Bensinförbränning.........

Started by Paul, 2013-10-15, 13:39:21

Previous topic - Next topic

Paul

En test av förbränning mellan olika bensinsorter.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Kent

#1
Och??

Här förklara Aspentillverkarna i alla fall hur bra deras soppa är
http://www.aspen.se/Guider/Guide_Svensk_Light/Innehall

Vad jag förstår köper många Aspen4 och blandar sen in en bra 2 taktsolja.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Paul

Gummiförstöring, mellan olika bensinsorter.


--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

yak55sp

#3
Det här med gummiförstörning mellan olika bensinsorter.
Det är ren nonsen.[?][?].
Det finns ju tusentals gummi, celikon, eller pulyuretan blandningar för O-ringar att  välja mellan. Om de förstörs så har tillverkaren av motor/förgasare valt fel sorts O-ring.

När det gäller hur bra bensin brinner så måste ni beakta temperaturen på både bensinen och omgivningen. Det påverkar förångningen väldigt mycket. ( Det är ångan som brinner ). Och om det är inomhus eller utomhus. Är det utomhus är det troligt att det blir en mager blandning (För mycket syre och för lite ånga) och det motsatta om det är inomhus. Sen skiljer det väl både i ångtryck och brännbarhetsområde mellan akrylatbensin och vanlig handelsbensin.

Men det jag tycker man bör beakta är att \"vanlig\" bensin innehåller ett ämne som heter bensen C6H6. Och detta ämne är väldigt cancerogent. Det vill säga att det är Cancerframkallande. Det bör man beakta..[|)] Inom industrin har man gått ifrån användningen av bensen i lösningsmedel och ersatt detta med toluen i de flesta fall. På grund av detta..

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Paul

Bra Ulf och Kent, [:X] ville mest få igång en bensin diskussion, om andra har bra erfarenheter/kunskaper, posta gärna.
[8)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Jag undrar mest om vad som gäller för 4t.
Är de kinkigare ang t ex oktantal (knackning, dåligt för ventilern)
Kör gärna Aspen, 4t drar ändå bara hälften så mycket soppa.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#6
Angående 4t så vet jag att Moki rekommenderar V-power med en helsyntetisk 2t olja av bästa möjliga kvalité till sina motorer [:)]

/Perra

 

Spitfiremagnus83

Jag fick reda på av Mattias Papmehl-dufay att Husqvarna hade en Aspen bensin som enligt en försäljare som Mattias träffat innehöll en annan olja än \"vanlig\" Aspen 2-takt. Jag tyckte detta lät intressant och ville kolla upp läget.

Skickade detta till Husqvarna:

Hej,

Jag undrar vilken olja ni har i er färdigblandade alkylat bensin? Är det samma helsyntetiska olja som Aspen har i sin 2-taktsbensin?

Tacksam för svar!
Magnus Göransson, Malmö


Svaret jag fick var följande:


Hej !

Husqvarna har ingen egen alkylatbensin utan det är Aspens alkylatbensin i Husqvarna profilerade dunkar.

M.V.H

Serviceavdelningen


Jag tyder detta som om att Aspen 2-takt och Husqvarna Aspen 2-takt är exakt samma Alkylatbensin, med samma olja. Försäljaren som Mattias pratade med var nog, just bara vanlig försäljare som ville sälja Alkylatbensin.

Tolkar ni det annorlunda?


Jag har flugit med Aspen 2-takt, Shells Miljöbensin, OKQ8:s Miljöbensin och Statoils dito. Måste erkänna att jag inte märkt någon skillnad överhuvudtaget.
 

Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Angående 4t så vet jag att Moki rekommenderar V-power med en helsyntetisk 2t olja av bästa möjliga kvalité till sina motorer [:)]

/Perra




V-Power är nog inte samma produkt på alla marknader. Har för mig att den är på 100 oktan i Tyskland och numera sänkt från 99 till 98 här i Svedala.
Jag tror att föreskrivning av Vpower kan ha att göra med att den har väldigt låg eller ingen etanolhalt?
Det där med bästa möjliga syntetolja är väldigt otydligt. Enligt Toni Clark så är vissa bra 2t oljor inte alls lämpliga för 4t som smörjs med oljeblandad soppa.
Tydligen bygger vevhussmörjningen på att en hyfsad mängd olja tar sig förbi kolvringarna och då får oljan inte heller brinna upp för mycket, hmm.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Jag fick reda på av Mattias Papmehl-dufay att Husqvarna hade en Aspen bensin som enligt en försäljare som Mattias träffat innehöll en annan olja än \"vanlig\" Aspen 2-takt. Jag tyckte detta lät intressant och ville kolla upp läget.

