Yak 55 M, Krill 37,5%......

Started by Paul, 2013-03-12, 10:47:30

Previous topic - Next topic

Eklund

Ställ från graphtech har jag också hoppats och väntar på :-)
Smart med glasfibern!
--Per

Par A

Fick tipset av en man med stor erfarenhet av plast och komposit...

Rikard L= tack!

Idag fortsätter vi med att ta upp lufthål på undersidan av kroppen.

Bör hinna det innan innebandyträningen ikväll[:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Hej hallå..
Inga stora framsteg men jag börjar vänja mig vid att
bygga komposit...[:D]



Image Insert:

87.2 KB
Ett samarbete mellan Pilot RC och Krill när det gäller att ta upp hål under kroppen för att få ut luft.


Image Insert:

78.78 KB
Det färdiga resutatet blev ok.


Image Insert:

77.92 KB
Fick även ihop servobryggan till sidorodret. Använde mig av den låda som följer med för tre servon. Den modifierades så att metallbryggan fick plats. Den slutliga placeringen avgörs hur tyngdpunkten är men misstänker att jag får försöka att placera den så långt fram i kroppen som möjligt.

Nästa steg är att förbereda för tank, ackplatta med mottagare samt powerbox.
Ska bygga in canistrarna med ett lock ovanpå som även bli golv till tank. För att få det lätt ska det göras i tunn plywood som lamineras med balsa, kläs slutligen med glasfiber/epoxi.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Papmehl

Ser fint ut Per! Keep up the god work!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Skymic

Snyggt Per!

Jag gjorde min dämpar inneslutning av Krills Herex skivor, ett mycket lätt tunnt och styvt material, kanonfint att använts till applikationer där det onte är några större belastningar.

//Micke

//Micke


Par A

I min beställning från Krill så skippade jag just dessa Herexplattor vilket i efterhand jag ångrar..
Balsa och plywood blir också lätt.
Just Alutexen blir lite onödigt tung att bygga inneslutningen med.

Nackdelen med att bygga denna maskin är att man vill ha en till[:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Dåså var det klart och det gäller att hänga på trenden med rödtoppar för att få rätt effekt i maskinen.

Har arbetat intensivt ett tag med att eloxera cylindrarna till min DA 170 och idag var dett äntligen klart.



//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Aeroparts

#22
Snyggt! Jag förmodar att du har kunskap om just eloxering eftersom det påverkar hållfastheten i vissa fall. Kanske därför 3w samt vissa zdz målat sina.
/ Lennart

Skymic

#23
Hmmmm nu hjälper det ju inte att få mer kraft i en DA bara genom att färga cylindrarna[:)]
Men snyggt blev det

//Micke


//Micke


Spitfiremagnus83

Tror att Paul har ett finger med i spelet. Photoshop kanske?
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Snyggt! Jag förmodar att du har kunskap om just eloxering eftersom det påverkar hållfastheten i vissa fall. Kanske därför 3w samt vissa zdz målat sina.
/ Lennart



Ännu märkligare kan ju tyckas att DA skruvar fast sina cylindrar etc med eloxerade aluminiumskruvar.
Nu råkar det dock vara så att när man gjorde detta på DA85 och DA170 så gick det åt pipan i vissa fall så där sitter det faktiskt stålskruvar.  
Men i grunden är det inte så himla dumt att skruva fast med något som har samma temperaturexpansion som det som skruvas fast.
Men man för ju inte glömma att kolla hållfasthetsklass.
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Som sagt, Paul är med i leken, glöm inte det!
 

Paul

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Som sagt, Paul är med i leken, glöm inte det!


Nu har du lustiga tecken igen, så ingen förstår vad du menar[:D].....Magnus.
Har du lyckats infektera din nya IPhone med samma virus som innan[?]
[:D][:D][:D]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

[:D][:D][:D][:D][:D]

Eloxering=Photoshop+Paul

Jag har i alla fall en bild på min motor med röda toppar[:)]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Bitarna faller på plats och fick ett brev med de rätta yttre roderhornen från Ulf Svartén och se de blev i perfekt harmoni med mallen och det jag mätte från gångjärnslinjen.


Image Insert:

71.8 KB
Självklart färgmatchade till mönstret på undersidan[:D]

Det ramlade även in ställ från Graphtech och nu står maskinen på egna ben


Image Insert:

87.24 KB
Självklart med hjulkåpor för stabilitet i vertikalerna..[:D]och Krillhjul 5\"



Image Insert:

85.34 KB
DA 170:n har kommit över sin influensa och återfått den ursprungliga färgen igen. Bultad direkt på motorkonen och toleransen på 5 cm från motorkåpa och ut till baksidan av propellern blev perfekt efter Krill:s egna rekomendationer.
Nästan synd att baffla med en sån fin spis men det är nästa steg.

Har nu verkligen sett min absoluta favorit i färgsättning bland alla dessa Krill Yak 55M... bara att njuta.


Image Insert:

49.28 KB


//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