Hur gör man en kvickroll?

Started by Clarence, 2007-07-29, 17:06:31

Previous topic - Next topic

Clarence

Kan någon tipsa hur man gör en kvickroll? Båda spakarna ner till vänster eller hur gör man? Jag får inte till det riktigt...

Vilken hastighet skall man ha, och hur mycket trottel har man när man genomför manöverna?
 

Kent

Det finns många som förklarar de olika manövrarna, hittade detta:
http://www.scootworks.com/rdrc/aerobat.html


Barry
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

flygrc

Jäätte gammal tråd men det är inte lönt att börja en ny.

Så hur man gör en snap roll?

Undras om alla i skala 100% gör så här.
http://www.popularmechanics.com/outdoors/sports/physics/how-to-snap-roll-a-stunt-plane

Och vad är mest rätt och viktigast att få till vid snap rollen?
 

paroos

Bästa tipset är att studera bedömningsreglerna noga.
Hur man gör, dvs drar i spakarna spelar egentligen ingen roll, bara det \"ser rätt ut\".[;)]

Positiv = pitch mot canopy.
Negativ = pitch mot stället.

Börjar alltid med höjd/dyk för att markera och initera pos alt. neg snap. (Jag säger snap-roll då det heter så i reglerna)
Sedan sida skev.

Detta är en hel vetenskap och det finns många åsikter, teorier och tips.
1. Att förstå vad en snaproll är. (aerodynamiskt)
2. Att förstå vilken roderinput som krävs och när i de olika faserna.
3. Att förstå vad IMACs bedömningregler säger om snaproll, dvs vilka bedömningskriterier som finns.
4. Att lära sig hur min modell skall spakas för att snappa bra (enl. punkt 3)
(Timing, utslag, throttle, fart, tyngdpunkt, etc.)
5. Nöta nöta nöta till det sitter i ryggmärgen. (Samma som för spin och hammerhead) Timing är allt, därav måste man nöta in det med varje modell tills det blir en \"känsla\".





//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

flygrc

Lärorikt svar. Jag var så mekaniskt inne på genomförandet,med eller utan skev inser att det är sekundärt så länge planet gör en snap-roll.
Jag har lite svårt för att läsa ur texten när en snap-roll blir en roll eller tunnelroll istället?
 

Lonsan

I en tunnelroll så pekar nosen åt det håll som planet flyger. Planet går i en spiral men flyger ändå \"rent\".
I en snap så \"tumlar\" planet, dvs nosens riktning avviker från rörelseriktningen.
Det är svårt att aerodymaniskt sett utföra en snap med en modell på samma sätt som ett fullskalaplan pga den mycket lägre vingbelastingen som vi har.
Med rätt roderinput får man det dock ändå att se \"rätt\" ut.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#6
Rent aerodynamiskt så flyger flygplanet på båda vingarna genom en tunnelroll, i en snap-roll så stallar du vingarna (genom snabb pitch upp eller ner) sedan snabbt vä alt. hö sidroder, nu stallar den vinge som ligger i sidroderinputs riktingen helt, samtidigt som den andra vingen flyger i hög fart. Detta drar in flygplanet i en autorotation. Därav det karakteristiska beteendet som Lonsan beskriver.
För att uppnå en hygglig snap-roll med våra lätta modeller, ger vi oftast alla roder, dvs höjd, sida och skev.
I en fullskalakärra ger de oftast bara höjd, sidroder, neutral, oppsite sidroder.
Våra modeller kan också snappa mycket mer våldsamt och snabbt, vilket gör den till en av de mest svårdömda elementen. Dömer du en pilot som snappar i hög fart och flackt på gränsen till skevroll, går det inte att blinka, då är det över.
Som domare tittar man först o främst på nosen. Upp=positiv och ner=negativ, nästa är att försöka se om ena vingen stallat och om äkta autorotation uppstår, nu tittar jag efter det beteende som Lonsan beskriver, nosen och stjärtpartiet roterar pekande utåt från varandra runt tyngdpunkten på flygplanet, till sist stoppet. Det skall vara distinkt. Inte avtagande smygande till normalläge, det kallas aileron finish. Inte för tidigt = för lite roll. Inte heller något överslag = för mycket roll.


