C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !

Started by Speedbird, 2013-05-14, 21:21:11

Previous topic - Next topic

Par A

Jösses....!

Tur man är så stark att man kan slå igång en motor för egen kraft[:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ


Lonsan

Borr x slag för DA170 anges till 52x40.49 mm. Vilket ger ca 86 cc per cylinder.
Så mätningen centrum till vevtapp förefaller felaktig eller så har jag missförstått vad slag (displacement) är.
Kan det vara så för 2takt att man räknar bort den del av kolvrörelsen då inte alla portar är stängda?
Verkar mysko, då skulle motorns slagvolym ändras om portningen ändrades. Nån som vet?
(Dax att googla...)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#48
Ser att några felaktiga värden smugit sig in i min uträkning [:I]

edit, 22 / 11 11.15 [:)]
några värden ändrade i den tidigare postningen på sidan 3

säkert mera jag har missat... [:I]
här kommer en länk till tråden med uträkningarna som jag utgått ifrån [:)]
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html


/Perra
 

Lonsan

Aha, tycker de räknar som den blinde slåss, återkommer med mer komplett uträkning.
Vevstakens längd (c-c hålen) kan du kanske mäta upp? Lika bra att eliminera så många förenklingar som möjligt.
Uppskattning för friktionskoefficient kolv mot foder behövs dock. 0.05-0.1?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Vridmoment uträkning [:D]
P1V1 = P2V2
P1 = atmosfärstryck 101325N/m^2
V1 = 85989,29mm^3 volym efter stängd avgasport
V2 = 9843,51mm^3 volym vid kolv i topp
P2 = P1V1/V2 = 177470,78N/m^2
Tryck på kolvens förbränningssida = P2 atmosfärstryck P1 = 177470,78 – 101325 = 76145,78N/m^2
Kolvens area, A = r^2 = 0,0262meter A = 0,00215m^2
Trycket på kolven 76145,78 x 0,00215 = 163,71N
Mått mellan vevaxelns centrum och vevtappcentrum 0,02024m
Vridmoment för en 85cc cylinder = 163,71N x 0,02024m = 3,31Nm
Så för 170cc 3,31 x 2 = 6,62Nm x 2 = 13,24Nm konstant
Momentant behövs då 13,24/SQRT[2] = 9,6Nm
för en säker start  ? ?

hepp... [:D] ganska så nära din uppskattning, Pontus [:)]
( som du visade i en tidigare post i denna tråden )

säkert mera jag har missat, [:I] [:I]
här kommer en länk till tråden med uträkningarna som jag utgått ifrån [:)]
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html


/Perra


Nä nu blomkål blev det riktigt fel [:0]
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Tryckuträkningen felar faktor 10
En sak jag undrar, hur får du fram volym vid TDC?
Brukar ju vara lite märklig form på förbränningsrummet i toppen.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#52
quote:
Originally posted by Lonsan

Tryckuträkningen felar faktor 10
En sak jag undrar, hur får du fram volym vid TDC?
Brukar ju vara lite märklig form på förbränningsrummet i toppen.


uj uj uj, såå mycket ! [:0] [:D]
volymen vid TDC... tja... en inte så kvalificerad gissning... typ... [:D] [:I]

tur att vi har dig Pontus [:)]
ska bli spännande att se vad du kommer fram till [:)]

/Perra
 

Speedbird

#53
quote:
Originally posted by Lonsan

Aha, tycker de räknar som den blinde slåss, återkommer med mer komplett uträkning.
Vevstakens längd (c-c hålen) kan du kanske mäta upp? Lika bra att eliminera så många förenklingar som möjligt.
Uppskattning för friktionskoefficient kolv mot foder behövs dock. 0.05-0.1?



ska se om jag kan mäta upp c-c längden i helgen [:)]

Friktionskoefficienten med V-Power + 3,5% CASTROL POWER 1 RACING 2T bör väll vara 0.064 [8D]

/Perra
 

Papmehl

Men skriv så man förstår! Det är ju rena grekiskan! Går det eller inte?!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Speedbird

#55
quote:
Originally posted by Par A

Jösses....!

Tur man är så stark att man kan slå igång en motor för egen kraft[:D]

//Pär



men hur kul är det... egentligen ? ? [;)] [:D]
[:o)] [:D]

/Perra
 

Speedbird

#56
quote:
Originally posted by Papmehl

Men skriv så man förstår! Det är ju rena grekiskan! Går det eller inte?!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------



men... lite enkla mattematiska formler är väll alltid kul [:D]
speciellt om man som Pontus förstår precis vad de betyder och kan räkna ut intressanta saker med dom [:)]  

det är klart det kommer att fungera ! [:D]
starter kitet är gjort för att slita igång en 210cc twin
så den kommer nog inte ha några problems med en 170cc twin

men det är ju kul att få veta lite teori om varför det fungerar,
och vilka krafter vi pratar om för att dra runt motorn på ett bra sätt, och hur mycket kraft det behövs i startögonblicket, t ex [8D]

bra att veta så man inte behöver släpa runt på en alldeles för stor starter acke, och så vidare... [:)]

/Perra

 

Papmehl

Det är bra Perra! Ser fram emot nästa säsong! Rocka på :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lonsan

Mycket matematik (men inte alls så mycket som man kan tro) har grekiskt ursprung men siffrorna är arabiska men de lär man sig ju när man är typ 3 år gammal...
Syftet med räkneövning är som sagt att kunna dimensionera startmotor och strömförsörjning med låg vikt och god prestanda som optimeringskriteria. Alla färdiga grunkor är designade efter kriteriet lägsta möjliga kostnad (pris är en annan sak) som tungt vägande faktor. Nu är det iofs så att en borstad DC motor är både billig och mycket väl lämpad för ett jobb som detta då de har egenskapen att oavsett belastning alltid ändå leverera moment, ända ner till 0 rpm. Detta fixar inte borstlösa och sensorlösa motorer så det ska bli intressant att se om det blir någon viktbesparing. Lägre energiförbrukning lär det definitivt bli.
Om det ska funka riktigt bra med borstlösa skulle en motor med sensorer behövas, tyvärr ovanligt bland hobbygrejor men standard industriellt.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

Pontus,
C - C länden på vevstaken är 77,34mm [:)]

/Perra