Kalmar träning........

Started by Paul, 2013-04-27, 14:04:39

Previous topic - Next topic

Paul

Bensin premiär i ett ganska kallt, och blåsigt Kalmar. Side-kick Pär var med och tittade på, läste lite men det blev ej så mycket Imac träning, däremot var det kul att flyga lite större flygplan igen.

Må väl KAMRATER. [^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

#31
Uj uj uj, fint besök från Blekinge[:)] Mattias och jag har idag tränat Intermediate, det har gått bra...... och nu börjar jag få kläm på att göra Hammerhead på rätt sätt, du är en ängel Mattias[;)]

Ordförande Pär, var och tittade till oss i lämplig klädsel[;)]


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

Uj uj uj ! [8D] Jag tycker det står en bekant maskin bakom er på första bilden [:I]
Ovant att se den med 3bladig snurra [:D]
Och vinghalvan ser ut att ha fått lite färg [:)]

/Perra
 

Par A

Ja, idag var jag utan träningskamrat som svikit mig och rest till Tyskland..[8D]
Vad gör man då? Jo man ringer in en vikarie som vill träna.
Jocke var sugen på att flyga och har inte rört grejerna efter NM 2012... Att han bara kan vara ifrån.
Tur med vädret då det regnade på väg ut till fältet samt när vi packade och åkte hem efter en bra dag.


Image Insert:

83.18 KB
Första rundan blev Intermediate för att mjuka upp lite.Inget att eftersträva kanske men den gick klockrent på soppa från 2012...


Image Insert:

77.96 KB
Till andra rundan och en test av Advanced behövde Jocke en hand på axeln för att det skulle bli bra..[:D]
Vi läste från I-phone och 3,4 samt 5:e rundan såg riktigt bra ut. Det är bra power i den rödtoppen från 3W..


Image Insert:

89.28 KB
En gruppbild måste till.


Image Insert:

89.45 KB
Tänk så kul vi har haft det och så mycket vi lärt oss[:D][:D][:D]
Fick bra coaching kring programmet som vi tar med oss.
Nu gäller det bara att hålla Jocke borta från träning, cykling och annat onyttigt för kroppen.

Men vi saknade Paul på fältet idag, det kommer fler tillfällen[:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

imacse_peter

Härligt att se Jocke i action igen...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Par A

#35
Ut och träna idag och tänkte nöta vidare...

Men det vill inte alltid som man har tänkt sig i den här hobbyn.
I första vändan och på väg upp i Hamerheaden lät det lite lustigt från motorn på väg ner och i oposite rollarna ökade resonansen och min första tanke var att proppelern var lös. Drog ner gasen och kom in för en forcerad landning. Gick bra och maskinen höll sig inom fältet. Kom fram till maskinen och fick se detta...


Image Insert:

88.77 KB
Japp inget mer fluget idag. Konstigt att motorn ändå gick på en cylinder på väg in. En DA 50..[:D][:D][:D]


Image Insert:

85.88 KB
Rev ner allt ute i det fina vädret. Haveriutredningen var snabbt på fältet trots ryggskott.. Paul trodde det var de röda Aluminium skruvarna som gått av.När jag hörde det för 4:e gången att .. \" Jag sa ju till dig att byta dom i vintras var skruvarna bra nära att åka ner i halsen på vederbörande...[8D][8D][8D]
Är nog den troliga orsaken eftersom det inte finns en enda repa i den havererade cylindern.

Tråkigt att vara av med maskinen man är väl influgen på så här nära tävlingen. Så i morgon får vi ta den stora.

Ska kolla upp så vevstake inte är böjd eller annan skada. Annars ser det ut att klara sig med en ny kolv. Iof kanske bäst att skicka den till DA i Tyskland.

Skulle lyssnat på Paul i vintras och bytt aluminiumskruvarna till cylinderna. Ett kännt problem som jag inte trodde skulle drabba mig[;)]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Jag är en \"framtidsman\"[;)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Man kan undra hur de där DA-snubbarna tänker när de inför en sådan risk som aluskruvar innebär i en sådan position.
Så länge de är korrekt spända kan det inte hända något men om de börjar lossa bara det minsta lilla så är de snabbt rökta.
Har du själv haft av cylindrarna nån gång?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Du skulle kanske bytt skruvarna i vintras...
Max 300 tecken, 272 återstår

Par A

Hej
Nej jag har inte rört skruvarna. Har du väl rört dom och haft toppen av måste du byta till nya, det vet jag.[:D]

Byta och byta... har alltid eftersträvat att använda orginal.
Det är alltid lätt att vara efterklok.

Har skrivit ett brev till DA samt Toni Clark i Tyskland. Ingen större förhoppning men vi får se vad DA service står för efter det[8D]

Men detta betyder att ju att jag måste plocka fram mina 3m.. ujujuj!

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Mikael_Ingemarson

Har man väl börjat med 3m finns ingen återvändo vet du[:p]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Skymic

quote:
Originally posted by Par A

Hej
Nej jag har inte rört skruvarna. Har du väl rört dom och haft toppen av måste du byta till nya, det vet jag.[:D]

Byta och byta... har alltid eftersträvat att använda orginal.
Det är alltid lätt att vara efterklok.

Har skrivit ett brev till DA samt Toni Clark i Tyskland. Ingen större förhoppning men vi får se vad DA service står för efter det[8D]

Men detta betyder att ju att jag måste plocka fram mina 3m.. ujujuj!

//Pär




Detta var ett tecken på att du använder dig av för små flygplan[:)]

//Micke

//Micke


Par A

Har mer och mer förstått att detta var ett tecken att använda de stora planen istället..[:D][:D][:D]

Synd bara att det regnar idag, men det finns ju fler dagar och kvällar kvar.

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Jaha, då har ju det nya programmet kommit, så idag var Pär och Jag ute och tränade.
I första omgången gick det väldigt bra för mig, Pär blev lite avundsjuk att det gick så bra.... Däremot gick det sämre för mig ju längre dagen gick, och bättre för Pär. Vi var bägge nöjda men det behövs mer träning för oss bägge...... Personligen gillar jag ännu inte inverterad rollande 90 grader, och Pär gillar inte de negativa snapparna ännu....... Ibland blev dem multipla... :D
Bra vindar och härligt väder, dock lite låga moln i början så maskinerna blev lite halvt osynliga ibland.
Kul var det i allafall.  :)

---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

En liten runda idag med :)..... En start två sekvenser, först C, sen B, fungerade bra, om man inte räknar in den rollande uppochner svängen............
Fram tills det är dags kommer den förhoppningsvis att fungera bättre, och även de andra små misstagen som smyger sig in.  :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC