C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !

Started by Speedbird, 2013-05-14, 21:21:11

Previous topic - Next topic

Speedbird

#15
Jo det går sakta framåt... nosen är i alla fall färdig laminerad...
Image Insert:

88.96 KB

/Perra

 

Speedbird

#16
Som det ser ut nu kommer den inte med till Tierp...
bara löjligt av mig att tro att det skulle
hinnas med på 2 veckor det som är kvar att göra...
det finns ingen tid helt enkelt...

så det blir att ta ett steg tillbaka, [:I]  
omgrupera, [8)]
och se hur fortsättningen på detta projekt kan bli...

/Perra

 

Papmehl

Vafan! Du måste komma till Tierp! Låna en annan kärra i värsta fall! Vi kommer bli som det ser ut nu 25-26 deltagare i Tierp :) det får du inte missa :) puffa på hårdare Perra! Plus att fältet väntar ju på just dig!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Speedbird

ingen fara på taket !
Jag och Anders dyker upp som planerat redan onsdag em i tävlingsveckan  [8D]
\"Lilla blå\" står flygklar och väntar på att få testa det underbara fältet i Tierp ! [:)] [:p]

/Perra
 

Speedbird

det är bara SU-31:an som tråkigt nog inte hinner bli klar i tid,
så jag flyger på Tierps tävlingen med \"Lilla blå\" istället [8D] [:I]

/Perra
 

Papmehl

Gött att höra Perra! Nu är jag lugn igen :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Speedbird

#21
Motorn på plats ! ! [:D]
Image Insert:

84.39 KB

Stabilt [8D]
Image Insert:

88.85 KB

nästan onödigt mycket plats över motorn inne i kåpan , [:I]
inga problem att montera en ombordstarter,
den är redan under utveckling... [8D] [:p]
och som alltid när det byggs i Nordéns garage blir det garanterat ett stabilt och pålitligt resultat [:)]  
Image Insert:

83.55 KB

RE3 piporna ligger fint i kroppen [:p]
Image Insert:

87.7 KB

/Perra
 

Lonsan

Propert Perra!
Köp nu en bal mineralull så att kärran blir tyst och fin (relativt sett) också.
Å andra sidan är väl en CARF betydligt styvare i hullet än de där sladdriga Krill-maskinerna ;-)
Får du till TP med en så lätt motor och pipor förresten?
Ja just ja, startmotor, det löser kanske TP problemet :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#23
alla var väll rätt överens om att den CARF SU-31:a som flögs i Tierp var rätt så tyst och fin i luften...
berodde nog dock mest på motorval och throttle hantering mera än kärrans tillverkare... [:I] [:D]  
men visst, CARF maskinerna är betydligt stabilare ( lite tyngre ) laminerade...

ja det är tanken, kärran kommer inte ! att bli baktung med startern på plats...
hellre aktiv än passiv vikt i kärrorna, tycker jag... [:I] [:D]

/Perra
 

Speedbird

#24
En första ritning, ombordstarter placering på DA-170:an
[:p] [:D] [8D]
Image Insert:

86.31 KB

/Perra
 

Lonsan

Vafalls? Det ser ju ut som en ultra lågkostnads  Elvi eller Valeo borstmotor (urrrk :-P).
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Behöver du mer nosvikt så kan det kanske passa med denna snygga 500 W generator som givetvis är borstlös :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#27
quote:
Originally posted by Lonsan

Vafalls? Det ser ju ut som en ultra lågkostnads  Elvi eller Valeo borstmotor (urrrk :-P).




Du kan vara lugn Pontus [:D]
borstmotorn ersätts naturligtvis direkt med en borstlös på ca 600kv och runt 2000watt den kommer att matas med en 6s 4400mAh 65c acke igenom ett 100A reglage [8D]
Även tändningen får med denna lösning sin ström från starter acken via en extern bec,

/Perra


 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#29
Så dök äntligen ombordstartern upp med posten igår  [8D] [:D] [8D]
Har packat upp och kollat över delarna och det är ett
fantastiskt fint arbete som ZDZ har gjort måste jag säga ! ! [:)]
Detta kommer att bli mycket bra [:p] [8D]

Med några små modifieringar så passar det väldigt fint, som planerat, [:D]
på DA 170 också [8D]

Preliminär vikt på detta system blir 1,4kg,
vilket kompenseras av att det inte behövs något bly i nosen,
tändningsacken försvinner och tändningen får sin ström från starter acken,
och röksystem kommer inte att finnas i kärran...
Vidare kan ackarna till servona nu placeras för bekväm åtkomst rakt under cannopyn [8D]

Bilder kommer snart... [8D]

/Perra