CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Eklund

Efter lite blänkare i tråden med frågetecken så är det dags att presentera nästa års maskin.

Det gick mycket snabbare att påbörja ett nytt bygge än vad jag hade tänkt mig. CARF hade en "Deal of the week" på en absolut drömmaskin men i ett vad jag tyckte dåligt färgskema.


Jag mailade och frågade lite försiktigt om dom kunde släppa maskinen i orange till samma pris, och döm om min förvåning när dom gick med på det! Min ursprungliga tanke var att kanske köpa denna maskin om kanske ett år, men med 900Euro i rabatt så kunde jag inte låta bli. Ännu ett "offer" för deras dealar alltså [}:)] [:D]


Maskinen levererades på morgonen samma dag som det var dags att åka till Påldalen. Denna gången var kartongerna i perfekt skick!!! Snacka om lättnad.





När jag packat upp innehållet i kartongerna och lagt ut delarna på gräsmattan så måste jag säga att detta överträffade ALLA förväntningar vad det gäller färgskema och finish.










Eklund

Jag kommer börja samla på mig övrig utrustning under sommar/höst och bygget kommer ske under höst/vinter är det tänkt.

Kunde inte låta bli att väga delarna. Så här ser det ut.

Kropp ca 4060g
Höger vinge 1660g
Vänster vinge 1651g
Motorkåpa under + överdel 590g
Glashuv 262g
Sidroder 292g
Höger stabbe + höjdroder 431g
Vänster stabbe + höjdroder 436g
Rör till stabbe 54g
Vingrör 620g
Landställ 584g
Höger hjulkåpa 77g
Vänster hjulkåpa 72g
Godispåse 1 med kolfiberlaminat 200g oöppnad
Godispåse 2 med skuvar, linkar m.m. 560g oöppnad
SUMMA 10930g


Papmehl

Riktig fin Perra!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Thulin

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Speedbird

#4
fint färgschema [:p]

det är bara ett problem...

det är ingen Rundnos ! !  [:o)] [:D]

undrar vad han ska ha för motor i den ? ? [:p]
en Valach 210 eller någon av boxer 4:orna skulle ju passa fint, eller ? ? [:D]

/Perra
 

Lonsan

Deal of the week, been there, done that. Skynda långsamt med resten är mitt råd.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Det rådet skall jag följa Pontus. Om inte hela sommaren och hösten regnar bort blir det premiär till våren nästa år.

Perra, du är inne på rätt spår med boxer-4.
--Per

Kolsso12

Om du behöver er ny motor till planet så har jag en ny DA170 till salu på säljforummet.

/Kristian
 

Lonsan

Ah ah ah!
Tänk nu färdigt Per...
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Det är färdigtänkt vad det gäller motor. DA170\'an hade ju varit billig, men den är inte med planeringen.
Det är fortfarande boxer-4 som gäller.

--Per

Eklund

Första paketet med delar till maskinen har anlänt. Det är servona.
Efter lite avvägningar för och emot fick det bli servon som är byggda för att köras på hög spänning och som passar i de från fabrik färdigupptagna hålen i maskinen. Nämligen Futaba-servon.


Jag har provkört servona i kväll för att kolla så det inte var några fel från fabrik. Dom verkar otroligt robusta och är mjuka i gången. Har ju ingen betydelse i luften kanske, men det känns bra att dom inte står och surrar och rycker. Men skit vore ju annars med servon i denna klassen.

--Per

Eklund

Nu är nog alla småprylar beställda och på väg hem. Det är bara motor och kanistrar som saknas.
Jag fixade ett mekarställ till maskinen i går och nu har jag så smått börjat bygga lite.

Det första som jag kommer göra är att få motorkåpan på plats. Vill ha den klar när motorn dyker upp så att jag så snabbt som möjlig kan få den på plats medans det är något så när varmt i garaget och bilen inte behöver en nattbostad.

Här är kåpan inpassad och fasttejpad. Nu skall det borras!

Eklund

#12
I helgen var det dax för landningsställen. Det såg ju på pappret väldigt smidigt ut med förmonterade islagsmuttrar i maskinen, men efter att ha borrat upp ställen i dess förmarkerade hål visade det sig att dom satt inte riktigt där dom skulle. Det skillde inte jättemycket så med en Dremel och en fräs för kretskortslaminat så gick det ändå rätt smidigt att ta upp hålen så att det passade. Ett hål kom onödigt nära ytterkanten på stället, men med en bricka under skruvskallen skall det inte vara några problem.

En annan sak som tog rätt mycket tid innan jag fattade vad som var fel var att få dit skruven närmast centrum på maskinen. Efter ett bra tag kom jag fram till att den medskickade skruven var för kort! Med långa skruvar gick det enkelt att hitta islagsmuttern, men med de 20mm M6-skruvar som det skulle vara var det lögn att få skruven att bita!


Här har vi nu stället monterat och hjulen lutar en aningen innåt.


Nästa steg blir sporren. Detta är ett sporrställ från Graphtech. Ser bra ut och det är seriöst byggt med kullager. Det kunde kanske varit en anings flackare vinkel på det, men när det kommer på plats och maskinen står på backen är det kanske lagom.





Jag provlastade maskinen i bilen igår och det verkar som att även sporrstället måste skruvas av vid transport. Det får alltså bli att sätta dit ett par islagsmuttrar i bak. Det kommer bli pilligt, men det skall gå på ett eller annat sätt.

Eklund

Nu drar byggsäsongen igång på allvar.
Först ut blir installation av servon i stabbarna.
Med 1,25\" servoarmar blir det bra upplösning. Jag får ut drygt 20 graders roderutslag och det är vad som rekommenderas som max i byggmanualen vid normal rate.






Speedbird

Ser bra ut [:)]
Glöm inte expo bara... [8D]

/Perra