Gå på knock!

Started by Henrik, 2013-10-13, 22:15:12

Previous topic - Next topic

Henrik

Är det möjligt utan kompisar?
att man dömer efter flygning inte efter den som flyger:)
Sug på den!

/Henrik
 

Henrik

verkar vara fel forum för mej! Kommer med lite film senare i veckan? plus tuben;

/Henrik
 

Lonsan

Kryptiskt, kan du utveckla något?
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

+1 Lonsan, mycket kryptiskt.... Henrik, har du blivit orättvist dömd på någon tävling, eller är detta ett konstaterande när det kommer till all sport/idrott som har ett bedömningsmoment? Jag jobbar med bedömning dagligen och en sak har jag lärt mig, finns det ett regelverk som proklamerar spelreglerna (i mitt fall LGR11) och en seriositet hos den som bedömer så går det bra.
 

Speedbird

#4
Så här tänker jag...
Jag struntar fullständigt i vem som är pilot och vilken typ av IMAC legal kärra de flyger när jag dömer,
Jag tittar efter perfektion i hur kärran flyger i manövrarna, om det inte är perfekt så blir det poäng därefter [}:)] [:D]

Jag hade också svårt att förstå hur domarna ibland tänkte om min flygning innan jag själv började döma...

men nu när jag suttit i domarstolen ett antal tävlingar blir också kunskapen och förståelsen hur och varför domarna dömer som de gör större,
och man blir ibland smärtsamt påmind om hur kasst man själv flyger då man dömer sig själv ( ser alla fel väldigt tydligt ) när man glider runt i luften och försöker få det rätt [:I]

/Perra
 

Eklund

Jag försöker verkligen tänka som Perra beskriver och känner igen mig i att när man har börjat dömma så inser man vilka misstag man gör själv på ett helt annat sätt än innan.

Sen vet jag inte vad du menar med att det är möjligt utan kompisar? Menar du att man omedvetet dömmer högre åt en kompis? I så fall är det inget problem tycker jag då vi är en så liten skara, så för mig är ALLA kompisar! Dessutom har en kompis inte någon direkt fördel i min bok då det skulle se jäkligt konstigt ut om man tydligt skulle favoricera någon. Jag skulle skämmas något fruktansvärt om jag blev påkommen med det.

--Per


Spitfiremagnus83

 

Aerobat

Jag måste säga att starten på denna tråd är för mig väldigt kryptisk och jag har iaf väldigt svårt att tyda vad Henrik menar?

Men diskussionen är intressant och relevant och om vi försöker lyfta oss bort från snacket om \"kompisdömning\" och istället diskuterar eventuell \"bias\", omedveten eller medveten.

Att hävda att vi inte har någon form av bias tror jag är farligt.
Det är viktigt att arbeta med den bias man eventuellt har. Det kan ju vara pilot, flygplan, motor(typ), flygstil mm. Jag vill i alla fall hävda att det är väldigt svårt att göra sig helt fri från alla yttre förutsättningar när man dömer. Vi ska ju också var medvetna om att marginalerna kan vara mycket små. 0,5 poäng i ett par manövrar blir helt avgörande.
Vi är knappast ensamma om den här diskussionen, alla bedömningssporter jag känner till har den här diskussionen.
Att just IMAC skulle vara befriade från problematiken känns naivt att tro.

Inom fullskala Aerobatic har man ett Fairplay system som analyserar alla domare/score och domarna blir bedömda med hjälp av statistisk analys.
http://www.fai.org/civa-our-sport/civa-fair-play-system-fps

Här är ett exempel från diskussionen på Olympisk nivå:
http://www.minitab.com/en-US/company/basic.aspx?id=11164&langType=1033
Mvh Ulf

paho

Jag håller med att själva diskussionen är väldigt intressant. Jag har haft en dålig säsong vad gäller mitt egna flygande, det har medfört att jag inte har velat döma i högre klasser än Basic. Även det har känts inte helt rätt. Orsaken till detta är att jag känner mig \"ringrostig\" rent allmänt vad gäller alla manövrar och hur de ska genomföras och hur respektive manöver ska bedömmas.

Någon sa till mig när jag satt mig i domarstolen att \"bedöm efter vad du ser och gör det konsekvens\", med det bakom mig så satte jag mig och dömde. Har inte fått några invändningar hitintills och jag är öppen för en dialog om det skulle komma på tal att jag har dömt fel.

Det är en bedömningssport och det måste man vara medveten om, det en domare ser är inte helt säkert att den andra domaren ser. Jag är helt med att 0,5 poäng kan avgöra en tävling, för att få bukt på den problematiken så måste man använda sig av professionella domare och det har sporten inte råd med, tyvärr.

Jag flyger för att det är roligt och utvecklande, sen att det även poängdöms och körs i tävlingsform är bara ett stort +.

En till sak, det är extremt viktigt att vi upprätthåller den höga kunskapen om \"dömmeriet\" med hjälp av domarkurser osv. för att vi ska kunna fortsätta denna trevliga tävlingsform. Utan det så finns risken att vi inte kan fortsätta med det vi håller på med.

/Patric
/Patric

Rikard Levenstam

Själv är jag 100% säker på att felbedömningar har samt kommer att göras. Domare är också människor och kan missa, feluppfatta av olika orsaker. Detta är ju risken så fort något skall bedömma efter ett uppsatt regelverk som är ganska komplext. Hur ofta diskuteras domar beslut i idrotter, trots att det då är proffs domare?

Den insats som IMAC-Sverige gör med Pilot/Domar utbildningar är en mycket bra bas för att vi ska få en så rättvis bedömning som möjligt, samt kunskap hur manövrar skall flygas tydligt av Piloten.

Vi tjänar inget på att misstro våra domare, vi ska istället fortsätta att utbilda oss och ha trevligt med våran sport. Själv värdesätter jag mer ett trevligt minne av en tävling samt gemenskap, än tio poäng på en looping :-)

Hoppas på en ny Domar kurs 2014 samt hög närvaro för att höja vår redan höga kunskaps nivå ytterligare för både Piloter samt Domare !


Mvh
Rikard



Lonsan

Det var något om en film i början av tråden, hur blir det med det?
Max 300 tecken, 272 återstår