MVVS 116 NP

Started by Aeroparts, 2013-02-21, 08:01:14

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Nya 116 motorn, inte helt omöjligt att den kommer att monteras i känd MVVS flygares YAK. [:p]
/LOL
http://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1913523&postcount=1

Mer info kommer.

Mikael_Ingemarson

Är det vanliga reedventiler i både denna och 175an nu?

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare

Aeroparts

MVVS har alltid haft \"vanliga\" reed ventiler trots bakinsug.
Det de har lagt ner arbete på tidigare är att få rätt strömning till båda cylindrarna från förgasaren med separata kanaler. Hur de gjort nu invändigt har jag inte sett än.
/LOL

Aeroparts

#3
Ja, så här ser den ut när man fått klämma på den lite.[:)]
Den kommer nu att förpassas till nosen på en röd/vit rundnosad maskin och kopplas ihopa med 400mm headrar och RE2 pipor.[^]
/Lennart



























58.59 KB




Lonsan

Fattar inte konceptet, väldigt mycket kraft på pappret i förhållande till cyl volymen
men en gigantisk förgasare (= klurigare att få till throttlingen)
Dessutom väger den bara 2hg mindre än en ZDZ 180 och 850 gr mer än en DA120!!


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

För oss är konceptet perfekt[;)]
Bra leverantör.
Bra support.
Passar i stort sett direkt i gamla fästena.
Samma grejor  till 175 NP.
--------------------------
Vill inte ha DA...
ZDZ 160, ja samma vikt samma kraft/ ZDZ 180 vikt ok mycket starkare, men båda dessa kräver alldeles för stora dämpare för vår maskin.
/Lennart

Lonsan

Ah, tänkte inte på att den skulle passa i en \"100cc\" frame.
Mindre dämpare (än 150-180 klass) ger ju mindre vikt också, man får tänka systemvikt.
Vad är radikalt ändrat mot den där 116 som ni haft hittills i kärran? Något som pekar på bättre tillförlitliget, kraften har ju inte varit problemet.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts


Aeroparts


Aeroparts

#9
MVVS 116 NP

Temp OAT 18 degrees C
Elevation 200 feet
1005 hPa

Engel Super Silence 30x14 2bl.

MTW RE2 pipor med 400mm headers

RPM WOT Statiskt 5800 om vi backar throttle spjället några grader så toppar den 6050
RPM planflykt WOT 6900
Detta är efter 2 liter inkörning på backen och 2 i luften och Aspen med 30:1 mobile 1 2T racing olja

Tidigt utlåtande inte så rå gång som den gamla mycket fin throttling och inga som helst problem från olika flyglägen. Den är också tystare troligtvis är det p.g.a andra piphållare som tar bort det typiska burkklinget från piporna, tyvärr så snurrar motorn upp 30x14 Engel snurran till ripp varv i planflykt, men det finns ju throttle[}:)]
/Lennart