RealTimeScoreTracking för IMAC?

Started by Calle_aeroparts, 2013-09-17, 17:24:14

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Sssch......tala inte om alla knep...[:D]
/lol

Speedbird

#46
Lugn och fin nu Calle [:D]

Jag är normalt sett inte alls någon bakåtsträvande teknikfientlig individ,
det är snarare precis tvärt om !  
Ny teknik och dess användningsområden när man tänker outside the box är mycket spännande tycker jag ! ! [8D]

MEN !
Jag ser tyvärr inte nyttan med ett RTST system [:I]
Tycker helt enkelt att det är inte där problemet ligger,
däremot har jag förstått att Score programmets GUI lämnar mycket övrigt att önska i avändarvänlighet...

Så, bygg ett RTST system om du då absolut måste för att bevisa att det fungerar...
så får vi se hur mycket nytta vi kommer att ha av det...

Men vi måste ändå ställa oss frågan,
VARFÖR ! vill vi ha detta system ?
Varför Calle vill det, det vet vi redan...
Men ni andra som ännu inte skrivit i tråden, vad tycker ni ?

Som det är idag att resultatet läggs upp på nätet, när klassen är klar,
det är jättebra ! !

/Perra

 

Calle_aeroparts

quote:
Lugn och fin nu Calle

Jag är lugn, lika lugn som Galileo när han satt i husarest för att han hävdade att jorden cirkulerade runt solen:D
quote:
Jag är normalt sett inte alls någon bakåtsträvande teknikfientlig individ,
det är snarare precis tvärt om !
Ny teknik och dess användningsområden när man tänker outside the box är mycket spännande tycker jag ! !

MEN !
Jag ser tyvärr inte nyttan med ett RTST system
Tycker helt enkelt att det är inte där problemet ligger,
däremot har jag förstått att Score programmets GUI lämnar mycket övrigt att önska i avändarvänlighet...

Scoreprogrammets gui lämnar mycket att önska i användarvänlighet men du ser inte nyttan med ett RTST system.-> Med ett RTST system behövs inget gui till score.


quote:
Men vi måste ändå ställa oss frågan,
VARFÖR ! vill vi ha detta system ?
Varför Calle vill det, det vet vi redan...
Men ni andra som ännu inte skrivit i tråden, vad tycker ni ?

Som det är idag att resultatet läggs upp på nätet, när klassen är klar,
det är jättebra ! !


Resultatet hamnar inte på nätet automatiskt, nån måste sitta och skriva in 100tals siffror för hand och som vi alla vet blir det fel ibland.

Varför ska vi utveckla ett nytt gui till score, det fungerar ju nu? Varför ska vi göra ett nytt häftigt forum, det funkar ju som det är? Varför förbättra anmälningsprocessen, det går ju nu?

 

Speedbird

#48
Ok, nu ska vi se om jag förstått det hela rätt [:)] [:I]

Så med ditt system försvinner all mänsklig hantering och felkällor på vägen från domarlinjen tills resultaten ligger på nätet / publicering lokalt på tävlingen ?

Om så är fallet, Mycket bra ! ! [8D]

Men vem kollar att RTST har gjort rätt ? [:0] [:D]


/Perra




 

Calle_aeroparts

För det första så finns inget "mitt system". Min fråga i första inlägget på denna tråd var om någon/några ville vara med och utveckla RTST till IMAC.
Men ja med ett väl designat system försvinner den mänskliga faktorn från det att skrivaren sätter poängen till publisering på nätet. Vi introducerar dock en ny felkälla, nämligen datalänk/HW/SW. Därför måste man kunna garantera till en viss procent att inga icke korrigerbara fel uppstår. En utmaning som jag inte ser några som helst problem med.
 

Speedbird

#50
Finns det någon procentsats på hur mycket fel det har varit med nuvarande system ?
Tycker inte det hänt speciellt ofta...

men...

Förhoppningsvis blir det bättre med ett RTST [8D]

Att sen ingen behöver sitta och knappa siffror när de kan vara tillsammans med resten av gänget bör vara orsak nog att ta fram detta system ! [8D]

Det vill säga...
Om man kan garantera en betydligt lägre felprocent än nu, utan att någon måste sitta och rätta systemet hela tiden...
Och att inte datalänkarna stör eller minskar räckvidden på våra sändare !
Hur kan man kolla det ?


/Perra
 

Eklund

Det första löser man genom att använda säkra protokoll för överföringen. Det är ju inte ofta det blir fel på en websida t.ex. Det är också datakommunikation.

Det sistnämda är enkelt. Man kör på andra frekvenser för att vara helt säker.


Största vinsten med RTST som jag ser det är just att man slipper knappa in allt. Om man frågar de som har hand om inknappningen så tror jag ingen blir ledsen för att få in data automatiskt.


--Per

Speedbird

#52
Halleluja ! ! [8D]
Då är det bara att börja utveckla systemet nu då... [:D]

Ska bli spännande att se hur inmatningen på domarlinjen kan lösas med de utmaningar som t ex solen ställer till med om man ska använda läsplattor [:D]
Har de förresten batteritid så de orkar med en hel dag utan att behöva laddas ?

Om detta system blir bra kanske det kan gå på \"export\" till resten av IMAC världen [8D]


/Perra
 

Paul

#53
Detta kanske är början till \"Skynet\",[:D] ......... och snart dyker det upp terminatorer som skjuter ner planen om man ej lyckas flyga över en förutbestämd rätt/fel procent i programmet.
[:)][:)][:)]
Kära kamrater...... VAR GLADA[^]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Calle_aeroparts

Så för att sammanfatta. Jättebra att många är villiga att hjälpa till här på forumet! Fortsätt med det. Men de som hittills angett att de är intresserade av att vare med och utveckla/programmera/CADa/testa etc är Guzzten, Eklund och jag. Några mer?