Inte nu igen...

Started by Lonsan, 2013-10-01, 19:42:33

Previous topic - Next topic

Paul

Pontus skrev:
\"att bränsleflygsbyggande är mer PIA än jag förstått. \"
Vad betyder?  PIA?
[;)][?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

imacse_peter

quote:
Originally posted by Paul

Pontus skrev:
\"att bränsleflygsbyggande är mer PIA än jag förstått. \"
Vad betyder?  PIA?
[;)][?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9




Tysk förkortning - \"Perfekt In Alles\"[:D]

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Paul

\"Tysk förkortning - \"Perfekt In Alles\"

Ahhaaaaa, men det är ju inte om Multiplex han skriver om nu, [:)] utan om ett Kinesiskt flygplan, men klart! närheten till Tyskland gör kanske att ni skåningar använder uttrycket \"PIA\" om mycket[;)]
Tack för upplysningen. [8D]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

imacse_peter

[:)][:)]
Fast han menade nog den mer vedertagna TLA\'n (Three Letter Acronym), där PIA står för \"Pain In the A$$)[B)]

På mitt jobb betyder det dock \"Produkter I Arbete\"...

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Paul

[:)]
Med vänlig hälsning, Paul

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lager

En utmaning att få motorn på plats förstår jag, men det löser du fint :-)
Jag fick oxå förlänga och ändra vinkel på choke-armen.
Fick f ö hem en Fiala 2-blad 30x12 idag. Hade tänkt mig en kolfibare, men Gerhard R har talat så varmt om just den här propellern, så det fick bli en sån. Ska bli intressant att få höra ett utlåtande om din 3-bladare. Du har ju lite mer stigning på din. Min erfarenhet är att \"trä\"-bladarn är lite för mycket svänghjul=trög.
/Jonny
 

Lonsan

Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

#37
quote:
Originally posted by Lonsan

Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.



[:D]....haha...inga tveksamheter där inte[;)]
Nä...det verkar ju lite konstigt med ett så omfattande användningsområde, men det lär vara en Fiala  30x12 Rottmann använder. Har inte sett honom flyga IMAC dock...men det är ju å andra sidan inte bogsering han håller på med [;)]
Nåväl....värt att testa till en relativt liten peng.
Förhoppningsvis kan jag testa med någon kolfibare framöver.
Varför har du själv valt ett svänghjul?
 

Spitfiremagnus83

Funderar på det som skrevs tidigare... \"den ska bara vara en testbänk\"... Jasså, ska motorn flytta till något annat när den är testad?
 

Lonsan

Enklast vore att byta hela rasket med nån söndagsflygares kärra med likadan motor...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Lager

quote:
Originally posted by Lonsan

Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.



[:D]....haha...inga tveksamheter där inte[;)]
Nä...det verkar ju lite konstigt med ett så omfattande användningsområde, men det lär vara en Fiala  30x12 Rottmann använder. Har inte sett honom flyga IMAC dock...men det är ju å andra sidan inte bogsering han håller på med [;)]
Nåväl....värt att testa till en relativt liten peng.
Förhoppningsvis kan jag testa med någon kolfibare framöver.
Varför har du själv valt ett svänghjul?



Tja, till att börja med var jag för SNÅL för att välja en 3-bladig Super Silence 28x14.
* För det andra så tror jag att lite svänghjulseffekt är bra för att få fin-fin och låg tomgång.

* Dessutom så anser jag att en 4t ska få jobba med lite lägre varv och leverera sin effekt genom brutalt vridmoment i stället. För att få fart behövs lite extra stigning.

* \"Provbänken\" jag valt kräver inte 3blad snurra men ser såå mycket snyggare ut med
en sådan. (den ska stå mycket i depån också...[;)])

* Men, å andra sidan så ger inte en 27\" så mycket sväng som du tror.
Om man antager att hela snurran skalas upp proportionerligt när man går upp i diameter
så händer följande:

Vikten går upp med exponent 3.
Radien ökar dock linjär.
Polärt masströghetsmoment J(=svänghjulseffektfaktor) bestäms av massan x radien^2.

