C-ARF SU-31 power by DA-170 on RE3 tuned pipes !

Started by Speedbird, 2013-05-14, 21:21:11

Previous topic - Next topic

Lonsan

OK, med dina värden får jag följande graf:



Image Insert:

18.57 KB

är vi tillbaks där vi började? [:I][:I]

Tror det går lite mindre, dels så läcker det väl lite och blandningen svalnar
något under kompression. Dessutom så är ju insuget något strypt, det är
ju knappt så att man crankar med fullt spjäll...alltså börjar inte
kompressionen från riktigt 1 Atm tryck heller.

Hur går det med montaget?
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#61
quote:
Originally posted by Lonsan

OK, med dina värden får jag följande graf:

Image Insert:

18.57 KB



ok [:)]
få se om jag tolkar diagramet på rätt sätt...
vänster Y axel är Nm, höger Y axel är.. Bar ?
och X axeln.. grader av 360 ?

alltså ca 46 Nm för att dra runt motorn applicerat direkt på vevaxeln,

utväxling i 2 steg så skulle jag tro att vi hamnar på runt 10 - 12Nm som startmotorn måste orka dra runt...
ska vid tillfälle räkna kuggarna [:D]

montaget är på gång [8D]
 

Lonsan

Vänster Y-axel är Bar och Nm, yes!
Höger Y-axel är \"crank ratio\" och \"relativt läge på kolven\"
X-axeln är i grader, 0°=TDC, 180° är BDC så man får läsa grafen från höger till vänster...

Den gula \"crank ratio\" är en faktor som visar utväxlingen mellan vevsläng och linjär rörelse hos kolven. Med en oändligt lång vevstake skulle maxvärdet bli 1 vid vinkel 90°.
Det var (bland annat...[:I]) denna geometriska distorsion som inte var med i min första
uträkning.
Den ljusblå kurvan visar kolvens läge i förhållande till vevaxelns vinkel.
Samma här, med lång stake (oops) så hade den också blivit en del av en ren sinusfunktion.

Det stämmer att peaken är räknad till 46 Nm direkt på axeln.
Vad får du 10-12 Nm ifrån?

En fundering:

Med tanke på att en stannad motor i princip alltid hamnar med vevaxeln i närheten av BDC (runt 180° i diagrammet) så kommer det under i alla fall det först 1/4-varvet att
finnas ett effektöverskott i elemotorn som kommer att bygga upp en rörelsenergi
i själva elmotorn och viss mån propellerns svängmassa. Så elmotorn kommer
inte att behöva dimensioneras att rent statiskt har moment (via utväxling) att
leverera alla 46 Nm. Hur mycket det spelar in är nästa uträkning, återkommer :-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan
En fundering:

Med tanke på att en stannad motor i princip alltid hamnar med vevaxeln i närheten av BDC (runt 180° i diagrammet) så kommer det under i alla fall det först 1/4-varvet att
finnas ett effektöverskott i elemotorn som kommer att bygga upp en rörelsenergi
i själva elmotorn och viss mån propellerns svängmassa. Så elmotorn kommer
inte att behöva dimensioneras att rent statiskt har moment (via utväxling) att
leverera alla 46 Nm. Hur mycket det spelar in är nästa uträkning, återkommer :-)


den mekaniska biten av startern, med nytt fäste på motorn och en ny hubb för drevet är nu i tillverkningsslutfasen [:)]
nu gäller det att klura ut utväxlingen så att rätt drev kan tas fram och monteras på vevaxeln [8D]

hur har det gått med senaste uträkningen Pontus ? [:)]

/Perra
 

Speedbird

#64
Nu sitter det lite nya delar fint på motorn [8D]
Image Insert:

84.91 KB

ny hubb med kuggkrans, utväxling från startmotorn 23:1
Image Insert:

87.15 KB

nu väntar vi bara på en borstlös motor som är på väg hit från Autopartner.se [:p] [8D]
sedan är det dags att provstarta [8D]

/Perra

 

Lonsan

Va blev det för startmotor då???! AP har ju inga Plettenberg :-0 Nu blir jag orolig :-[
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#66
quote:
Originally posted by Lonsan

Va blev det för startmotor då???! AP har ju inga Plettenberg :-0 Nu blir jag orolig :-[



det finns ju fina blålila motorer också Pontus [;)]
runt 3000watt ska nog räcka till... [}:)] [:D]

kunde faktiskt inte hitta någon Plettenberg som enkelt
passar till detta uppdrag ! [:0] [:I]

hoppas att den som nu är på väg hem klarar jobbet, annars blir det förstås plan B [:D]

/Perra
 

Lonsan

Jag har en gammal hederlig in-runner liggande, HP370/40/A2.
Kv ca 500, vikt också 500. Ja ja, den är väl omodern vid det här laget
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#68
Det är lite special då pinjongdrevet är fräst direkt i 8mm motoraxeln för
rätt utväxling,
Så det blir till att byta motoraxel på outrunner motorn som snart dyker upp, för att det ska passa i starterväxelådan [:D]
Nya motorn väger strax över 350g, bara ca 45g mera än borstmotorn som den ersätter...
Men med mångdubbelt mera kraft [:p]

/Perra
 

Lonsan

Det är alltid bra med en ordentlig startmotor om man t ex skulle få motorstopp på en järnvägsövergång (och man inte har turen att tåget spårar ur innan det kommer fram, vilket visserligen är ganska sannolikt om det är en svensk järnväg, hmm, finns det järnväg på Gotland?)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#70
quote:
Originally posted by Lonsan

Det är alltid bra med en ordentlig startmotor om man t ex skulle få motorstopp på en järnvägsövergång (och man inte har turen att tåget spårar ur innan det kommer fram, vilket visserligen är ganska sannolikt om det är en svensk järnväg, hmm, finns det järnväg på Gotland?)



Jodå Pontus, det finns järnväg på Gotland, om än inte så lång sträcka...

idag dök det upp ett paket [8D]
det blev en svart startmotor... [:0] [:p]
Image Insert:

86.66 KB
den ska nog räcka till för att dra kärran över eventuella järnvägsövergångar [:D] [:I]

/Perra


 

Spitfiremagnus83

Blå lila motorer snackades det om... Trodde minsann det var en Hacker som skulle in i nosen!
 

Par A

Coolt..

En likadan Tiger motor på 220 kv har fått en annan funktion hos mig.
Sitter i nosen på en 2m F3A Delfin och ska matas med 10 s 5000 mah.

Inte som i Kolmården med sill..[:D]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Speedbird

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Blå lila motorer snackades det om... Trodde minsann det var en Hacker som skulle in i nosen!




Om denna brinner så blir det nog en lila motor,
men det ska testas med denna först, då den passar fint i starterväxelådan [8D]

/Perra
 

Speedbird

#74
Idag har det varit en spännande dag [8D]
borstlösa startmotorn monterad och provkörd med gott resultat !
Image Insert:

87.24 KB

och så lite video [:p]
det saknas inte ! kraft... [:D]


motorns vikt med starterutrustningen hamnar nu på 5,1kg
inte så illa när en DA-200cc som kärran är tänkt för från början väger in på 4,95kg

nästa steg är att montera tillbaka motorn i SU-31:an och testköra med tändningen på och propeller på plats [:)]
ska bli spännande [:p]

[:D]

/Perra