C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !

Started by Speedbird, 2013-05-14, 21:21:11

Previous topic - Next topic

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Bilder!!!! MÃ¥ste ju bara se denna skapelse till starter!
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

[ Filmjölk ]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Speedbird

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Bilder!!!! MÃ¥ste ju bara se denna skapelse till starter!



Lugn nu [:D]
Lite bilder kommer imorgon [:p] [:D]

/Perra
 

Speedbird

#35
Ombordstarter bilder [:p] [8D] [:D]

Image Insert:

89.24 KB

Image Insert:

89.81 KB

Image Insert:

89.27 KB

Image Insert:

87.09 KB

Image Insert:

88.9 KB

/Perra
 

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Johan

//Johan

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

Slaktar du hela motorn :-0 ?!!?




Nää... bara lite testbitar från en gammal motor för att kolla så man tänkt rätt [:D]
Ny hub kommer att svarvas så det stora drevet kan fästas på samma vis på DA:n som ZDZ:n [8D]
Fästet för startmotorn kommer också att moddas lite lätt för att passa på 170:ans hals,
Det hela blir en mycket trevlig installation, till och med enklare och lättare att få till än jag först trodde [:D]

/Perra
 

Lonsan

#39
Hej, kände ett mäktigt behov att räkna lite på hur mycket vrid som egentligen
går åt att cranka en motor.

I brist på dina siffror så slängde jag in värde för en 120cc B2-4t (som ju bara behöver komprimera en cylinder i taget[:)])

Eftersom worst case är att den komprimerade volymen inte hinner svalna
medan den komprimeras (adiabatisk eller isentropisk kompression) så räknade
jag på det. Antog också att bränsle-luft blandningen uppför sig som luft, också ett
aningen tuffare case än förgasade soppa+luft.

Resultat ses i grafen. Dvs som mest 9 Nm för en 60 cc cylinder
som antages helt fylld och där insugsventilen stänger i nedre dödläge (0°)


MEGA EDIT!!!
Allvarligt fel smugit sig in[:(][:(]
Det blir så här ungefär, dvs mycket mer än 9 Nm (mer än dubbelt)
Nu är komplett geometri med, dock ännu med antaget komp 9:1 och vevstakslängd (2,5 x crank radie)

Image Insert:

18.84 KB

Du har väl redan räknat (eller, gud förbjude, mätt upp behovet med nån våg)
men det skulle vara kul att mata in värde för din DA. Då behövs också input om portningen
då kompressionen inte sker över hela slaget. Ja, också ett kompressionsförhållande såklart. Kanske knivigt att få fram, vete tusan hur det räknas fram för en 2t, dvs är det slagvolym/förbränningsrumsvolymen eller är det kompressionsvolym/förbränningsrumsvolymen?

Vänster Y-axel är tryck i Bar och vridmoment i Nm
Höger axel är...tar vi en annan gång...i alla fall ett sätt att verifierar riktigheten

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#40
OBS!!

Har inte tagit med i beräkningen att kolvens rörelse inte är helt sinusformig pga vestakens längd i förhållande till vevslängens radie.
Har räknat som att vevstaken är oändligt lång så att säga. Om mer verkliga förhållanden införs blir tyvärr maxmomenter ännu högre men
upprampningen kommer senare, dvs det högre momentet blir över en mindre vinkel. Men den formeln orkar jag inte inför just nu...

EDIT: nu är det med i ovanstående graf...
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#41
Mycket intressant Pontus [:)]
Jo jag har gjort lite beräkningar... [:I] [:I]
Hur man kan med en vågs hjälp få fram något vettigt, det har jag inte koll på...
Ska lägga ut lite värden och beräkningar så får du kolla om jag tänkt rätt [:D]

Hoppas dock på att en starter som är framtagen för att dra igång en 210cc twin 2t inte ska ha några problem med 170cc [:I]

Beräkningar kommer imorgon [8D]

/Perra
 

Lonsan

Våg med hävarm = momentmätare ;-)

Jag räknade lite löst med 3rps (180 rpm), 9 Nm och totalverkningsgrad 55%.
Då behövs (som mest) 300 W elektriskt, dvs dryga 40 A från en 2sLiPo.
I princip kan ju Rx acken ge detta :-)
Och man klarar sig med en borstlös motor i 75gr klassen :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#43
Vridmoment uträkning [:D]
P1V1 = P2V2
P1 = atmosfärstryck 101325N/m^2
V1 = 85989,29mm^3 volym efter stängd avgasport
V2 = 9843,51mm^3 volym vid kolv i topp
P2 = P1V1/V2 = 177470,78N/m^2
Tryck på kolvens förbränningssida = P2 atmosfärstryck P1 = 177470,78 – 101325 = 76145,78N/m^2
Kolvens area, A = r^2 = 0,0262meter A = 0,00215m^2
Trycket på kolven 76145,78 x 0,00215 = 163,71N
Mått mellan vevaxelns centrum och vevtappcentrum 0,02024m
Vridmoment för en 85cc cylinder = 163,71N x 0,02024m = 3,31Nm
Så för 170cc 3,31 x 2 = 6,62Nm x 2 = 13,24Nm konstant
Momentant behövs då 13,24/SQRT[2] = 9,6Nm
för en säker start  ? ?

hepp... [:D] ganska så nära din uppskattning, Pontus [:)]
( som du visade i en tidigare post i denna tråden )

säkert mera jag har missat, [:I] [:I]
här kommer en länk till tråden med uträkningarna som jag utgått ifrån [:)]
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html


/Perra
 

Lonsan

Njae, just nu hinner jag inte införa dina väldigt bra dimensionsdata gällande motorn :-)
men du missar 2 saker:

P1V1=P2V2 gäller bara vid konstant temperatur!
V1 och V2 måste förses med en exponent, för luft är den 1,4.
Den gäller för fallet att den komprimerade luften inte hinner svalna alls medan den komprimeras.
I praktiken hinner den kanske svalna något, då blir exponenten mindre än 1,4...
Det andra du missar är att den effektiva hävarmen följer, i grova drag, en sinusfunktion.
Så när du har som högst tryck så har du ju ingen hävarm alls (TDC) och inget momentbehov ;-)
Det ena gör livet värre, det andra gör det enklare.
Jag får det till att du som mest behöver 22 Nm, detta vid 30° för TDC.
Om jag antar exponent 1 (blandingen svalnar, dvs ökar inte sin temp under kompression) så ska du klara dig med 12 Nm.
Men som sagt tidigare, vestakens begränsade längd ger lite sämre utfall. Dessutom så
utövar vevstaken en sidkraft på kolven som ger en viss friktion i loppet.

Blandar du inte ihop momentant och konstant i ditt räknestycke ovan?
Dessutom så dubblar du ju 41,85 Nm 2 gånger??  
Dessutom så verkar det mysko att kolvarean 0,00267 x 2 x 0,02275 blir 121 cm3 (input i meter, omvandlat till ml=cc)
Och varför delar du med roten ur 2?
Max 300 tecken, 272 återstår