Dvs om man går upp i diameter på en snurra av samma design och material
så ökar J enligt formeln (D1/D2)^5. (D1=stora snurran, D2=lilla snurran)
Så att går från 2-blad 28\" till 2-blad 30\" ger en ökning av J på hela 41%.

I ditt fall så går du från 28\" 3blad. Den väger rimligen 1,5 ggr en 28 2-blad (om den
väger mer än så pga biffigare nav så har det försumbar inverkan.)
Den har alltså ett J som är 50% högre än 2 blad.
Din 30\" 2 blad ligger 41% högre än 28 2-blad.
Summa summarum så HAR du sparat tröghet med ditt byte men bara knappa 6%. (141/150=0,94)Så vad de med det.

Min 3-blad 27\" bör ha ett J på 83% av din 3b 28\" och därmed ca 89% av din 30x12.
Så i relativa termer är det du som hade och fortfarande har \"ett svänghjul\".[;)]
Om det spelar roll för någon av oss överhuvudtaget är en annan fråga.

Att byta till kolfibersnurra möjliggör ofta en tum större snurra.
Som väl är så är (bra) kolsnurror oftast betydligt lättare än massiv trä.
Annars hade den extra tummen ökat J en hel del.

/Kalkyl


Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

#41
Synd att jag inte läste grekiska i skolan.
Hmmm...trodde faktiskt att vikten hade störst betydelse för trögheten.
Vilken låg och fin tomgång min motor kommer att ha.
Du kommer att bli avundsjuk :-p

Hur påverkar det dragkraften?
 

Lonsan

Snurrans tröghet som svänghjul betraktat har ingen som helst koppling till dess dragkraft.
Trögheten påverkar motorvarvets acceleration och även gyralmomentet som uppstår när man riktar om kärran.
Detta spelar in huvudsakligen i kvickrollar där man tumlar med kärran samtidigt som man kan ha ganska högt varv på proppen.
Kan faktiskt märkas vid taxning, kraftigt pådrag och skarp högersväng skapar moment som vill få kärran att stå på näsan.
Prova gärna detta med nån liten elkärra som du kan hålla i näven och känn hur det känns om du vrider den i en plansväng.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lager

#43
quote:
Originally posted by Lonsan

Snurrans tröghet som svänghjul betraktat har ingen som helst koppling till dess dragkraft.
Trögheten påverkar motorvarvets acceleration och även gyralmomentet som uppstår när man riktar om kärran.
Detta spelar in huvudsakligen i kvickrollar där man tumlar med kärran samtidigt som man kan ha ganska högt varv på proppen.
Kan faktiskt märkas vid taxning, kraftigt pådrag och skarp högersväng skapar moment som vill få kärran att stå på näsan.
Prova gärna detta med nån liten elkärra som du kan hålla i näven och känn hur det känns om du vrider den i en plansväng.


Det var menat som en separat fråga (om hur propellerbytet kan tänkas påverka dragkraften), men tack för beskrivningen av hur trögheten påverkar flygningen.
 

Lonsan

Ah, glömde liksom det.
Jag tror att du får bättre dragkraft men 30x12 2b jmf 28x12 3b.
Du sveper över en 15% större yta och med 30x12 har du ett löptal på 7,85 som egentligen är perfa för 3 á 4 optimala blad
med då träsnurror och även så gott som alla kolsnurror för knattermotorer är ganska grova i såväl korda som profil
så blire inte bra med så många blad, vinsten med fler blad upphävs av att bladen sabbar för varandra.
Med de yxiga blad och löptal som används för IMAC så är nästan alltid 2 blad att föredra om maximal dragkraft är målet.
I de fall där spetshastigheten blir för stor (ripp) så är 3b ett alternativ som gör att man ev kan
få lite bättre maxdrag (när det rippar så produceras inte mer drag längre utan mest ljud)
Dock så tappar man lite grepp med 3b på mellanvarv. Det är alltid önsvärt att svepa så stor yta som möjligt med
en prop, den optimala proppen skulle egentligen ha ställbar diameter...vilket är lite lurigt att få till... ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår