Hur känsligt är det?

Started by flygrc, 2013-07-09, 21:44:54

Previous topic - Next topic

flygrc

Jag har ett fenomen som jag verkligen behöver hjälp med att utreda.

När jag drar fullt höjdroder så vrider kärran sig alltid 90 grader, alltid mot höger vinghalva.(rollar höger)
Jag minns nu att den var så från början men att jag löste det med att begränsa höjdroder. Jag vill ha mer höjdroder så jag behöver ta rot-orsaken.

Gör jag samma med dykroder händer inget.

Rygg flygning så ligger den trimmat på skeven.(tänker olika vikter på vingen, väger jag bara vingspetsarna så skiljer de sig 2 gram. Höger är tyngst

Höger vinge har 0,2 grader mer anfallsvinkel.

Så vad gör detta fenomen?

Mvh / Ola
 

Papmehl

Har du kollat att höjd rodrenär identiska? Kan skilja lite i form på träkärror. Hade så på min GB yak. Ville rolla.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

flygrc

quote:
Originally posted by Papmehl

Har du kollat att höjd rodrenär identiska? Kan skilja lite i form på träkärror. Hade så på min GB yak. Ville rolla.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik



Nä det hade jag inte, de skiljde sig 0,1 grader. Kasst det kan jag inte justera. Men det är först när jag drar fullt höjdroder, drar jag 90% så händer inget, inget långsamt rollande utan momentant ställer den sig på högkant efter 1/4 loop.
 

Aeroparts

#3
Oj oj...mer info.
Modell?
Servon?
Setup,hur är servon till höjd styrda separata kanaler, ykabel etc?
Mekanisk setup, armar etc?
Vinklar i alla lägen?
Och vad menar du med fullt höjd, grader i vilken fart normal Manöver flygning?
Sedan kan vi börja fundera.
/Lennart
Oj du hann redan få dit lite info, verkar lite som blow back. Vad har du för servon? Orkar de dra rodren?

flygrc

#4
30% Robertsson Cap 232
10kg, Zdz 80twin , treblad 24x10

Skevservo, HS-7965MG, skeven rör sig 2x15 mm vid 100% ett per vinge, seperata kanaler.
Höjdservo HS-5045MG (samma servo till båda halvorna , ja eller det är ju bara ett höjdroder på den modellen..) 2x30 mm
Båda har korta M3 stänger med kullinkar.

Jag har testat i olika farter utom maxfart, samma fenomen.

Glömde skriva, matat med 6 volt. NiMh accar
 

flygrc

#5
Kom på en sak till, när jag gör en hajtand och ska ner på 45an gör den också lika om jag drar fullt höjd, det var där det började för jag ville kunna göra skarpa hörn.
 

Aeroparts

Du har alltså 1servo till 2 höjdroderhalvor som sitter ihop.  Inte justerbara.
Vad menar du med skarpa hörn i manövrerna ?
Vad har du för vinklar på vinghalvorna och stabbe ?
Klipper den 90 grader eller bara den rollar sakta?
Är allting i struktur helt ok?
Har ingen aning hur du flyger men, det skulle kunna vara manöver stall på en vinghalva.
Eftersom det tydligen minskade när du sänkte utslagen. Och är vingarna ställda med någon grad positiv anfallsvinkel så är det inte konstigt att du inte får det inverterat.
Ett hett tips är att prata med Robertsson, han har konstruerat maskinen och borde ha koll på vinklar profil och hur hans flög.
Om du håller kvar fullt höjd, kommer den att typ börja flyga på höger vinghalva igen för att sedan upprepa 90 grader rollen igen etc.
/Lennart

flygrc

Tack för du tar dig tid att svara.

