Telemetri installationer

Started by Gullberg, 2013-11-02, 08:25:50

Previous topic - Next topic

Gullberg

Hej,

Jag köpte en Jeti DS-16 i somras och jag tänkte börja konvertera mina två 33% Krill Yakar från min Futaba 12FG under några regniga dagar på semestern. Nu blev det ju inga regniga dagar på semestern så jag valde att flyga istället och konverteringen fick vänta.
En annan anledning var att jag inte hade bestämt vilka telemetrifunktioner jag tänkte använda. Nu har jag fått hem prylar och börjat konvertera min Yak. Jag har bestämt mig för att installera optisk varvräknare, temperaturmätare x2 (motor och temp inuti kroppen) samt pito hastighetsmätare.
Ni som använder telemetri, hur har ni fäst in er optiska varvtalsmätare?
Jag har börjat på en lösning som är ett aluminium vinkeljärn där jag bockat ihop flänsarna i ena ändan i överlapp borrat ett 6mm frigående hål till min sensor som är rund med dia 5,5mm och tänker fästa in den med en stoppring på varje sida om flänsarna på vinkeljärnet. Jag tänkte sedan fästa in vinkeljärnet med hjälp av hålen på en av cylinderflänsarna och låta den sticka framåt mot propellern. (hoppas det blev förståligt......)
Dock är jag osäker på om sensorn kommer att tåla vibrationerna och eventuellt värmen med den typen av infästning.
Tacksam på synpunkter i ämnet och gärna något foto på hur ni har löst det.

// Gullberg

www.krill-model.com
www.desertaircraft.com
www.autopartner.se
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Aeroparts

Tjena. Varför krångla till det och montera på motorn med alla problem med temp samt vibrationer. Om du kikar här så kommer du att se den optiska givaren på en bild, den sitter under vänster luftintag i frontbafflingen fungerar ok, kan väl någon gång om infallsvinkeln är riktigt tokig visa något tokvärde under någon sekund men annars inga problem.

http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=505&whichpage=12
/Lennart

Gullberg

quote:
Originally posted by Aeroparts

Tjena. Varför krångla till det och montera på motorn med alla problem med temp samt vibrationer. Om du kikar här så kommer du att se den optiska givaren på en bild, den sitter under vänster luftintag i frontbafflingen fungerar ok, kan väl någon gång om infallsvinkeln är riktigt tokig visa något tokvärde under någon sekund men annars inga problem.

http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=505&whichpage=12
/Lennart


Hej Lennart,

Tack för ditt svar. Ja den typen av installation har sina fördelar, men är den fast monterad i kåpan?
Jag vill undvika att den följer med om jag demonterar kåpan.

// Gullberg

www.krill-model.com
www.desertaircraft.com
www.autopartner.se
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Aeroparts

#3
Den sitter fast monterad i en liten gummislang.
Jag kopplar bara bort sensorn när jag tar bort kåpan. Gör en skarv på sladden bara.
Nemaproblema.[;)]
/Lennart