Hälsning från USA

Started by Aerobat, 2013-07-19, 17:06:42

Previous topic - Next topic

Aerobat

Hej alla!

Medan IMAC tävlandet fortgått i Sverige har jag tagit semester (även från flygandet en tid) och varit på långsemester i USA med familjen.
Vi var bl a i Arizona och hade ett stopp i Tucson. Där passade jag på att besöka det mest kända modellflygfältet TIMPA, fältet där TAS (Tucson Aerobatic Shoutout går av stapeln. Sedan åkte jag till DA (Desert Aircraft) och hälsade på grundaren och ägaren Dave Johnson.

Först lite om fältet som ligger ca 2 mil från Tucson mer eller mindre ute i ödemarken utan grannar som kan störas. Jag åkte ut en onsdag förmiddag tidigt. Flygning kan mer eller mindre endast ske då p gr av värmen. Redan kl 09:00 var det va 40 grader. Eftersom det var onsdag var det inte så mycket folk där. I vilket fall fick jag ett mycket vänligt bemötande och fick till och med låna en kärra och flyga en runda. Visserligen en el F3A kärra - men fantastiskt att få göra en flygning där.


Image Insert:

85.99 KB

Man måste köra ståndsmässigt i Arizona[:)] Kolla kaktusarna...
Image Insert:

85.34 KB

Tack Ed, för provflygningen!
Image Insert:

87.17 KB

Fantastiskt landskap!
Image Insert:

79.96 KB

Image Insert:

80.38 KB

Desert Aircraft
Sedan bar det av till DA:
Image Insert:

54.38 KB

Jag togs emot av Dave Johnson, grundare och ägare.
Image Insert:

76.9 KB

Expeditionen (Dave är HD-fan)
Image Insert:

85.03 KB

Image Insert:

77.47 KB

Image Insert:

55.52 KB

Lite bilder från monteringen:
Image Insert:

86.43 KB

Image Insert:

86.26 KB


Image Insert:

87.22 KB

Färdiga delar:
Image Insert:

87.08 KB
OBS lådan med svarta texten - den vägde inte mycket.
Image Insert:

76.71 KB

En bricka färdiga DA170[:D][:D][:D]
Image Insert:

87 KB
CNC avdelningen. Dave berättar stolt att man gör ALLT själv. Var enda del. Tändsystemen görs av DA Australia. Enda undantaget är viss enklare delar som man tidvis lägger ut till en annan (amerikansk) CNC firma. Det gäller vissa delar till de mindre motorerna.
Image Insert:

84.59 KB


Image Insert:

71.16 KB

Image Insert:

86.37 KB

Image Insert:

85.03 KB

Image Insert:

87.21 KB

Image Insert:

86.13 KB

Image Insert:

74.3 KB

Testmotorer:

Image Insert:

86.96 KB

Testrummet.
Image Insert:

82.2 KB

Dynotest. Datoriserad dynotester som kan simulera hela flygningar. Bl a medverka Andrew Jesky i testningen och hans flygningar används som testprogram.
Image Insert:

87.24 KB


Skillnaden mellan DA150 och DA150l... (ursäkta dåligt kort)
Image Insert:

84.4 KB

DA250fs är under sluttestning. Dave garanterar att den effektmässigt är starkare än DA200.
Image Insert:

77.49 KB
En av två egna testmaskiner för DA250fs, den andra var en 60% Cub (ej clipped) - den hängde i taket (STOR).

Kommande option... Här ett system från Powerbox. Men DA håller på att utveckla ett eget. Jag fick inte fota det...
Image Insert:

86.27 KB

Konkurrentbevakning[:0]
Image Insert:

73.38 KB
Image Insert:

86.71 KB

Image Insert:

52.14 KB

Dave berättade också om planer på nya motorer som kommer att bli oerhört intressanta. Stort tack till Dave m fl för ett fantastiskt bemötande.





Mvh Ulf

Speedbird

woow ! [:0] [:p]
vilken underbar semester ! ! [8D]
Tack för ett spännande reportage [:)]

Vad gör det där option systemet för nytta som du inte fick fota ?
Kanske så hemligt att du inte ens får berätta om det ?

Hade han någon ny info om när de tänker släppa 250:an ? [:p]
Den har ju varit på G ett bra tag nu...

/Perra
 

Skymic

[:)]Tack Ulf för ett intressant reportage, ha en fortsatt go semester.

//Micke

//Micke


Aerobat

Det som jag inte fick på foto var ett eget insprutningssystem som DA utvecklar.
DA 250fs är under sluttester och kommer om allt går som det ska levereras inom ett par månader. DA släpper inget som de inte är säkra på funkar.
Mvh Ulf

Speedbird

 

Eklund

Det låter som att DA250fs kan bli första fyrtaktare som garanterat funkar för IMAC.
Kul reportage!

Ha en fortsatt trevlig semester.
--Per