CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Eklund

Nej, det enda jag pimplat så här långt under bygger är öl [:D][:D][:D]

Spänningen byggs upp. Skall det bli färg på roderhornen eller ej ?
Det är inte uteslutet, men det har inte heller högsta prioritet [8D]

Papmehl

Skit i färgen på roderhornen :) du kommer ändå skrämma livet ur den där maskinen! Eller så kör du budget varianten och målar med tusch! Haha

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Eklund

Oj oj vad mycket lättare det är andra gången man skall göra något och man slipper tänka på hur man skall göra. Vinge två är på god väg. Servona monterade.
Förlängningssladd till servona klar.
Bränsleslang över servokabeln där den går igenom en sprygel.
Fäste för att bunta fast servosladdarna precis limmade.

Nu hinner jag kanske måla roderhornen också. Jaså hade jag ingen färg hemma!!!


Eklund

Väldigt bra skillnad mellan över och undersida!
Det kommer väl inte hjälpa när det är sånt där soldis, men vid normala ljusförhållanden kommer nog detta bli kanon!!

Spitfiremagnus83

Verkar vara en schysst bygglokal du har! Tycker mig skymta lite High end hifi där till höger!
 

Papmehl

Är du hemmabio nörd Magnus? Då har vi hittat ett ytterligare gemensamt intresse :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Eklund

Det är ett bra rum, men inte helt optimalt som bygglokal.
Från början är det ett garage, men när vi byggde ett nytt garage så gjorde vi i ordning det gammla till ett rum i källaren. Jag har det som hobbyrum idag.

Jag har alltid varit intresserad av hifi så du ser delvis rätt. Det som syns på bilden är en dac, men jag har byggt den själv så det är väl ingen regelrätt hi-end
--Per

Eklund

Vinge två är i princip klar. Bara luckorna kvar.

Idag ramlade det in en Central Box 200 med två sattelitmotager från JETI. Det är en motsvarighet till Powerbox som bl.a innehåller:
* Servoutgångar som är skyddade mot överlast.
* Två batteri-ingångar där man kan övervaka strömåtgång och spänning. Data skickas via telemetri till sändaren där man kan få larm om något går snett.
* Magnetswitch. Det kommer även en radioswitch så att man kan slå på mottageren från sändaren. Onödigt kanske, men kul [:)]

Jag har även uppgraderat mjukvaran i sändaren idag. Bästa nyheten där är att man nu kan matcha servon. Perfekt framförallt i samband med installation av flera servon i vingar där det kan vara svårt att få länkagen 100% rätt.


Mikael_Ingemarson

Hej

Central boxen ser liten ut.
Vad jag kan förstå så innehåller den inga spänningsregulatorer?
Går det göra någon programmering iden, eller görs allt i sändaren?



//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Eklund

Inga spänningsregulatorer. Det är en skillnad då. Dock är det inga problem för min del då jag har genomgående högvolt-servon. Det är egentligen bara en detalj mindre som kan gå sönder.
Den går att programmera, men jag kommer nog lägga det i sändaren.
--Per

Eklund

Inga spänningsregulatorer. Det är en skillnad då. Dock är det inga problem för min del då jag har genomgående högvolt-servon. Det är egentligen bara en detalj mindre som kan gå sönder.
Den går att programmera, men jag kommer nog lägga det i sändaren.
--Per

Eklund

#41
Jag roade mig med att justera in servona i bryggan för sidrodret igår. Otroligt smidigt med Jetis nya funktion som dom kallar \"Servo balancer\". Det är ett typ av filter som dom lägger på efter alla mixningar så justeringen är den samma oavsett vad man gör för övrigt i sändaren. Justeringen kan göras på 13 punkter över hela servots slaglängd.

Resultatet blev perfekt. Servona stångas inte i något läge utan det är helt ljudlöst oavsett var man håller sidroderspaken.


Inställnngar på servo nr 1:


Inställnngar på servo nr 2:


Mikael_Ingemarson

Hej Per
Ser fint ut det där.
Lite till och jag har också tryckt på beställknappen[8D]
Men vad händer om man har fel modellminne?[xx(]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Eklund

När man slår på mottagaren och den skall binda mot sändaren så säger den till att man har en ny mottagare för modellen och frågar om man vill använda den.
Då ser man direkt att det inte är rätt modellminne.
Man kan ju i ock för sig binda den nya mottagaren, men man har fått en varnig och lite måste man tänka på vad man gör.

Flyttar man en mottagare mellan modeller får man också tänka till, men det lär ju inte vara så vanligt.
--Per

Eklund

Nu är vingarna helt klara. Det blir svart eltejp som håller fast luckorna. Syns inte så mycket i verkligheten.

Det sista var injustering av servona. Det blev helt ok här med. Inte lika knäpptyst som sidrodret, men tillräckligt bra.

Nu får vi se vad som händer härnäst. Jag har burit ner kroppen i källaren i alla fall och bilen har fått tillbaka sin nattplats [:)]