Skickade detta till Husqvarna:

Hej,

Jag undrar vilken olja ni har i er färdigblandade alkylat bensin? Är det samma helsyntetiska olja som Aspen har i sin 2-taktsbensin?

Tacksam för svar!
Magnus Göransson, Malmö


Svaret jag fick var följande:


Hej !

Husqvarna har ingen egen alkylatbensin utan det är Aspens alkylatbensin i Husqvarna profilerade dunkar.

M.V.H

Serviceavdelningen


Jag tyder detta som om att Aspen 2-takt och Husqvarna Aspen 2-takt är exakt samma Alkylatbensin, med samma olja. Försäljaren som Mattias pratade med var nog, just bara vanlig försäljare som ville sälja Alkylatbensin.

Tolkar ni det annorlunda?


Jag har flugit med Aspen 2-takt, Shells Miljöbensin, OKQ8:s Miljöbensin och Statoils dito. Måste erkänna att jag inte märkt någon skillnad överhuvudtaget.



Minns något om att din DA-60 gick \"som en påse nötter\". Är det utrett? Kan skifte av soppa från gång till gång spela in?
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Jag har hört något rykte om V power i Sverige ändrats sen ST1 köpte svenska Shell.
Vet inte om det är sant dock.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Papmehl

Jag testade en gång för länge sen att köpa en dunk alkylat bensin från OKQ8 macken pga att min soppa nästan var slut och jag var på väg till fältet. Tankade i och startade. Märkte en skillnad direkt. Motorn gick inte lika bra som innan med aspen bensin. Körde bara en tank och gav bort dunken till farsan som körde sin röjsåg på den istället.  Sen minns du kanske Magnus att jag skrev till dig att aspen bensin är ett eget märke. Inte generellt för alla. Att det var Husqvarnas profil visste jag faktiskt för om man går in på Husqvarnas hemsida länkar dom till aspens egna hemsida. Hur som helst kommer jag fortsätta flyga på aspen bensin pga dess många fördelar. Men tycker man annat så kör med annan bensin! Smaken är som baken och den är delad! Over and out :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Spitfiremagnus83

#12
Det kanske verkar som om jag ville sätta dit dig Mattias, så är inte fallet. Jag ville bara kolla upp fakta, då jag misstänkte att Husqvarna Aspen 2-takt och vanlig Aspen 2-takt var samma bränsle. Intressant tycker jag också om Husqvarna hade använt Stihls olja i sin Alkylatbensin (eller i Aspens) då stihl de facto är en konkurrent till Husqvarna. Tror nog att försäljaren ville sälja in Husqvarnas soppa till dig. Att Aspen är ett ett eget märke och en av de största tillverkarna av alkylatbensin visste jag.

Som sagt Mattias, hoppas du inte tar illa upp, men precis som Pontus sa i min Sukhoitråd, varför blir det så ovetenskapligt när det kommer till bränsle och olja?


Lonsan, problemet med min motor var ett kontaktfel. En Anderson Powerpole som inte höll som den skulle. Synd, då det verkade vara en trevlig kontaktlösning. Jag vågar alltså med hundraprocentig säkerhet säga att det inte var bränslet som var boven i det dramat.
 

Paul

#13
QuoteOriginally posted by Mikael_Ingemarson

Jag har hört något rykte om V power i Sverige ändrats sen ST1 köpte svenska Shell.
Vet inte om det är sant dock.

//Mikael Ingemarson


Enligt detta Porsche forum kan det nog stämma, har ej läst igenom allt men såg att Statoils 98 oktan ej innehåller de 5 procent etanol som förmodligen V-Power gör, vet inte om det stämmer.

http://www.porsche.nu/forum/archive/index.php/t-46795.html

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Läste vidare på Porsche forumet i pausen, Sverige-Tyskland, och numera verkar det ej finnas någon vanlig bensin utan etanol inblandat. Vill man ha etanol fritt är det Alkylat bensin som gäller.
Några nackdelar som etanol inblandning ger.....

Sammanfattning från sidan:


Högre bränsleförbrukning
Höjd motortemperatur
Korrossion på aluminiumdetaljer
Gummi löses upp
Ökad risk för brand

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC