RealTimeScoreTracking för IMAC?

Started by Calle_aeroparts, 2013-09-17, 17:24:14

Previous topic - Next topic

Lonsan

Just det, hur mycket pengar har IMAC Sverige just nu som gren under SMFF? Det är väl en offentlig uppgift? Ska det till att investeras eller på annat sätt använda dessa pengar (om det finns några) får det till att röstas, frågan är ju hur det skulle gå till då vi inte har någon längd med vilka som är \"IMAC-medlemmar\" och inte heller en demokratiskt vald styrelse. Som jag ser det i alla fall.
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Kostnads frågan får väl bli en parameter att ta hänsyn till vid utvecklandet av lämpligt system, och det finns säkert sätt att via t.ex. sponsring få till lösningar.
Att oroa sig för storleken av kassan i IMAC Sverige och ifall pengarna skall belastas medlemmarna på detta stadium är väl kanske tidigt.
Oavsett demokratisk vald styrelse eller inte och pengakassa så kan väl tråden få handla om lösningen av real time score tracking.
/lol

Speedbird

#32
OM det nu ska investeras i något så tycker i alla fall jag att det i så fall skulle vara lämpligare att se till att det finns bra ljudprylar till freestylen på Alla tävlingar,

då det är uppenbart att vissa arrangerande klubbar ibland grovt underskattat behovet för att musiken skall höras ut till flightline när det blåser...

/Perra
 

Calle_aeroparts

http://www.jula.se/surfplatta-7-tac-70041-920509
Här är en Androidplatta för 699:- någon som har provat den eller liknande? Var först skeptisk men tycker den verkar rätt bra ändå. Plattan har ju det väsentliga, kapacitiv skärm, nätverk, lågt pris och dessutom minneskortläsare. Bra för o spara ner all data till som backup.

Vad IMAC Sverige ska göra med eventuella pengar är en fråga för en annan tråd. Alla är väl överens om att användandet o inköpet av ett diskuterat system måste röstas igenom på något sätt, så jag tycker vi lämnar det där än så länge.
 

Lonsan

Ja men det verkar redan som det ligger en intuitiv referens om vad det får kosta och det letas efter budgethårdvara osv.
Ledsen men jag med flera som inte gett sig in på denna tråd ser ännu så länge inget positivt nettovärde i ett RTST, bara så du är medveten om det.
Fundera vidare på vilka verkliga problem som behöver lösas och leta sedan lösning. Risken är kanske att det blir en annan tråd då det kanske inte matchar trådrubriken ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#35
Varför krångla till det så förbannat ! ! [xx(] [V] [xx(]

Papper och pennor är fältmässigt och fungerar bevisligen på domarlinjen i alla väder som vi flyger i,
från starkt solljus till lätt regn,
och det kostar bara några få kronor per tävling i material ! !

Dessutom, nu när vi kommit så långt att till och med råpoängen finns att grotta ner sig i på nätet direkt efter varje omgång så ser jag ingen anledning att ta fram ett system som väldigt många inte ser nyttan med, och dessutom som diskussionen har varit senaste tiden, skulle belasta IMAC Sveriges ekonomi inför och under ett VM år ! [:0]

@Calle, om du vill göra något, så kolla istället på Score programmet om det går att göra det mer användarvänligt, som jag förstått det hela skulle det verkligen behövas, eller ?
Kanske ett nytt GUI som gör inmatningen enklare och minimerar risken för fel [:)]
Där skulle många pluseffekter uppnås utan att det behövs någon ny hårdvara och samtidigt en rejäl utmaning till dig Calle [8D] [:)]

/Perra
 

Calle_aeroparts

Som jag ser det.
Fördelar med RTST:
1. Poängen blir genast synliga för piloter och åskådare. Något jag tycker skulle vara ett stort lyft för IMAC. Att kunna sitta som åskådare och i "realtid" kunna följa hur det går för piloten skulle göra IMAC betydligt mer publikvänligt.

2. Systemet skulle frigöra människor på fältet som annars sitter och skriver poäng, dessa skulle kunna sköta annat för att förbättra tävlingen.

3. Vi har haft flera insidenter där den mänskliga faktorn har påverkat poänginmatningen. Flera gånger har det blivit fel när någon skrivit in poängen från pappren. Med så många poäng att skriva in är inte det så konstigt att det blir fel ibland. Jag menar att ett bra RTST system helt skulle eliminera de problemen. Det skulle med andra ord bli säkrare än nu.

Nackdelar med RTST:
1. "Svårt att skriva in i starkt solljus". Problemet är lösbart.
2. "RTST tål inte regn och rusk". Med bra gummi-skal till läsplattor eller annan hårdvara tål dom betydligt mer regn än papper.
3. "Priset blir högt". tre plattor för 700 sek = 2100 sek. Med allt ekonomiskt stöd som går att få och antalet piloter som tävlar i IMAC är 2100 kr ingen större investering.

