4T motor till IMAC

Started by Skymic, 2012-12-04, 17:37:45

Previous topic - Next topic

Lonsan

quote:
Originally posted by Skymic

Vikten är inget problem då den skall in i Bellan, set uppen är den som Gerhard på TC
Rekomenderade och som flera av deras kunder kör med,men det går äkert att göra på
Olika sätt.

//Micke
IMAC-Sverige




Nä, såklart inga viktproblem för ett sådant containerskepp[:D][:I] men trådtiteln
är ju 4T till IMAC, he he.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

När väl avgasventilen stängt och avgaserna är på väg ut, struntar de i vilken väg de får, många V8 kör bara med ett avgasrör.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL




Kan väl hända att de struntar i vilken väg men kan det inte komma en reflektered tryckvåg
från Cylinder 1 som gör det svårare att för Cylinder 2 att tömmas ordentligt???
Om vi i grova slängar säger att det tar 10 millisekunder från att C1 tömt och stängt till att C2 vill börja tömma så hinner ju tryckvågen åka ca 5 meter (500 m/s vid 500°C ungefär), tja, den har kanske studsat klart då...det är ju ganska långa tider jmf
med avstämda pipor för 2T där man vill ha tillbaks reflexen för att putta in överskotte av
soppablanding innan kolven stänger avgasporten på väg upp och så...
Nä, då är jag nog mer orolig för hur mycket värme en ensam liten burk orkar med.
Borde det inte vara varmare avgaser från en 4T? Eller är det tvärtom, den är ju effektivare och då borde år andra sidan avgaserna vara kallare då en större andel av enrgin blivit omvandlad till mekanisk energi pga den mer fullständiga expansionscykeln?
Men å det tredje så har väl så gott som rubbet av soppan brunnit upp medan det i en 2T allstid spiller över en del oförbrännt som kanske kyler avgassystemet???
Vem [}:)]-n sa ett el-flyg var svårt??
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

#17
Avgaserna är varmare från en 4t, angående studsandet så tror jag ej man behöver fundera på det, du har ju en ventil som sköter utloppet och den släpper bara ut avgaser när den är öppen, trycket på de utströmmande avgaserna är högre än i ljuddämparen,
(kolven trycker ut avgaserna, dvs en av fyra takter, denna kallas utblåstakt, de andra är , insugnigstakt, kompressionstakt och förbränningstakt. )
så vida inte Jönssonligan satt en potatis i utblåset. [:o)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Jag menade att många till ett system kanske kunde ge upphov till bråk cylindrar imellann om man gör riktig jäkla kron-fel...
Varför blir 4T avgas varmare?
Tänk så knäppt egentligen, när man tuttar på soppablandningen så vill den i runda slängar ta 3 gånger så mycket plats men så mycket plats finns det ju inte även om man kör ända ner...så man pruttar ut en massa energi...ja just ja, det är den man kan utvinna med en turbo
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#19
med högre verkningsgrad kommer högre temperatur ?
mer av soppan förbränns så mindre som åker ut och kan kyla...

[:D]
 

Speedbird

om det skulle vara problems med flera till ett system på 4-t så skulle ju t ex alla bilars motorer gå välldigt illa då de för det mesta har 4 eller fler cylindrar som dumpar avgaserna i ett rör [:D]

/Perra
 

Eklund

Är det någon som vet hur tändningen fungerar på Valach-motorer. Tänder båda cylindrarna samtidigt eller tänder dom vartannan gång?


--Per

Paul

#22
Alla fyrtakt motorer har fyra takter,.... Insug, kompression, arbetstakt(förbränning), utblåstakt, dvs en en cylindrig motor måste genomföra alla takter för att få en \"tändning\", man kan enkelt säga att motorsxeln snurrar två varv, och på dessa tänder den i det ena varvet. En boxer är funkar precis likadant, dvs där att motorn ska få två tändningar så snurrar motoraxeln två varv, på det ena varvet tänder cyl 1, på det andra varvet tänder cyl 2, dessa är således förskjutna.
Ungefär så funkar en vanlig 4t boxerbensin motor, så jag hoppas inte Valach hittat på något annat konstigt.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Att varje cylinder tänder vartannat varv är ju rätt självklart i.o.m. att det är fyrtakt, men cylindrarna kan ju tända samtidigt för det. Tändningen borde ju vara som du skriver, men det behöver ju inte vara så. Teoretiskt kan dom ju tända samtidigt om det är en boxer.

--Per

Paul

Jo så kan det vara Per, men då förstör man ju den fina principen som fyra takter med flera cylindrar ger[;)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Klart dom tänder på vars ett varv, båda cylindrarnas stötstänger går ju mot samma kammar på kamaxeln men från vars ett håll. Eftersom kamaxeln går med precis halva varvtalet jmf med vevaxeln så måste ju motorn snurra ett varv innan kammen gått ett halvt och det som hände för ett varv sedan på ena cylindern händer på den andra cylindern.
Men hur tusan det funkar på en stjärna har jag tappat bort, där tänder ju varannan cylinder, därav alltid udda antal så efter 2 varv har alla tänt 1-3-5-2-4 t ex.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår


Lonsan

Har redan grävt ner mig i det :-). Jag har också Google.....
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Lurar fortfarande på VM120 och avgassystem.
De krökar som visas på bild verkar ha väldigt liten diameter (15?).
Är det inte bäst då att hålla den diametern på fortsättningen
fram till \"burken\"?
Eller kanske löda en byxa från 2 st 15mm till 1 st 20 (20 verkar ju vara
den minsta \"standarden\" hos KS, 22 hos MTW)

Man skulle kanske fråga de som gör eller säljer motorn...hmm
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår