Glapp i servo?

Started by Clarence, 2006-10-19, 19:39:51

Previous topic - Next topic

Clarence

Jag har köpt en begagnad C-ARF Extra 2,6m som är flugen en hel del. När jag känner på höjdrodret och vickar på det upp och ned så glappar det lite. Jag har spårat glappet till servot som tillåter att servoarmen vrider sig en mycket liten vinkel, men som får den effekten att bakre delen på höjdrodret kan röra sig 1-2mm upp och ned. Jag är orolig för att få roderfladder pga av detta (men har iof inte fått det).

Hur mycket kan era höjdroder röra sig innan servot strävar emot? Jag mistänker att jag behöver byta dreven i servona, är det ett vanligt problem som någon annan har råkat ut för?

MVH
Clarence Carlsson
 

imacse_peter

Hej Clarence, välkommen till IMAC och forumet här...

Så det blev den modellen till slut[:)]

Jag hade själv ungefär lika mycket glapp i rodren på min C-ARF Extra och hade inga problem med det. Men, jag är ingen expert på området.
Kan du eliminera glappet genom att byta drev är det väl en ganska billig och enkel lösning samtidigt som du antagligen känner dig tryggare med modellen.

Lycka till

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Clarence

Hej Peter,

Ja, det blev den till sist. Jag är mycket nöjd med den och håller på att se över den för att se om något går att förbättra.

Om det går som jag tänkt så kommer jag att försöka vara med på någon IMAC tävling nästa år.

Ang servo så har jag läst en del om att metalldrev \"filas\" ned och måste bytas då och då. En del får problem efter redan några flygningar med att dreven tappar precision. Gäller inte nylon på samma sätt, men dessa håller inte för lika mycket. Jag skall försöka beställa nya drev och se hur det förändrar utslaget. Att det skulle kunna vara helt stumt längst ut förefaller dock ganska otroligt, men nya drev får visa om det blir bättre.

/Clarence