hela tiden ur tävlingssynpunkt)


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

Att det tar tid att trimma in kärran har jag märkt. Har loggat 75 timmar på min lilla och den flyger inte bra än :)
Det är som alla säger, mycket individuellt och det går aldrig att skrivbordstrimma en maskin till ens 70%. Jag  har försökt att titta, lyssna och lära hela förra säsongen, och jag vet att det kommer löna sig att försöka samla ihop dom erfarenheterna till just min maskin. Men eftersom det är min första riktigt stora pjäs, så vill jag inte sabba den med att ha \"fel\" setup. 30+ piloter måste ha nån typ av \"standard\" att utgå ifrån, eftersom alla era maskiner fortfarande flyger. Och så mycket bättre piloter än mig är ni inte! Ni har bara hunnit trimma era maskiner mera! Hehe

Jag tackar för alla tips som runnit till och hoppas på att kunna montera servon till skevorna i helgen. har ägnat kvällen idag till att sy vingpåsar. Landstinget fick släppa till 2 filtar till det. Skulle jag nu händelsevis glömma sovkläder nån tävling kan jag använda påsarna till det! Har tidigare fixat ett snyggt sidoroder/fenskydd och även ett huvöverdrag. Fast där använde jag samma typ av matrial som man har på strykbrädor. På lördag kommer jag troligen göra påsar till stabbarna och vingrören. ska ta lite bilder på allt åt er sen, så ni får se.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

paroos

30+ piloter måste ha nån typ av \"standard\" att utgå ifrån

Det har du också...utgå ifrån din 30cc![:0]

Rent övergripande, var extra noga och lite extra konservativ med höjden.
För lite är inte så farligt, men för mycket kan bli jobbigt!
Speciellt om man inte är så garvad, ny maskin, första stora maskinen, nerver etc. Extra speciellt om TP råkat hamna lite snett, dvs lite för mycket fram eller värre bak. (kan bli en \"guppig\" resa och spännande landning)
För mycket sida och skev är lätt att hantera men kan tänka mig att för mycket höjd kan bli lite jobbigt på en premiär tur...

Nu har jag iofs sett dej \"brotta ner\" en 30cc Sbach utan motor i halv storm, inför publik, så tror du fixar detta galant...[8D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Guzzten

#65
Jaha, då har man jobbat lite i hangaren igen då. Tack Ingemarsson för paketet!
När jag inte haft annat att göra på maskin så har jag gjort \"tillbehör\" i form av vingpåsar och skydd.



Eftersom jag inte har råd att köpa dyra REVOCpåsar syr jag egna. Jag har ju även gjort dom till min lilla maskin. Det silverfärgade matrialet är samma som är på strykbrädor. Dom stora till nya vingarna är Landstingets filtar, lätt modifierade...

Jag har satt i servona till skevrodren i dag. 4 till antalet och PowerHD 9150MG är namnet. Använde dom servoarmarna som skickades med modellen, i glasfiber. Jag fick med 4 stycken Secraft från Thulin, men eftersom det inte är höger och vänster på armarna och dom inte är symetriskt gjorda hamnar dom på hyllan.


Körde dom med en servotester och fick dom att vara tysta i alla lägen. Inga roderspänningar eller andra konstigheter om man justerar rätt!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

Hej Anders

Om det är originalarmarna som sitter under glasfiberarmarna, så bör du fundera på om splinesen kommer att hålla.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Guzzten

Ang orginaldiskar. Jag hade diskar som det står Futaba på. Alltså inte dom som var med i påsarna till servona. Jag har belastningstestat dom så jag anser att dom ska hålla.... Tack för omtanken!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Guzzten

Ja ha ja.... Det går långsamt framåt i Hellsens hangar. Jag har småpulat \"massor\" men jag vet igentligen inte med vad. Vad jag vet helt säkert är att jag i alla fall har mailat fram och till baka med herr Ingemarsson om skorstenar. Mycket positivt. Sen har jag sytt vingpåsar till mina stabbhalvor. Struntar i bild, då dom är lika grå och tråkiga som till vingarna, fast lite mindre då. Jag har även roat mig med att fixa lite servokabel, och bestämt platsen för mottagaren.


Mottagaren hamnar på en hylla bakom canopyn. Jag satte min, av Ingemarsson inköpta, BIC just bakom tanken, nära TP. Jag hoppas på att få batterierna där också. Nära TP alltså.

Jag är fortfarande förstummad över hur stor min maskin är. Kommer på mig själv i bland att bara stå och glo. Lever den upp till 2% av mina förväntningar så kommer jag vara den lyckligaste piloten i småland i sommar!

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Turinigy 9X, Assan, DLE, No name kina maskin, lagom servon, träpropeller.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Mikael_Ingemarson

Hej Anders

Jag tror säker du blir jättenöjd när du får upp den i luften.
Sbcahen flyger riktigt,riktig bra faktiskt.
Känns som en stor maskin, och ligger lätt på vingen.
Jag har ju visserligen bara min som reserv men har ändå gjort ett antal rundor med den.[:)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

imacse_peter

Min har 3 säsonger, 500+ flygningar, 12 tävlingsvinster och 2 SM-guld Cupvinster i bagaget -  still going strong...



// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

paho

quote:
Originally posted by imacse_peter

Min har 3 säsonger, 500+ flygningar, 12 tävlingsvinster och 2 SM-guld Cupvinster i bagaget -  still going strong...



// Peter Schmidt

AutoPartner RC



Kanske har något med piloten att göra [;)]

/Patric
/Patric

Lonsan

Precis så är det. Det finns inga direkt dåliga maskiner som flygs inom IMAC. Det är bara tid i form av träning och trimning och kanske en gnutta kunskap som brister. Mr Schmidt har mig veterligen satsat mer effektiv tid än någon annan inom svensk IMAC. Att dessutom köra på med samma maskin i flera säsonger är definitivt en fördel om det kombineras med konstant och strukturerat  finjusterande och innötning av maskinens egenskaper.
Det finns några till av hans kaliber ibland oss men för många tror jag att själva prylnojjan ofta tar överhand. Ny maskin varje år kräver mer tid än vad jag tror någon av oss egentligen har för att göra det till en fördel. Men det är ju så himla kul med alla prylar och allt bling, eller hur?
Max 300 tecken, 272 återstår

Papmehl

Känner att jag måste yttra mig också. Jag köpte en sbach förra sommaren och den föll inte mig i smaken pga att den är väldigt känslig på höjdrodret. Det blev 20 st flygningar sen blev försäljning. För min flygsmak passar lite tröga rundnosar bättre där man får \"jobba\" lite mer med flygningen. :) Det är helt upp till var och en lika med smak och tycke!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lager

#74
Hur som helst är Sbach en vacker skapelse. Fö en fin bild på Schmittens Sbach ovan :-)
Keep on the good Sbach-work Guzzten!
/Lager