Att utveckla ett gui för lättare inmatning i score ser jag som slöseri med tid när det skulle kunna gå helt automatiskt ;-)
 

Eklund

Om det blir aktuellt med dedikerad/egenutvecklad hårdvara kan jag mycket väl tänka mig att sponsra med det (innom rimliga gränser). Jag har redan en massa prylar/komponenter hemma som går att använda. Då kan vi glömma det mesta vad det gäller ekonomi.

Det lär finnas många som är för och lika många som är emot detta. Att bara diskutera sig fram till om vi skall ha det eller ej lär bli väldigt svårt. Jag är rätt praktiskt lagd och tror att enda sättet att se om vi skall ha RTST eller ej är att ta fram en prototyp och göra ett prof of concept. Funkar det och det tillför något, som vissa tror idag och andra inte, så är det ju kanon. Funkar det inte så kör vi papper och penna.

--Per

Speedbird

Calle ! [:D]

Och att med en dåres envishet menar du att bygga ett RTST som ingen vill ha är inte slöseri med tid då ! ? [:0]

1, Nej !

2, som vad då ?

3, som ett mer användarväligt GUI skulle lösa ! !

Just my 2 cents... [:)]

/Perra
 

Bergstrom

Jag stöter på den typen av förändringsfientliga personer dagligen. \"Vi kan väl alltid göra som vi har gjort\"
Det för inte utvecklingen framåt alls. Om de hade fått bestämma så hade vi åkt båt över till USA fortfarande.
För övrigt så tycker jag att det är en mycket bra ide´ och mycket roligt att någon vill göra något konstruktivt.

//
Jonas

Lonsan

He he, hej Jonas.
Jag stöter dagligen på personer som vill använda nya prylar och metoder bara för att det verkar fräckt och att det går och att det vore kul att jobba med ny teknik,
trots att de befintliga lösningarna och konstruktionerna har en enorm förbättringspotential till låg risk, kostnad och tidsåtgång.

Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

quote:
Originally posted by Speedbird

Och att med en dåres envishet menar du att bygga ett RTST som ingen vill ha är inte slöseri med tid då ! ?

/Perra




Jag kan bara se två hittills...[^]
/lol

Calle_aeroparts

quote:
Om det blir aktuellt med dedikerad/egenutvecklad hårdvara kan jag mycket väl tänka mig att sponsra med det (innom rimliga gränser). Jag har redan en massa prylar/komponenter hemma som går att använda. Då kan vi glömma det mesta vad det gäller ekonomi.


Låter super, jag har också en del elektronik. T.ex. sändare/mottagare, mikroprocessorer, regulatorer etc.

quote:
Det lär finnas många som är för och lika många som är emot detta. Att bara diskutera sig fram till om vi skall ha det eller ej lär bli väldigt svårt. Jag är rätt praktiskt lagd och tror att enda sättet att se om vi skall ha RTST eller ej är att ta fram en prototyp och göra ett prof of concept. Funkar det och det tillför något, som vissa tror idag och andra inte, så är det ju kanon. Funkar det inte så kör vi papper och penna.


Jag har samma inställning, när vi enats om vilket \"proof of concept\" som är bäst är det bara att sätta ihop och testa.


quote:
Jag stöter dagligen på personer som vill använda nya prylar och metoder bara för att det verkar fräckt och att det går och att det vore kul att jobba med ny teknik,
trots att de befintliga lösningarna och konstruktionerna har en enorm förbättringspotential till låg risk, kostnad och tidsåtgång.

Tidsåtgång för de som inte vill engagera sig = 0h.
Kostnaden är liten och risken är något man får ta hänsyn till i implementationen. Går det inte att lösa är frågan om RTST ur världen.


quote:
Och att med en dåres envishet menar du att bygga ett RTST som ingen vill ha är inte slöseri med tid då ! ?

1, Nej !

2, som vad då ?

3, som ett mer användarväligt GUI skulle lösa ! !

Just my 2 cents...

/Perra

Förstår inte riktigt dina korta svar, kan du utveckla dom?

 

Lonsan

Jag engagerar mig redan och tycker det rör sig åt rätt håll så sakteliga.  :-)
På skojs skull nämnde jag diskussionen på denna tråd för en mycket innovativ och snabbtänkt kollega.
Jag beskrev det hela väldigt kortfattat och han sköt hela idén  i sank på 20 sekunder, trots att han vet väldigt lite specifikt om IMAC. Argumenten var som plockade ur denna tråd. Nästan kusligt.
Visste ni förresten att inom en viss kampsport (som också är en bedömningssport) så är det statistiskt fastställt att den tävlande som har den röda dräkten får något högre poäng?
Max 300 tecken, 272 återstår

Calle_aeroparts

HUR kan nån som inte vet så mycket om IMAC skuta idéen i sank? Vart är motargumenten som håller?
Självklart vet man det, är bara att kolla på statistiken i IMAC;-)