Du har alltså 1servo till 2 höjdroderhalvor som sitter ihop. Inte justerbara.
   Ja de sitter ihop, helt stelt inlimmat.
Vad menar du med skarpa hörn i manövrerna ?
   Gissningsvis 5-7 m i radie
Vad har du för vinklar på vinghalvorna och stabbe ?
   Stabben har en grad mer än vingen,(framkanten på stabben är högre än vingens)
Klipper den 90 grader eller bara den rollar sakta?
   Den klipper, snabbt!
Är allting i struktur helt ok?
   Ja , stabilt och fint, glasfiberkropp, vingar osv klädda med glasfiber.
Har ingen aning hur du flyger men, det skulle kunna vara manöver stall på en vinghalva.
Eftersom det tydligen minskade när du sänkte utslagen. Och är vingarna ställda med någon grad positiv anfallsvinkel så är det inte konstigt att du inte får det inverterat.
   Jo att den stallar tror jag med men varför så mycket mer på höger vinge?
Ett hett tips är att prata med Robertsson, han har konstruerat maskinen och borde ha koll på vinklar profil och hur hans flög.
    Det har diskuterats för säkert 8 år sedan, lösningen var att sänka höjdroder utslaget. Men det som stör mig mest är att den har samma fula tendens vid landning när farten sjunker.
Om du håller kvar fullt höjd, kommer den att typ börja flyga på höger vinghalva igen för att sedan upprepa 90 grader rollen igen etc.
    Det har jag inte provat.
Jag har en sak att tillägga, när jag målade planet så blev där kanter på färgen mot maskeringen (0,2-0,3 mm), detta har jag tidigare slipat bort på undersidan men inte ovansidan, jag funderar på om detta kan störa luftflödet fast båda vinghalvorna ser ju lika ut.
Vilket fall som helst, nu har jag slipat ovansidorna med.
 

Par A

Ã,,r inte Cap:ar känsliga pÃ¥ när man drar mycket höjd snabbt i fart.
De kan då ha tendenser att vilja rolla... t.om kvickrolla.
Kanske ute och cyklar men min erfarenhet av modelltypen och då
oftast i samband  med hög vingbelastning pÃ¥ maskinen.
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Aeroparts

Det är nog inte kopplat direkt till CAP utan fel vingprofil etc till vad man skall använda modellen till tyvärr. Hade en SU 31 som var lika illa.
Om man dyker upp farten utan motorpådrag och testar så kanske inte den gör detta åt samma håll p.g.a ingen gyroverkan etc från motor/propeller.
Drastisk åtgärd men kanske enda lösningen byt vingprofil.
/Lennart

flygrc

Jag tror inte den har någon onormal vingbelstning, 100g/dm2.
Vingprofilen är rakt av skala.
Byta vingprofil händer inte, då byter jag plan.

Jag har haft samma fenomen på en Graupner Extra men den var så J-la slarvigt byggd så det var nog inte så konstigt.

Jag ska testa dom andra sakerna Lennart föreslagit om den fortfarande är knäpp efter de ändringarna jag gjort som är slipat ner färgkanterna och gjort om styrtappshålet så vingarna får exakt samma anfallsvinkel,ja dom där 0,2 graders skillnad.
 

Eklund

Jag testar sportsmanprogrammet idag med min eldrivna AA Extra. När jag tar upp modellen i den hängande humptyn får jag exact samma fenomen! Jag skall testa att dra på lite mer gas i botten. med halvgas sticker modellen 45 grader snett åt höger i botten av manövern.


Eklund

Mede mer gaspådrag så går min maskin bättre!
--Per

flygrc

quote:
Originally posted by Eklund

Mede mer gaspådrag så går min maskin bättre!
--Per



Oj det vet jag inte om jag vågar testa, förvisso har kärran kolfiberrör och är stabilt byggd med glasfiber, men att ge full höjd med full gas...  Men jag ska jämför i morgon em med olika hastigheter.
/Ola
 

Eklund

Jag behövde inte ge fullt, bara så mycket så att motorn drar ordentligt när jag går från en lodrät dykning till en lodrät stigning. Jag kör också större radie än vad du verkar göra om du säger 5-7 meters radie. Jag har säkert minst dubbla den radien.

--Per