Ny inom Imac

Started by Siberg, 2013-10-29, 21:32:58

Previous topic - Next topic

Siberg

Hej!

Andreas Siberg heter jag och har blivit sugen på att prova på Imac.
Men jag behöver lite tips på något bra att börja med.

Har kollat på Pilots maskiner, dom verkar bra till ett bra pris.?
Vad tror ni om att börja med 30 cc storlek det blir ju lite billigare så här i början, men vill samtidigt inte att det ska vara för litet, så därför tänkte jag fråga all expertis här!!!

Ha det gott alla!
Mvh Andreas




 

Niilo

Jätteroligt att se nya intresserade IMAC-are! Jag tror inte det är så viktigt vilken storlek på flygplan man börjar med. Pilots modeller är bra och prisvärda tycker jag. Själv började jag för två år sedan med IMAC och valde då Pilot Extra för 50 cc motor. Samtidigt, tror i allafall jag, att det går utomordentligt bra att börja med 30 cc-kärra. Viktigt är dock att du väljer en välflygande modell.
Du kommer garanterat att få många tips här på forumet. Alla IMAC-are delar gärna med sig av sina erfarenheter!
Känn dig välkommen till gänget!
 

Papmehl

Välkommen Siberg! Som Niilo säger så är inte kärran allt till en början. Jag började också med en 50cc kärra.  Pilots kärror är fina. Men om du inte vill bygga nåt eget så dyker det säkert upp några kärror till salu här på forumet som kan va nåt för dig. Åter igen välkommen!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Skymic

Välkomen Siberg!

Det är bara att ställa frågor om det är något du undrar över, vad det gäller flygplan så är det viktigt att hitta en som flyger bra och med grejjer man kan kan lita på.
Själv skulle jag sikta på att hitta en begagnad 50cc maskin med hyfsad utrustning, kan den hamna mellan 7000-10000:- och då är det vad en ny 30cc kostar.




//Micke

//Micke


Lonsan

Det fungerar med eldrift också. Större flertalet av experterna verkar glömma detta ;-)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Guzzten

Jag började min kariär med en 30cc Sbach. så här i efterhand så skulle jag rekomendera en begagnad 50cc, för det flyger så j***a mycket bättre!
Jag tränade, trimmade och \"slogs\" vilt med min maskin men fick endå inte till det riktigt dit jag ville. Men visst, en 30cc flyger brutalt mycket bättre än en Kyosho .40 Edge.... [:)]

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

Riktigt att större blir gradvis bättre.
Men det handlar lite om prestandaförhållande också.
Det är enligt min bedömning först vid 50 cc som det börjar bli hyfsat med överflöd av effekt till en rimlig vikt om man ska köra bensin.
Mindre kärror körs alltså med fördel med eldrift. Bensin har ju inte blivit något för t ex F3A men den begränsade storleken och vikten på de kärrorna (2m, 5kg)
gör ju inte dem till några dåliga aerobaticmaskiner...
El funkar bra och till rimliga pengar upp till \"100 cc\".
Däröver blir det snabbt dyrt och komplicerat. Det blir det iochförsig också med bensin...
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Den vigtigste faktor og mest betydningsfulde egenskab.................................... nemlig DIG SELV!!
Korrekt modellen, kan hjælpe med gode flyveegenskaber, men det hjælper altså ikke noget som helst, hvis man ikke kan flyve :)
Som Lonsan skriver, så kan man ikke få bedre modeller, til figur flyvning, end modeller til F3A, brug en gammel F3A model i basic og du vil vinde, hvis du kan flyve.
Rigtigt, større modeller flyver \"anderledes\" end små, men ikke nødvendigvis bedre! Den bedste større model jeg har fløjet med er en Krill Velox på 33% med en ZDZ 80RV-J, rigtig god harmoni mellem vægt og motor effekt, harmoni mellem krops længde og vingespan, dejlig facon på kroppen som hjælper med knife edge og retnings stabiliteten. Hverken Krill\'s SU 29 eller Extra slår Velox\'en, egentig lidt sørgeligt :)
Som begynder i konkurrence flyvning, mener jeg du skal starte med en mindre men velflyvende model, se på Sebart modeller, med denne \"lære\" du og flyve på en linie og en fastlagt sekvens, lære at hvis du fejler så få den bedste placering og indgang til næste manøvre, uden og blive \"stresset\"
Når du behersker disse ting nogenlunde, SÅ kan du gå op i model størrelse.

Blot min erfaring fra konkurrence flyvning i Danmark gennem 8 år.
 

Skymic

quote:
Originally posted by Lonsan

Det fungerar med eldrift också. Större flertalet av experterna verkar glömma detta ;-)




Större flertalet av experterna har INTE glömt detta[:D][;)]

//Micke

//Micke


Lonsan

Godt, bra skrivet Joen :-)
Och Micke, det är ju min uppgift att påminna om el, eller hur ? ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

quote:
Originally posted by Lonsan

Godt, bra skrivet Joen :-)
Och Micke, det är ju min uppgift att påminna om el, eller hur ? ;-)


Du vet att jag  blev tvungen, när du serverar såna här mål chanser på silverfat,[:)]
Det är självklart att det finns bra alternativ om man vill flyga el.

//Micke

//Micke


Siberg

Tack alla för många bra och trevliga svar!!!
Jag ska försöka hålla ögonen öppna och hoppas att det dyker upp en trevlig 50cc snart!:)
Det hade varit roligt att komma och prova på en tävling nästa år!:)

Ha en fortsatt trevlig fredag kväll!!!

// Andreas