Perra på rätt spår:-;

Started by Skymic, 2013-03-06, 09:23:42

Previous topic - Next topic

Skymic

Bilderna får tala

[:p]


[:p]


[:)]
Till slut hitter de flesta rätt efter ha virrat runt[}:)]



//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#2
jo det är det...
Amazing Valach how sweet the sound... [:p] [:D] [8D]

/Perra
 

Skymic

quote:
Originally posted by Lonsan

Är det 170 cc?


ja! och den är Min:-)

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Aerobat

Mvh Ulf

Lonsan

quote:
Originally posted by Skymic

quote:
Originally posted by Lonsan

Är det 170 cc?


ja! och den är Min:-)

//Micke
IMAC-Sverige








Så Perra är/var på besök hos dig alltså?
Undrade just vad det var för en mega GameBoy han höll i på den andra bilden[}:)][}:)]

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

quote:
Originally posted by Aerobat

fin!

Vikt? Effekt?



kolla hos Toni Clark, där finns alla uppgifter.

//Micke
IMAC-Sverige




//Micke


Lonsan

...förutom leveranstid...(?) Nå\'t nytt på den fronten?
Jag har faktiskt frågat på en 120cc (redan i början av januari)
men eftersom det inte kom något svar från TC så är jag 4t-lös i alla fall denna säsong.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

Jo det är Mickes lilla nätta 170cc [8D]
viktmässigt skulle den till och med passa i en 100cc kärra [}:)]

Futaba MZ18 ! !
feel the Real difference [:D] [;)]
otroligt imponerande sändare ! !

Lonsan, du har inte kommenterat den runda motorn som syns i Mickes garage på första bilden,
alltså har du inte sett den än... [:D]

/Perra

 

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Jo det är Mickes lilla nätta 170cc [8D]
viktmässigt skulle den till och med passa i en 100cc kärra [}:)]

Futaba MZ18 ! !
feel the Real difference [:D] [;)]
otroligt imponerande sändare ! !

Lonsan, du har inte kommenterat den runda motorn som syns i Mickes garage på första bilden,
alltså har du inte sett den än... [:D]

/Perra





Garage...jag trodde du stop på en soptipp...[}:)][:D][:D]

Rund motor, menar du den där Actro 90-200, den är väl mest lämplig som rökpumpsmotor
i en 40%-are[B)]

Som vanligt Perra så är du en viktoptimist, att sätta den spisen inklusive
det rekommenderade avgassytemet (2 st rosfria kannor á 300/310 gr + krökar)
i en 100 cc är väl inte direkt fiffigt??! Vi tittar på ca 6,3 kg \"torrvikt\",
säg dryga 7 kg med soppa, tank, tändack och servon.(systemvikt)
En vettig el-setup för 100 cc väger in på 5 till 5,5 kg. (systemvikt)
En 2t-setup i 100-120 cc storlek lägger sig på 3-3,5 kg torr / 4-4,5 \"systemvikt\"

De flesta 100 cc mackapärer ligger flygklara och tankade i intervallet 13-14 kg.
Vill man lägga på 2,5-3 kg på detta?

Generellt så verkar 170:an vara den tyngsta per cc (och hp?) av de 3.
Så för IMAC så tror jag att det är 120:an för \"100 cc\" och 210:an för \"40%\"
som är det som man ska satsa på.
När jag jämförde 210:ans systemvikt med eldriften för min SU-31 (3m)
så kom jag till i princip samma vikt (tankat) för båda alternativen.
När jag sen tittade på antagen effekt (16 hp) för Valach och el (16 kW)
så kändes det som att det kunde vara gött att ha de där 36%:en extra power...

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

nej nej nej Pontus... inte i en 100cc IMAC kärra, det har jag inte skrivit något om ! !
tänkte lätt övermotoriserad Cub eller Decatlon typ så som Micke tänker göra ! ! [8D]

OBS,
den upplevda vikten när man håller i Valach motorn känns väldigt lätt...
kan dock vara den så kallade trivselfaktorn av att hålla i en riktigt trevlig motor [:p]

ja ja... 16kW är ju bra att ha, men det är f l y g t i d e n man vill åt ! !
kraften finns så det räcker och blir över, det vet vi redan !
 
När 1kg ackar har samma kraft som i dag (antagligen också bättre) och motsvarar flygtiden hos 1kg bensin,
då kommer nog de flesta seriösa IMAC flygare att gå över till el så som det redan hänt i t ex F3A [;)]

Men tills dess så blir det bensin motorer för min del till IMAC tävlande,
för all annan flygning kör jag 100% electric power då kraften och enkelheten helt enkelt är otroligt bra, och flygtiden inte har någon betydelse ! !

Nu ska jag ut till fältet och premiärflyga en nybyggd 2 motorkärra,
naturligtvis med electric power ! [8D]  


/Perra
 

Lonsan

Ok roger roger.

Tänkte lite på din 5-cyl MOKI 250.
Den är ju faktiskt riktigt lätt med tanke på att den har avgassystemet inkluderat sina dryga 5 kilo.
Tänkte vidare vad det skulle kunna bli för en lätt och trevlig twin 160cc om man baserade den på cylinderenheterna från MOKI 400 :-)
Eller varför inte en 4-cyl boxer á 200cc med 250:ans cylindrar?
Hoppas det lossnar för 4t inom kort helt enkelt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#12
Efter studiebesöket i Mickes garage...
så var det bara en fråga om när... inte om...  

och idag dök den här lilla lådan från 3F hobbyservice upp med posten [8D]

[:p] [:p] [:p] [:p] [:p] [:p] [:D] [:p] [:p] [:p] [:p] [:p] [:p]
Image Insert:

89.32 KB

[8D]
Image Insert:

88.9 KB

Futaba T18MZ
feel the Real difference [:D]

/Perra
 

Paul

Den har du ju trånat efter länge, så grattis[:)] Nu är du en lycklig man. [^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Papmehl

LIKE knappen är intryckt :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC