RealTimeScoreTracking för IMAC?

Started by Calle_aeroparts, 2013-09-17, 17:24:14

Previous topic - Next topic

Lonsan

Otrolig kreativitet :-)
Är det verkligen samma gäng som envist kör 2t bensinmotorer i sina flygplan??
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

De kanske har varit hos \" Dr House\" och fått lyckopiller. [:)]
:-))

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Guzzten

Mitt hobbyrum är inte bara hangar, utan datahall också. Behöver vi räkna ut nån konstig effekt på nån liten elsak så kanske Lonsan kan hjälpa till :) Eller så kansk ehan kan bistå med en Li-Po som kan driva en router under 3 dygn :)

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Speedbird

#18
Stopp nu ! ! [:0]
Inga lan system som sänder med hög effekt på domarlinjen, det kommer mer eller mindre att påverka bakgrundsbruset som våra sändare med sin i sammanhanget ringa effekt måste ta sig igenom [:(]

Vidare håller jag med Paul, det är ett H#%te att se en display i starkt solljus,
Varför är det förresten så bråttom att få ut resultaten så fort ?

Tycker det går snabbt och smidigt som det är idag med en möjlighet för domarna att diskutera en pilots flight innan papperna går in till sekretariatet...  

Bara för att det går betyder inte att man måste...
Tycker i detta fall att nyttan inte är tillräckligt stor för att implementera ett sådant system, med de risker för flygsäkerheten och svårare jobb för skrivarna som det skulle innebära...

Intressant teknisk utmaning, men är det värt det med några minuter snabbare resultat med ovan nämnda nackdelar i åtanke ?
Lägg istället krutet på att förbättra hemsidan med t ex ett bättre anmälnings system till tävlingarna så vi inte råkar ut för årets begränsningar nästa år...
[:D]

/Perra





 

Aeroparts

Heja på er.[:)]
Mera nytänkande .
Tror säker att detta löses på säkraste sätt.
Displayer är inga problem i solljus, det kan väl alla med MPX intyga, välj bara rätt display.
Det enda som jag skulle se som problem är om systemet packar ihop under pågående sekvens hur tacklar man fortsatta bedömningen. Då är penna och papper överlägset.
De finns ju många som redan har liknande system, här är ett.
http://www.iitop.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=134&lang=fr
/Lennart

Speedbird

#20
Hur kan du vara så säker på att det löses på säkraste sätt ?
Vem vill vara försöks kanin med sin kärra när det visar sig att systemet stör eller lägger ner mitt under tävling och alla resultat POFF så är det borta...
Idag finns de ju i alla fall på papper...

Enkelheten och driftsäkerheten med papper och penna metoden är onekligen rätt så svårslagen [:D]

/Perra

 

Lonsan

Åter till brytarlösningen. Men inte riktigt...
Jag tänker mig ett antal skjutreglage, 21 lägen för manövrar, 11 lägen för annat.
När man som domare är nöjd med givna poäng så kan reglagens lägen läsas av elektroniskt.
Men...vem är domaren och den tävlande?
Tja, då får vi sätta nummer även på tävlande och domare.  Struligt?
Som slutkläm, genom ett handgrepp så stansas ett avtryck av reglagens läge i ett papper, se där, ett hålkort!
Om vi nu gör en rudimentär hålkortsläsare så har vi även ett gott alternativ till elektronisk överföring mellan domarlinjen till sekretariat och ett arkivbeständigt original som går att läsa av manuellt också!
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

quote:
Originally posted by Speedbird

Hur kan du vara så säker på att det löses på säkraste sätt ?

/Perra



Just på grund av att man närmar sig problemet på detta sätt  tror att den samlade kunskapen som finns bland läsarna och debattörerna kommer att mynna ut i en slutsats som är acceptabel, det kanske blir papper och penna till slut.
/lol

Calle_aeroparts

Förstår inte riktigt pessimismen kring WLAN. Idag finns inte trådlöst nätverk på alla fält, men antalet ökar hela tiden och det är inget vi har pratat om alls. Om det är så farligt med LAN på fältet varför springer vi inte runt o säger till folk att stänga av sina telefoner/surfplattor! Dom sänder ju hela tiden o dom kan ju dela internet. Har aldrig telefonen i fickan när jag flyger, men har inga problem att lägga den i radioväskan 5 meter bort.

Jag menar dock inte att det inte är några problem, det är något vi måste diskutera/testa. Det kanske bara är så att vi har varit ignoranta om problemet tidigare. Nån med mer kunskap kanske kan uttal sig.

Jag tror inte systemet skulle introducera nya risker när vi flyger.Det får det såklart inte göra. Och när vi kommer till \"vem vill vara testkanin\" så måste man såklart göra massor med tester innan tävling. Först på depronmodeller och sen på IMAC flygplan.

Jag tror dock mer på nån annan lösning. T.ex.433 MHz radio sändare som jag tror Eklund pratade om eller de som jag skrev om tidigare, nRF24L01. Mest för att det blir mycket billigare men med samma funktionalitet.

Gällande robustheten i systemet måste vi såklart spara alla poäng i varje nod även om vi skickar allt vidare till mottagardatorn. Så att även om datalänken lägger ned kan man fortsätta döma som vanligt.

Ser inte varför systemet skulle introducera några nya svårigheter för skrivarna?
Och domarna måste såklart fortfarande ha tid att prata igenom sina poäng.

Och som tidigare talare redan skrivit, alla med multiplex kan intyga att med rätt skärm är det ALRDIG problem att se vad som är på den. (Utom möjligtvis på natten ;)

Och just det, varför ska vi ha systemet överhuvudtaget. Vi måste såklart rösta igenom det på nått IMAC möte eller nått innan vi börjar använda det. Men enligt min mening vore det grymt. Det skulle höja spänningen avsevärt och det skulle bli mycket roligare att titta på tävlingarna.
En bieffekt är ju också att ett bra fungerande system skulle minska mängden som måste arbeta bakom kulisserna för att få allt att rulla.
 

Lonsan

Tycker att nämnda bieffekt är det starkaste argumentet för att göra något.
Att fokusera på att det ska vara trådlöst verkar bara lösningsfixerat.
Att behöva bära in protokollen (oavsett media) manuellt är ett liten insats och även ganska felsäkert jämfört med nästa steg, manuell avläsning och inmatning.
Spänningen som omtalas, värde ?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Ett digitalt gränssnitt behöver inte alls vara krångligt att hantera och det behöver inte vara osäkert på något sätt vad det gäller störningar. Det gäller bara att tänka till.

Lite snabbt vad jag ser framför mig som en möjlig variant är följande:
En platta där man kan lägga flygprogrammet i för att kunna följa med i manövrarna.
Bakom varje manöver där man normalt skriver kan man ha led-siffror som visar scoren. Man kan alltså göra en digital kopia av ett papper.
I toppen på plattan kan man ha en liten display med klass, namn och omgång och att man lätt via tryckknappar eller vred kan ta fram rätt person.

För inmatning av score kan man ha en knappsatts med heltal 10 till 0, decimal, break, frågetecken(om man vill markera en manöver för diskution) och nästa/föregående manöver. Man kan också tänka sig en \"läsplatta\" som man kan skriva på.
Sedan skall man självklart spara allt lokalt på en usb-sticka, sd-kort eller dyligt som Calle skriver samtidigt som man kan uppdatera en central live. Om man vill så kan ju faktiskt skrivaren notera på ett vanligt protokoll också som backup. Det himmer man med.

Detta är bara några snabba idéer på hur man kan utforma ett gränssnitt. Det finns säkert 100 varianter till som kan kombinera manuell läsbarhet, översikt och enkelhet att registrera.

Vill man sedan ha ett digitalt system är ju en fråga som man först måste besvara. Vill man det är jag helt säker på att man kan göra något som funkar och är säkert.

Guzzten

FPVnissarna har ju \"löst\" problemet med störningar med att köra 5,8gHz. Finns routrar som gör det också. Å andra sidan, mobiltelefoner har ju \"alla\" i fickan i dag. Jag har flygit mycket utan att märka problem.
Att skärmen på tex en surfplatta skulle bli svårläst i solljus kan jag kanske hålla med om, om solen är rakt på plattan. Gränssnittet på plattan i sig kan ju vara ett med mycket stora kontraster. Det handlar ju mest om svart och vitt, siffror och eventuellt mycket enkel grafik. Typ. Visst kan man köra trådbundet, men att ha 2 rullar med 100 meter kabel på var är inte rätt mot logistiken. Hela systemet borde få plats i en större vadderad dataväska.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Calle_aeroparts

Om vi hypotetiskt skulle köra på några plattor, vad har vi för alternativ. Ä inte så insatt i världen utanför äppleträden, vilket pris landar några billiga men fungerande plattor på, nån som vet?
 

Aerobat

Tjena Calle,

bra idéer tycker jag. Varför begränsa sig till en sorts platta?
Det är en synnerligen enkel App vi pratar om. Gör appar och ladda upp dem på respektive Appstore så kan man använda dem på vilken enhet som helst. Som jag ser det:
1. Säker inloggning (alla domare har egna)
2. den ska kunna hämta det aktuella programmet från Score
3. programmet ska presenteras med tydliga/stora knappar
4. Resultatet skickas omgående till servern
5. Resultatburken hämtar och presenterar domarsiffrorna efter hand
6. När domaren signerat skrivs en papperskopia ut i sekretariatet och arkiveras
7. Resultatet hämtas till Score och processas vidare

Det smartaste vore att lagra data på nätet (Cloud) direkt, men man kan så klart använda en lokal databas. Ovan skulle i princip kräva en egen databas som Score programmet också kan läsa från och skriva till.

Ang 2.4GHz problem, om det är så kan man väl använda 5GHz istället? De flesta moderna plattor klara det idag.
Mvh Ulf

Calle_aeroparts

Hej Ulf!

Håller med om allt du skriver. Som jag ser det är det du beskriver den ultimata lösningen. Blir dock ett betydligt större projekt än några enheter med enkel elektronik och ett enkelt program på datorn. Jag har ingen macdator så kan tyvärr inte utveckla appar till iOS vad jag vet. Kan göra appar till Android men då blir det betydligt mer jobb att anpassa appen till alla olika Android telefoner/plattor som finns om vi inte köper in några plattor. Men då är vi tillbaka till prisfrågan.