//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Pilot RC-Biela-Hitec-Powerbox-Secraft]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

#8
Snap rolls är ett ständigt diskuterat ämne. Det är ju så att de flesta manövrar har ju en exakt, objektiv bedömningsgrund, medan snappar (och spinnar) har ett visst mått av subjektivitet.
Jag tycker inte du fått något riktigt svar på din fråga HUR man gör en snap roll, så jag ska försöka förklara hur jag gör. Detta är så klart bara min uppfattning och det kan finnas andra sätt som också funkar. Snappar görs lite olika. Om du tittar på amerikanska piloter gör de ofta snabba flacka snappar, européer gräver ofta lite mer. Om man tittar på vinnaren 2010 i Clover Creek (Jason Noll) tvivlar jag lite på att vissa av hans snappar hade blivit godkända av svenska domare (iaf om man inte hade vetat att det var Jason Noll). Han snappar är väldigt snabba och flacka, men ger ett väldigt fint flyt i flygningen. Om du istället studerar Gernot Bruckmann, hans snappar inleds alltid med en distinkt pitch. Mycket snygga tycker jag. Men om snapparna är snygga eller inte är inget bedömningkriterium. Det måste man komma ihåg. Men om man "gräver" för mycket kan närliggande manövrar bli sega och inte snygga – detta anser jag ska dömas ner. I grunden anser jag att skev alltid måste användas för att få ett RC plan (IMAC) att snappa bra.

Två grundförutsättningar bör du jobba med först:
1.   Roderutslag. Det är svårt att säga generellt hur mycket. På mina kärror kan jag snappa med vanliga IMAC utslag. Det vanligaste nybörjarmisstaget är nog att använda för stora utslag.
2.   Tyngdpunkt. Det är en myt att en IMAC kärra snappar bättre om den är baktung. Snappen blir oprecis och yvig. Flytta fram tyngdpunkten, det gynnar IMAC flygningen i sin helhet också.

När det gäller själva genomförandet är följande värt att tänka på:
1.   Enklast när man börjar är att ha utslagen inställda så att den snappar med fulla utslag.
2.   Ge fullt av alla roder för att starta snappen. Det är enklare än att pitcha först. Detta är ok enligt regelboken, autorotation och pitch kan infalla samtidigt.
3.   Laborera med gaspådrag för att få snappen snygg. Om det är planflykt prova med 1/3 – 2/3 gas.
4.   Laborera med att släppa av på höjdroder i snappen. Snappar i planflykt kan funka ändå, men t ex på vertikaler är det ett måste.
5.   Sedan som tidigare sagts träning-träning-träning krävs för att hitta timingen.

Lycka till!


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Mvh Ulf

flygrc

Nu så här mer än ett år senare tycker jag snapparna blir rätt ok (ja ja jag är odömd ;)) så ni ska ha tack för tipsen.

Men jag har en följdfråga, i årets sportsman är det med en loop med snapp på toppen, jag har problem att få till den eftersom modellen vill stå på nosen efter snappen och då blir resten ingen loophalva....

Jag önskar lite knep och tips hur man spakar den manövern?
 

Speedbird

För att lyckas med snapprollen på toppen av loopen skall du ha full gas vid ingången av snappen,
annars stannar kärran upp och faller igenom så som du beskriver...
Det underlättar också om man gör loopen stor,
då har man mer tid på sig att göra snappen fint centrerad på toppen,
vilket ger bra poäng [:)]
Kräver dock en kärra med mycket motorkraft [8D]

/Perra
 

Skymic

lite Aresti lära, Loping med snaproll på toppen heter avalanche

//Micke

//Micke


flygrc

Tackar för tipsen, jag lyckades helt med en, nu ska jag bara lära mig att repetera de.
Motorn räcker mer än väl till så det är skönt.

Jag visste att roll på toppen heter avalanche så där lärde jag mig att det gäller snappen med :)
 

OlleG

Hej
Återupptar ämnet (är ren nybörjare, aldrig tävlat).

Jag har tittat lite på IMAC på Youtube och ser att kvickrollen ser väldigt olik ut trots att båda källorna verkar väldigt trovärdiga.
Snabb:
https://www.youtube.com/watch?v=dnvKpbiWeOg
Långsam:
https://www.youtube.com/watch?v=LFjwpc_r6pw

Någon som kan kommentera? Är båda godkända?

Hur bedöms den senare flygningen? Tränar själv på det på simulator och den ser i mina ögon helt perfekt ut. Skulle den vara det i en tävling? Skulle behöva någon referens hur en bra flygning faktiskt ser ut.
/OlleG

Mikael_Ingemarson

Hej Olle
Ja det där med kvickroll är svårbedömt.
Om kvickrollen är snabb eller lite långsammare spelar egentligen ingen roll, men du måste ha en utstallad roll som avviker från flyglinjen i sid och höjdled.
Så här säger domarguiden om kvickrolls bedömning.

Kvickroll – nosen måste avvika från flyglinjen och synlig autorotation
• Modellen måste stalla och autorotera – om inte = NOLL
• Under eller överrotation – 1 poäng / 10°
• Skevroderingång eller avslut efter autorotation – 1 poäng / 10°
• Inga avdrag pga att modellen avviker från flyglinjen i kvickroll